Necuratul strambă sufletele creştinilor din Porţ
Greco-catolicii şi ortodocşii nu se pot înţelege să intre pe rând în singura biserică mai de Doamne-ajută din sat
Nu dă Domnul linişte în comunitatea creştină din micul sat sălăjean Porţ din comuna Marca. Pe rolul Tribunalului Sălaj există un proces intentat de parohia Greco-Catolică care revendică biserica din sat în care se adună ortodocşii. Procesul dintre cele două parohii din sat a avut primul termen în noiembrie anul trecut, când instanţa a hotărât să amâne cauza, motivul amânării fiind completarea probelor de la dosar. Cauza s-a judecat din nou în decembrie, când s-a decis iar amânarea pentru a oferi timp părţilor să răspundă la interogatoriu, această decizie fiind luată la solicitarea Parohiei Greco-Catolice Porţ. Săptămâna trecută a avut loc o nouă sedinţă, în care, din datele primite de la Cristina Ştef, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Sălaj, a hotărât amânarea pentru a se putea comunica răspunsul la interogatoriul cu reclamantul. Următoarea înfăţişare va avea loc peste o săptămână, pe 22 ianuarie 2015.
Greco-catolicii vor şi ei în biserică, dar ortodocşii se opun
Preotul greco-catolic din Porţ, Ionel Costelaş, a ţinut să vină cu explicaţii pentru a arăta că, de fapt, biserica aparţine tuturor creştinilor din sat, nu numai ortodocşilor, după ce preotul ortodox Călin Petre a fost citat de ziarul nostru cu varianta lui în numărul din 9 ianuarie 2015. „Noi, greco-catolicii, moralmente ne simţim foarte îndreptăţiţi să cerem biserica într-un proces. Şi nu o cerem pentru a o folosi numai noi, greco-catolicii. Înainte de a începe procesul am avut o întâlnire amicală cu fraţii ortodocşi în care le-am cerut să ne lase să slujim şi noi în biserica de zid, pentru că în cea de lemn suflă vântul, care îngheaţă vinul şi stinge lumânările. Nici nu o pot renova, pentru că are statut de monument istoric. Construcţia bisericii din zid a început în anul 1937, şi nicidecum în 1948, cum zice preotul ortodox. La 1948, când comuniştii ne-au trecut cu forţa la ortodoxie, biserica era ridicată, acoperită şi cu geamuri puse, aşa mărturisesc oamenii din sat. Faptul că biserica a fost în mare parte finalizată poate fi dovedit simplu, dacă ne ducem şi cercetăm la arhivele statului, unde există un registru cu procesele verbale pe care le-a făcut Parohia din Porţ. Există acolo momentul în care s-a început construcţia, cum s-a făcut cărămida, de unde au fost banii şi aşa mai departe. Nicidecum nu s-a pus piatra de temelie în 1948, ci în 1937. stop_coloana Faptul că ei au zugrăvit-o şi au tencuit-o nu înseamnă că ei au şi realizat-o. Asta mă face să cred că avem şi noi, greco-catolicii, dreptul să săvârşim slujbele în ea. Cum ortodocşii slujesc alternativ în biserici catolice în Occident, nu înţeleg de ce la noi în ţară nu se poate acest lucru, ca noi greco-catolici să slujim în biserici ortodoxe. Şi trebuie ştiut că principiul majorităţi nu se aplică în problema proprietăţii, iar noi, greco-catolici, suntem cu mult peste 20 de familii, cum susţine preotul ordoox”, ne-a declarat preotul greco-catolic din Porţ, Ionel Costelaş.
Preotul ortodox spune că va fi revoltă în sat dacă instanţa dă dreptate greco-catolicilor
Preotul ortodox Călin Petre susţine însă că documentele spun altceva decât susţine preotul Costelaş. „Şi noi am fost la arhive şi pot proba ceea ce am spus. Instanţa va decide soarta bisericii. Fiecare zice că are dreptate, instanţa va decide. Oricum, partea catolică a intentat proces, nu noi, ortodocşii. La ce bun să facem un consens să slujească şi ei în biserica noastră, când există două biserici, au şi ei biserica lor, şi noi o avem pe a noastră. Tot pământul a fost luat de greco-catolici, ce să mai ia ei? Ceea ce a spus preotul greco-catolic sunt poveşti de adormit, dacă există puţină bunăvoinţă se poate face. Cum s-au făcut în alte părţi, şi aici se poate face. Cât despre biserica veche, este tot ortodoxă la origini. Dar aici e altă discuţie. E mult mai uşor să iei o biserică făcută gata, decât să renovezi alta. Iar eu vă pot demonstra cu documente că biserica a fost acoperită în 1949, după aia a fost prima slujire în 1953, care se pot proba. Abia în 1956 s-a tencuit biserica, în 1969 s-a făcut primul iconostas, care s-a schimbat în 2012, geamuri şi uşi. Situaţia este una tensionată în sat. Dacă instanţa va hotărâ ca biserica să fie greco-catolică, aici va fi revoluţie. Dacă va fi dată ortodocşilor, lucrurile se vor calma”, opinează preotul ortodox din Porţ, Călin Petre.
