Asiguratorii au avizat mai mult de jumatate din numarul total de daune prin formularul de constatare amiabila. Politia are de-a face cu de trei ori mai putine dosare de tamponari.
Introducerea, la 1 iulie, a constatarii amiabile, a usurat munca politistilor rutieri, dar a dat mai mult de lucru asiguratorilor. Dupa numai o luna de aplicare a noilor prevederi, Serviciul Politiei Rutiere Salaj inregistreaza de aproape trei ori mai putine accidente soldate numai cu pagube materiale. Si asta nu pentru ca numarul lor s-a redus, ci pentru ca soferii ajung la o intelegere si rezolva problema la biroul companiei de asigurari.
Daca in iunie 2009, rutieristii salajeni au inregistrat 193 de tamponari, din care 104, produse pe drumuri publice si 89, in parcari, luna trecuta, numarul acestor cazuri a ajuns la 70 (31 pe drumuri publice si 39 in parcari). La randul lor, asiguratorii spun ca aproximativ 70 la suta din daune sunt avizate prin formularul de constatare amiabila.
Totusi, simplificarea solu-tionarii tamponarilor are si aspecte negative. Mai exact, pentru ca partile implicate nu mai sunt obligate sa se prezinte la politia rutiera pentru intocmirea docu-mentelor necesare des-pagubirilor, soferul vinovat de producerea accidentului cu pagube materiale nu mai poate fi tras la raspundere pentru fapta sa ori pentru norma rutiera incalcata. Astfel, soferul scapa si de amenda si de puncte.
Unii asiguratori sunt de parere ca, avand posibilitatea de a cadea la intelegere cu celalalt sofer implicat, vinovatul ar putea scapa nepedepsit chiar si pentru tamponarea produsa sub influenta alcoolului ori din cauza unei depasiri periculoase. „Este o chestiune delicata din acest punct de vedere. Nu este corect ca vinovatul sa scape basma curata pentru depa-sire pe linie continua ori pentru neacordarea prioritatii. Nu de alta, dar cu o alta ocazie, acelasi sofer ar putea provoca un accident cu victime”, opineaza directorul unei companii de asigurari.
Soferii vehiculelor implicate in accidente rutiere usoare, fara victime, nu mai sunt obligati sa mearga la politie pentru a obtine autorizatia de intrare in reparatie. De asemenea, este esential ca in tamponare sa fi fost implicate numai doua masini si sa nu se fi creat pagube altor persoane.
Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, iar conducatorii auto implicati se inteleg in privinta vinovatiei, trebuie sa completeze si sa semneze documentul de constatare amiabila de accident. Formularul in cauza va fi depus la compania la care este asigurat soferul responsabil de producerea coliziunii.
Creste numarul fraudelor
Atat asiguratorii, cat si politistilor rutieri se asteapta la o crestere a numarului de fraude. „Si inainte de introducerea constatarii amiabile existau fraude. Ponderea lor era de aproximativ 30 la suta din totalul accidentelor. Acum, cu noile prevederi, ne asteptam la o crestere de pana la 40 la suta”, ne-a declarat reprezentantul unei firme de asigurari din Salaj. De aceeasi parere este si un alt asigurator, care spune ca inventivitatea romanului ajunge departe: „Proprietarul unei masini fara Casco, avariata in urma impactului cu un stalp, se intelege cu persoana care detine un harb si, astfel, este scutit de deplasarea la politie. Ba mai mult, firma de asigurari suporta reparatiile necesare. Acelasi risc poate aparea in cazul salajenilor care aduc masini lovite din Uniunea Europeana”.