Sălajul vrea să pună cap la cap invăţămantul profesional cu piaţa muncii
Situaţia învăţământului profesional şi tehnic din anul şcolar 2014 – 2015 a fost prezentată ieri de către inspectorul şcolar pentru învăţământul profesional şi tehnic, Flavia Negrea. Se constată o nevoie a meseriaşilor bine pregătiţi pentru piaţa sălăjeană a muncii, necesitatea unui număr mai mare de clase pentru învăţământul profesional şi tehnic, precum şi revizuirea standardelor de pregătire profesională pentru calificările la mare căutare de către agenţii economici.
S-au înmulţit în Sălaj clasele pentru învăţământ profesional şi ethnic
Potrivit Flaviei Negrea, în Sălaj există 18 şcoli cu învăţământ profesional şi tehnic, care au clase la filiera Tehnologică şi pregătesc elevii în diferite calificări profesionale. La liceele tehnologice sunt 140 de clase (IX-XII) la zi, unde învaţă 3.208 de elevi, şi 16 clase la seral, unde învaţă 337 de elevi. 20 de clase cu 459 de elevi sunt anul acesta şcolar pentru învăţământul profesional cu durată de trei ani (începând cu clasa a IX-a). La învăţământul profesional cu durata de doi ani sunt şapte clase de a X-a cu 159 de elevi şi 12 clase de a XI-a cu 212 elevi.
Învăţământul profesional cu durata de doi ani, cunoscut şi ca învăţământ profesional de scurtă durată, a fost înfiinţat în anul 2012 de fostul ministru Daniel Funeriu şi s-a desfăşurat în şcolile unde au existat un contract cu o firmă la care elevii au făcut practică. Învăţământul profesional cu durata de doi ani este organizat după clasa a IX-a, ca parte a învăţământului liceal, filiera tehnologică, iar absolvirea echivalează cu dobândirea competenţelor învăţământului obligatoriu (10 clase).
Învăţământul profesional cu durata de trei ani a revenit în structura învăţământului post-gimnazial începând cu anul şcolar 2014 – 2015. Învăţământul profesional cu durata de trei ani cuprinde clasele a IX-a, a X-a, şi a XI-a. În clasa a IX-a, pregătirea teoretică va fi 60 la sută în ansamblul formării oferite, iar pregătirea teoretică de specialitate şi pregătirea practică vor reprezenta 40 la sută.
“Remarcăm interesului elevilor şi părinţilor pentru învăţământul profesional prin creşterea numărului de clase (de la 12 la 27) şi acest fapt se datorează cererii de pe piaţa muncii prin solicitarea de către agenţii economici a unor meserii care se pregătesc numai prin aceasta formă de învăţământ şi a bursei profesionale în cuantum de 200 lei pe lună”, a precizat inspectorul Flavia Negrea.
Lucrurile nu se leagă: doar 11 elevi angajaţi după absolvire
Prima generaţie de elevi a învăţământului profesional cu durata de doi ani au absolvit în 2014. Din cele spuse de inspectorul de specialitate, în judeţul Sălaj, din cei 156 de absolveţi ai învăţământului profesional cu durata de doi ani cu certficat de calificare profesională, 11 au fost angajaţi, din care şase la agentul economic la care au făcut practica pe durata şcolarizării. “Procentul de absorbţie pe piaţa muncii rămâne unul foarte scăzut”, a specificat Negrea.
Michelin “recalibrează” standardele în învăţământul professional
Pentru a pune la punct ultimele detalii privind modificarea curriculei şi adaptarea ei la nevoile angajatorilor, la pregătirea generală pentru calificările corespunzătoare domeniilor de pregătire profesională Mecanică, Electric şi Electronică – Automatizări, reprezentanţi ai Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), alături de profesorii de specialitate din judeţ, de reprezentanţi ai platformei industriale şi de specialişti în domeniu s-au întâlnit la Zalău în perioada 23 – 24 octombrie. Activitatea a debutat cu o vizită de documentare la fabrica Michelin România – Punct de Lucru Zalău şi a continuat cu dezbateri la sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj.
Potrivit Flaviei Negrea, standardele de pregătire profesională revizuite, sunt cele aferente calificărilor tehnician prelucrări pe maşini cu comandă numerică, tehnician prelucrări la cald, tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii, tehnician mecatronist, operator stop_coloana pe maşini cu comandă numerică, sculer matriţer.
Silcotub continuă cu laboratoarele în şcoli
Un rol important în sprijinirea dezvoltării învăţământului tehnic îl joacă firma TenarisSilcotub prin programul STEP (Strengthening Technical Education Program). În cadrul acestui proiect, firma TenarisSilcotub va investi într-un laborator mecanic la Colegiul Tehnic “A.P.Ilarian” Zalău în valoare de 129.000 de dolari, cu finalizare potenţială în luna decembrie, după cum a precizat Negrea.
Acesta este cel de-al treilea laborator în care Tenaris investeşte în Zalău, primele două aflându-se la Liceul Tehnologic “Mihai Viteazul” şi Colegiul Tehnic “A.P.Ilarian”.
Firmele care dau tonul pe piaţa muncii sunt Universal, Silcotub şi Michelin
În 28 octombrie a avut loc întâlnirea Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS), structură managerială consultativă, care are ca scop creşterea relevanţei şi calităţii învăţământului profesional şi tehnic în Sălaj, comitet din care fac parte reprezentanţi ai autorităţilor locale, ai AJOFM Sălaj, ai organizaţiilor patronale, sindicatelor, ISJ Sălaj, ONG-uri. La întâlnire, agenţii economici au solicitat creşterea numărului de clase cu profil tehnic, pentru că se confruntă cu o lipsă accentuată de meseriaşi.
“De exemplu, TenarisSilcotub se confruntă cu o lipsă a prelucrătorilor prin aşchiere, a sudorilor. Se caută foarte mulţi instalatori pe piaţa muncii, inclusiv partea de mecanici, şi atunci orientările noastre viitoare trebuie să fie spre această cerere de pe piaţa muncii, respectând inclusiv specificul local. Trebuie să luăm în considerare că agenţii puternici, cei doi mari jucători de pe piaţa muncii din judeţ, sunt de fapt Tenaris şi Michelin, urmate de Universal, care iar este unul din marii angajatori. În funcţie de opiniile lor, cerinţele pe care le au, va trebui inclusiv şcoala să-şi orienteze propunerile pentru planul de şcolarizare”, a precizat inspectorul Negrea. “Învăţământul profesional şi tehnic este un domeniu deosebit de dinamic, un domeniu care e într-o continuă schimbare, foarte puternic racordat la realităţile pieţei muncii şi ale activităţii din judeţ. Cred că trebuie promovat, trebuie făcut un lobby puternic pentru că încă există o reticenţă şi din partea părinţilor şi a elevilor de a alege acest domeniu. A existat un con de umbră în care a fost pus acest învăţământ profesional şi tehnic, iar acum realitatea ne arată că trebuie să-l relansăm, pentru că o ţară fără o economie bine dezvoltată, fără foarte buni meseriaşi şi specialişti în domeniul respectiv nu are cum să se dezvolte”, a subliniat Negrea.
Absolvenţii învăţământului profesional primesc diplome recunoscute în străinătate
Ministerul Educatiei a publicat un Ordin de Ministru care aduce modificări la metodologia învătământului profesional de trei ani. Astfel, elevii vor primi la finalizarea studiilor o diplomă pe care va scrie “nivel de calificare trei”, în loc de “nivel de calificare doi”. În legătură cu această modificare, Flavia Negrea, inspectorul şcolar pentru învăţământul profesional şi tehnic de la ISJ Sălaj, a precizat că “ne-au lămurit cei de la minister că s-a făcut o aliniere la nivelele de calificare europeană”.
Stelia Fedorca, consilier pe scoala profesională, în cadrul Ministerului Educatiei, a declarat pentru adevărul.ro că această schimbare semnifică şi faptul că elevii nu vor mai fi nevoiti să echivaleze diploma în străinătate dacă vor dori să se angajeze sau să-si continue studiile într-o ţară europeană.
