Peste o treime din normele didactice existente in invatamantul salajean nu prezinta stabilitate, fiind ocupate de suplinitori, care se schimba, de regula, in fiecare an scolar. Conform datelor primite de la inspectorul scolar cu personalul, Viorel Lungu, nu mai putin de 1.255 de norme didactice sunt, astfel, ocupate de suplinitori. Dintre acestea, 129 de norme sunt ocupate de dascali pensionari, cei mai multi (78) fiind in mediul rural. Tot in mediul rural se concentreaza si cei mai multi profesori necalificati, unde sunt acoperite cu aceasta categorie didactica 110 norme, din totalul de 150 existente la nivelul judetului (cu dascali necalificati).
Procentual, cei mai multi dascali necalificati sunt in invatamantul prescolar, unde sunt 42 de educatoare necalificate, din totalul pe judet de 600 (7%). Dintre cele 42, 37 predau in gradinite din mediul rural. Nici profesorii nu stau cu mult mai bine din acest punct de vedere, din totalul de 1.964 fiind necalificati 82 (58 in mediul rural), disciplinele cu cei mai multi profesori necalificati fiind la limbile franceza, maghiara (materna), rromani si educatia fizica. In schimb, in randul invatatorilor, doar 11 nu au studii corespunzatoare postului, sapte dintre acestia avand, totusi, chiar studii superioare, dar in alt domeniu.
Chiar daca, in ansamblu, situatia nu pare foarte dramatica, se evidentiaza, totusi, diferenta destul de clara dintre calitatea incadrarii cu personal didactic in mediul urban, comparativ cu cel rural. Nu e de mirare, atunci, ca ori de cate ori se pun in balanta cunostintele elevilor de la oras si a celor de la tara, acestia din urma pica, invariabil, pe locul II. Si, de regula, la… distanta mare de locul I. Cine este, oare, vinovat pentru aceasta discriminare la care sunt supusi copiii din scolile de la tara, care au un potential intelectual cel putin egal cu al celor de la oras, dar care au ghinionul sa fie invatati de persoane care, poate, de multe ori stiu mai putine decat ei?