Dosarul electronic de sănătate este obligatoriu, dar nu funcţionează
Dosarul electronic de sănătate (DES) a devenit obligatoriu începând cu 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenţei medicale. Medicii de familie şi unităţile sanitare din Sălaj sunt obligaţi să deschidă un dosar electronic pentru fiecare pacient. Problema e că sistemul informatic al DES, care a costat nu mai puţin de 18 milioane de euro, nu este funcţional nici în ziua de azi. Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, ne-a spus că medicii sălăjeni nu pot accesa dosarul electronic de sănătate. “Dosarul electronic încă nu este funcţional. Există ca structură informatică, dar este nefuncţional”, ne-a spus Tăutu. Acesta a explicat că sunt probleme pentru că încă nu este toată aplicaţia funcţională. “Încet, încet va fi funcţională şi sunt convins că până la sfârşitul anului va intra în uz, cu obligativitatea ca din 2015 toată lumea să-l folosească”, a specificat preşedintele CJAS Sălaj.
Dacă ar merge, ce bun ar fi
Conţinutul DES şi modul de acces la acesta au fost discutate şi agreate de o comisie formată din reprezentanţi ai medicilor de familie, spitalelor, pacienţilor, Ministerului Sănătăţii şi CNAS încă din faza de analiză a proiectului. Portalul DES este accesibil la adresa www.des-cnas.ro
Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor. La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii, şi medicii sub a cărui directă îngrijire se află pacienţii. stop_coloana Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgenţă, iar restul, numai cu acordul acestuia.
În ceea ce priveşte legalitatea introducerii datelor pacientului în dosarul electronic, Marius Tăutu a precizat că DES respectă confidenţialitatea medic-pacient. “Doar medicul şi pacientul au acces la dosar. Altcineva nu poate să acceseze dosarul, decât dacă ştie CNP-ul pacientului sau codul acestuia de acces”, a explicat Tăutu.
“Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului. Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţie 35.000 de medici cu cod de parafă la nivel naţional.
Pentru a accesa DES, pacientul se poate autentifica cu cardul de sănătate, prin introducerea acestuia în cititor şi apoi codul PIN aferent. Pacienţii care nu au card de sănătate, se pot autentifica pe site pentru a-şi accesa DES-ul prin introducerea codului de asigurat sau a CNP-ului. Medicii pot accesa DES prin autentificarea cu certificatul digital şi introducerea codului PIN al certificatului.
