decembrie 5, 2025

“Regii asfaltului” şi-au incasat abia acum restanţele pentru DN1H

imagine-articol0_41054

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit abia în acest an restanţele pentru lucrările de reabilitare a drumului naţional 1H, tronsonul Hereclen – Aleşd, se arată într-un material obţinut de zf.ro de la CNADR. Cea mai mare parte a facturilor achitate în prima parte a acestui an sunt de fapt arierate pe care CNADR le plăteşte pentru lucrări din anii trecuţi. În primele şase luni ale acestui an, cea mai mare decontare s-a făcut către firma UMB Spedition, controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu. Compania a încasat puţin peste 280 de milioane de lei pentru lucrări de reabilitare a unor drumuri naţionale precum DN 1H Zalău – Aleşd şi DN 2D Focşani – Ojdula. Locul al doilea în topul celor mai bine plătite companii este ocupat de austriecii de la Strabag, care au primit circa 160 de mi-lioane de leipentru reabilitări de drumuri naţionale, dar şi pentru construcţia autostrăzii Deva – Orăştie, pe care au finalizat-o încă de acum peste un an.

Realilitarea DN 1H în judeţul Sălaj a început în 2011, pe două tronsoane importante. Unul este Hereclean – Halmăşd, cu continuare până în Aleşd, judeţul Bihor, iar celălalt este Crişeni – Răstoci. Pe tronsonul Hereclean – Aleşd a câştigat licitaţia pentru execuţia lucrărilor firma lui Umbrărescu, UMB Spedition. Valoarea totală a acestui proiect a fost de circa 415 de milioane de lei, pentru o lungime de 69,3 kilometri de drum naţional reabilitat. Peste 60 la sută din sumă a reprezentat contribuţia nerambursabilă a Uniunii Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEADR), diferenţa fiind asigurată prin bugetul de stat.
Lucrările la tronsonul Crişeni – Răstoci au fost adjudecate unui alt “rege al asfaltului” Costel Căşuneanu, prin firma Pa&Co Holding pentru suma de 142 de milioane de lei.
Cu chiu cu vai, după foarte multe probleme cauzate de faptul că proiectele s-au făcut “pe genunchi”, cu lucrări făcute de “Dorel” şi care nu erau remediate dacă nu se implica prefectura Sălaj şi unii parlamentari în perioada 2011-2013, lucrările s-au finalizat în Sălaj, la sfârşitul anului trecut.

Bode spune că Ponta a neglijat investiţiile

Pedeliştii îşi asumau la vremea demarării lucrărilor alocarea de fonduri pentru aceste investiţii, pe vremea guvernului Boc, care, iată, s-au plătit abia acum, de guvernarea Ponta. Deputatul Lucian Bode, alături de stop_coloana directorul Regionalei Cluj a CNADR,  beneficiarul contractului, promiteau atunci un drum european, de foarte bună calitate.
Deputatul Bode aruncă vina pe guvernarea actuală pentru că lucrările s-au plătit cu întârziere. “Parte din lucrări s-au decontat din fonduri europene. Cât am fost noi la guvernare, până în 2012, lucrările s-au derulat conform programului. Eu cred că s-a ajuns la această situaţie pentru că după ce am fost scoşi de la guvernare, primii duşmani ai PSD-ului au fost investiţiile. La fiecare rectificare de buget, cea mai mare sumă s-a tăiat de la investiţii. Asta înseamnă că Guvernul nu s-a ţinut de graficul stabilit. Asta e logica pentru care s-au plătit cu întârziere lucrările”, explică Lucian Bode.
Din datele obţinute de ZF de la CNADR, reiese că din banii pe care-i alocă Guvernul pentru investiţii în infrastructură, cea mai mare parte merg pe lucrări finalizate încă din urmă cu 2-3 ani, efectuate pe vremea fostei guvernări. Astfel că rămân mai puţini bani pentru investiţii noi. Un exemplu este cel al sumelor decontate pentru lucrări la tronsoanele de autostradă Cernavodă – Medgidia, Medgidia – Constanţa sau Arad – Timişoara, proiecte ce au fost deja deschise circulaţiei de 2-3 ani.
Pe lângă cele 70 de milioane de euro care au fost achitate către UMB Spedition, CNADR a mai plătit anul acesta 38 de milioane de euro pentru reabilitări de drumuri naţionale şi construcţie de autostrăzii austriecilor de al Strabac, 24 de milioane de euro pentru firma italiană Astaldi, pentru autostrăzile Medgidia – Constanţa, Cernavodă – Medgidia, Orăştie – Sibiu (tronsoane pe care compania le-a finalizat deja) sau Nădlac – Arad, unde încă se lucrează, şi 17,9 milioane de euro pentru firma Tirrena Scavi, pentru autostrada Timişoara – Lugoj (lot 2), un proiect la care aceştia lucrează în prezent.
Pentru lucrări aflate în derulare, Compania de drumuri a plătit în primul semestru circa 10 milioane de euro şi pentru mai multe contracte de consultanţă pentru supervizarea unor lucrări.