Pana acum s-au realizat doar 25 la suta din lucrari
Doar 25% din lucrarile necesare amenajarii soselei ocolitoare a Zalaului au fost finalizate pana in momentul de fata. Asta e concluzia Unitatii de Implementare a Proiectului (UIP), o comisie formata din patru persoane, si pentru care s-au platit din bugetul local peste 1,2 miliarde de lei vechi (si urmeaza sa mai incaseze inca vreo 700 de milioane).
Potrivit unui raport prezentat in sedinta de consiliu local de ieri, situatia soselei ocolitoare e destul de albastra, existand numeroase nereguli si, totodata, semne de intrebare cu privire la finalizarea in termen a proiectului, 30 noiembrie 2009. Iar daca acest dead-line nu va fi respectat exista riscul pierderii finantarii europene, de aproximativ 5 milioane de euro, adica mai mult de 54% din investitia totala de 9,1 milioane de euro.
Nemtii risca penalizari
In document se precizeaza ca executantul lucrarilor, firma Kemna Bau Andreae GMBH & CO. KG., nu dispune deocamdata de statie de asfaltare si betoane, si doar o mica parte din utilitati au fost relocate. ^Au fost identificate greseli in proiectul tehnic, iar beneficiarul local nu a stiut ce obligatii ii revin (cu privire la descarcarea arheologica si asigurarea utilitatilor la limita organizarii de santier)”, se mai precizeaza in raport. Situatia juridica a antreprenorului este incerta, iar acesta nu cunoaste procedurile de implementare a fondurilor PHARE. Problemele organizatorice si juridice a Kemna Bau au determinat „demararea cu mare intarziere a lucrarilor de baza”, adica mai tarziu cu 117 zile, fata de data initiala (28 mai 2008).
La capitolul „Solutii”, raportul UIP mentioneaza ca ar fi necesar ca primaria sa incheie un contract cu Muzeul de Istorie (pentru descarcarea de sarcina arheologica), cu act aditional in urma descoperirii a doua situri arheologice noi. De asemenea, comisia mai recomanda ca sa fie reproiectat traseul de drumul judetean 191C, cu respectarea limitelor de proprietate si sa fie programate si intalniri cu proprietarii terenurilor din zona, nemultumiti pana acum de atitudinea constructorului.
Potrivit informatiilor primite de la biroul de relatii cu presa al MDRL (contractorul lucrarilor), pentru slaba mobilizare, constructorul se poate alege cu penalitati de intarziere. Astfel, potrivit contractului de lucrari, firma germana va plati penalitati de intarziere pentru fiecare zi inregistrata peste data limita de finalizare a lucrarilor (20 noiembrie), acestea putand ajunge la un milion de euro, respectiv 10% din valoarea contractului. Cu sau fara penalitati, cert este faptul ca o investitie importanta si necesara pentru zalauani risca sa ramana in coada de peste daca pana in decembrie 2009 nu va fi taiata panglica inaugurala.
Consilierii locali acuza ineficienta Unitatii de Implementare
UIP a fost infiintata inca de anul trecut, in baza unei hotarari de consiliu local din luna martie, si este compusa din 4 membri, in frunte cu fostul viceprimar al Zalaului, Fekete Karol. Prin fisa postului, comisia „monitorizeaza mersul lucrarilor, apara interesele beneficiarului local si sesizeaza problemele aparute in derularea contractului (dar nu poate dispune nimic constructorului)”. In privinta problemelor aparute, mai multi consileri locali (din partea PSD si PD-L), au pus la indoiala eficienta comisiei, imputandu-le membrilor ca nu i-au informat corespunzator, pe masura ce lucrarile s-au derulat (sau mai bine zis au stagnat). Primarul Radu Capilnasiu ii apara pe cei din UIP si afirma ca acestia au fost „legati la maini”, deoarece nu pot cere nimic oficial constructorului, solutiile si eventualele penalizari fiind apanajul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei (MDRL).