Sălajul este din ce în ce mai promovat pe Facebook prin diferite pagini sau grupuri, așa cum a demonstrat-o și Graiul Sălajului în diferite ediții, publicând articole referitoare la modul prin care cetățenii diferitelor localități (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei) își regăsesc identitatea prin intermediul rețelei de socializare.

Potrivit Serviciului de monitorizare a paginilor de Facebook în România, facebrands.ro, în Sălaj sunt 56.000 de utilizatori Facebook, din care aproximativ 57 la sută sunt din Zalău. Însă sălăjenii nu stau pe Facebook doar pentru a chat-ui, pentru a arunca un ochi la ce fac prietenii săi sau pentru a se juca. Mulți sălăjeni s-au decis să utilizeze Facebook-ul într-un mod constructiv. Astfel, pe rețeaua de socializare au apărut diferite pagini și grupuri de promovare a Zalăului și a județului.
Printre paginile care și-au asumat misiunea de a face cunoscute istoria, tradițiile, folclorul, cultura, arta, atracțiile turistice, ultimele știri și evenimente și tot ce ține de Sălaj amintim “I Love Sălaj”, “Sălajul pe net” și “Sălajul pur și sim-plu”. Cei din municipiu, care se ocupă cu promovarea și informarea asupra Zalăului, nu se lasă mai prejos, invitând zălăuanii și nu numai să dea clic pe butonul “Îmi place” ale paginilor “I like Zalău” (Îmi place Zalău), “Ești din Zalău dacă…” și “Zalău-Community”.
Nici la capitolul grupuri nu ne putem plânge. Unul din cele mai noi și mai apreciate grupuri referitoare la Zalău este “Amintiri despre Zalău”, un grup “constituit pentru a deschide cartea cu amintiri a orașului nostru, pentru rememorarea unor momente trăite de-a lungul anilor”, așa cum reiese din descrierea acestuia. Cei curioși să afle cum pot să-și petreacă timpul liber pot accesa grupul “Evenimente în Zalău” pentru a afla care sunt cele mai recente evenimente din oraș și din împrejurimi. Pentru anunțuri, cei ce nu au timp să arunce un ochi prin ziare, pot să acceseze grupul “Zalău-Zilah”. Cât despre județ, nici acesta nu duce lipsă de promovare cu ajutorul grupurilor. Pentru cei curioși, grupurile “Sălaj Events” și “I love Sălaj” au “porțile deschise” pentru toți cei ce doresc să devină membri pentru a se informa și pentru a-i informa pe alții la rândul lor despre județ.

Capcane și vulnerabilități
pe Facebook

Chiar dacă lumea virtuală a rețelei de socializare îi ajută pe sălăjeni să își regăsească identitatea, să se facă auziți, să comunice, să promoveze diferite evenimente, personalități, localități și nu numai, Facebook este un stop_coloana loc unde se adună și cei dornici de a ne virusa conturile sau calculatorul, în vederea obținerii de informații.
Fie că suntem experimentați să navigăm prin capcanele Facebook-ului sau nu, toți suntem vulnerabili la viruși și dezinformare. Dacă până acum ne-am obișnuit că nu trebuie să dăm clic pe mesajele ce conțin doar un link ciudat, pe care le primim de la prietenii din listă, asta nu înseamnă că nu există și alte modalități prin care putem încasa un virus. De multe ori ni se întâmplă să vedem diferite știri care promit ceva senzațional și ne invită să dăm clic pe link-ul afișat. Curioși, dăm clic și ne trezim că totul o ia razna, că de pe contul personal “musafirul nepoftit” trimite mesaje cu link-ul virusat tuturor prietenilor din listă. De asemenea, un alt mod de a atrage utilizatorii să dea clic pe link-uri virusate este prin etichetare la o “știre” a tuturor prietenilor din listă. Astfel, Facebook ne anunță că am fost menționați într-un comentariu de-al unui prieten. Redirecționați pe comentariul în cauză, observăm să prietenul ne invită să dăm clic pe un link, când, de fapt, acesta nici nu știe că de pe contul său au fost trimise mesajele de către un virus. Pentru a evita să cădem pradă capcanelor, cel mai indicat este să nu dăm clic pe niciun link care ni se pare suspect sau a cărui sursă nu o cunoaștem. În cazul în care primim un mesaj ciudat de la vreun prieten, cel mai bine e să-l întrebăm dacă el a fost autorul sau nu, pentru a evita o posibilă virusare.

Detector de minciuni
pentru Facebook

Potrivit AFP, pentru a evita ca utilizatorii să cadă în capcana dezinformării, cercetătorii universitari britanici, germani și austrieci lucrează la ela-borarea unui sistem capabil să identifice automat informațiile false difuzate pe rețelele de socializare, inclusiv Facebook. Programul, numit PHEME, este estimat să dureze trei ani cu fi-nanțări de la Uniunea Europeană și are ca obiectiv verificarea în timpul real a informațiilor pentru a permite guvernelor, serviciilor de salvare, presei și întreprinderilor să răspundă mai eficient zvonurilor nefondate. O primă versiune a programului ar putea fi testată în aproximativ 18 luni, potrivit ziarului Times.