Zalau se vrea un oras eco pana in anul 2020. Consiliul Local a aprobat luni Planul de actiuni pentru energie durabila (PAED) pentru Municipiul Zalau, in urma unui angajament al primarilor, semnat si de primarul Radu Capilnasiu in 2012. Astfel, pana in 2020, primaria Zalau si-a propus o serie de obiective care vor avea ca rezultat reducerea cu 20 la suta a emisiilor de CO2 la nivelul municipiului, si, implicit, un trai mai sanatos pentru locuitorii urbei. PAED include informatii despre principalele surse de poluare ale orasului, dar si masurile care urmeaza sa se ia pentru a ne pastra un mediu cat mai curat. Faptul ca Zalaul are o strategie privind reducerea poluarii va creste sansele pentru finantarea proiectelor de dezvoltare cu fonduri europene nerambursabile pe care municipalitatea urmeaza sa le depuna. Daca PAED va fi implementat in integralitate, in 2020, locuitori municipiului ar trebui sa se bucure de costuri mai mici la energia electrica si la energia termica, de mai multe spatii de agrement, de mai mult spatiu verde pe cap de locuitor, conform cerintelor UE, de noi locuri de munca, de un mediu mai curat si un aer mai putin poluat.
Anual, primaria Zalau va organiza doua evenimente publice pentru a marca “Zilele Energiei” si “Saptamana mobilitatii”.
Primaria ne vrea pe bicicleta
Un sondaj realizat de primaria Zalau arata ca doar 3,26 la suta dintre cei intervievati utilizeaza bicicletele ca mijloc de transport, dar s-a constatat si lipsa infrastructurii pentru circulatia cu bicicleta, biciclistii fiind nevoiti sa utilizele trotuarele pietonale si sa faca slalom printre masini. Prin proiectul de reamenajare a Parcului Central s-a construit 1,5 kilometri de pista pentru biciclete. Municipalitatea are insa un proiect de amenajare a unei piste speciale pentru biciclisti pe o distanta de 15 kilometri. Un tronson de la intrarea in Zalau, in dreptul Parcului Bradet, pe strada Gheo-rghe Doja, pe bulevardul Mihai Viteazul, pana la Michelin Cord, iar un alt tronson in cartierul Dumbrava II. Proiectul a fost aprobat pentru a fi finantat din Fondul de Mediu, insa nu au inceput lucrarile din lipsa de fonduri. De asemenea, primaria vrea sa infiinteze un centru pentru inchirierea de biciclete, pentru a incuraja utilizarea acestui mijloc de transport. Scopul urmarit este ca muncitorii din zona industriala si elevii sa renunte la masina si sa mearga la serviciu, respectiv la scoala, cu bicicletele.
Nu avem suficiente spatii verzi
La ultima inventariere a zonelor verzi din municipiu, din 2010, a rezultat o suprafata de peste 107 de hectare, adica 19,05 metri patrati pe cap de locuitor, fata de cerintele UE, transpuse si in legislatia din Romania, care obliga primariile sa amenajeze spatii verzi in suprafata de 26 de metri patrati pentru ficarea cetatean. Aceeasi legislatie interzice demara-rea unor constructii noi pe spatiile ve-rzi din domeniul public. Printre obiectivele incluse in PAED se numara dezvoltarea de noi spatii verzi, identificare spatiilor virane neamenajate si neutilizate si transformarea lor in zone de recreere. O asltfel de zona a fost identificata in noul cartier Dealul Morii, unde Capilnasiu are un plan de constructie a unei baze sportive, cu bazin de inot. Pana in 2020, se va atinge obiectivul de 26 de metristop_coloana patrati de spatiu verde pe locuitor, se arata in PAED.
Facturi mai mici la energie
Sectorul rezidential este cel mai mare generator de poluare, conform datelor prezentate in PAED, urmat de sectoarele industrial si transport. Pentru a reduce consumul de energie, primaria si-a propus ca in urmatorii sase ani sa reabiliteze termic (cu fonduri europene) 40 de blocuri de locuinte, 55 de cladiri ale unitatilor de invatamant, 13 cladiri administrative si locuintele sociale. De asemenea, se vor monta centrale in unitatile de invatamant si s-a renuntat la furnizarea de agent termic de catre Uzina Electrica. Zona in care functioneaza CET-ul va fi ecologizata. Primaria mai are in vedere crearea unui parc fotovoltaic si achizitia unei cen-trale care sa utilizeze acest tip de energie regenerabila pentru a furniza apa calda unitatilor de invatamant si institutiilor publice. Un alt obiectiv este incurajarea consumatorilor casnici sa-si monteze panouri solare sau centrale pe lemn pentru apa calda.
Autobuzele Transurbis
vor fi inlocuite
cu autobuze electrice
Transportul in comun la nivelul municipiului nostru are nevoie urgenta de reinnoirea parcului auto. Din cele 45 de autobuze, mai bine de jumatate sunt noneuro, 37 la suta sunt euro 3 si 11 la suta sunt euro 5, iar 4 sunt defecte. Primaria isi propune ca in urmatorii ani sa achizitioneze cinci autobuze euro 5 sau euro 6, dar si 23 de autobuze electrice, cu care sa le inlocuiasca pe cele noneuro. O investitie importanta, avand in vedere ca un astfel de autobuz costa intre 300 si 500 de mii de euro. Primaria mai are in plan reamenajarea celor 40 de statii de autobuz si montarea de panouri electrice de informare a calatorilor, dar si prelungirea traseelor actuale.
Totodata, se va trece la monitorizarea consumului de carburanti in institutiile publice si la societatile co-merciale care au mai mult de 25 de autovehicule in parcul auto.
Cate si mai cate,toate frumoase,
deocamdata pe hartie
Alte masuri cuprinse in strategia municipiului pentru reducerea poluarii se refera la proiecte de regenerare urbana, prin amenajarea a doua piete in centrul orasului si transformarea Strazii Unirii in zona pietonala, realizarea parcului industrial, constructia celui de-al doilea tronson al centurii ocolitoare, extinderea retelelor de alimentare cu apa si canalizare, inchiderea gropii municipale de deseuri dupa realizarea sistemului de management integrat al deseurilor, reamenjarea punctelor de deseuri gospodaresti, reabilitarea retelei de iluminat public, si altele.