Sporurile, intre proouneri si masuri concrete
Daca nu venea criza peste noi, se gandea cineva la dezmatul pe bani publici? Daca bugetul tarii nu era afectat de cresterea somajului si de falimente in lant, se gandea cineva la reducerea cheltuielilor bugetare?
Actualul guvern s-a vazut obligat sa constate ca, in anumite sectoare din subordine, veniturile salariale desantate sfideaza pana si umbra de bun simt.
Salarii de mii de euro de la stat, cumul de salarii si pensii de sute de milioane, sporuri si stimulente care ajung la cresterea de trei-patru ori a salariului de baza. Guvernul PD-L-PSD si-a propus sa reduca, incepand din aprilie, cu cca 20%, sporuri, prime si stimulente din sectorul bugetar.
Potrivit declaratiilor primului ministru Emil Boc, pentru fondurile europene, “sporurile vor fi de pana la 75% si numai pentru cei care lucreaza efectiv cu aceste fonduri. Se va elimina indemnizatia de audit public (25%). Indemnizatia de conducere, de 55%, va fi evaluata dupa conditiile de eficienta. Sporul de antena, de 10%, se va acorda doar daca exista un pericol real pentru functionarii unei institutii”. Sunt doar cateva exemple, pentru ca, in fiecare institutie, s-au inventat sporuri si stimulente… specifice.
Salariul prefectului, cu 4000 mai mic decat anul trecut
Cum s-au concretizat promisiunile Guvernului? Cat s-a taiat din sporurile atat de blamate? Prefectul judetului, Ionel Ciunt, a raspuns intrebarilor, oferindu-ne datele comparative privind veniturile salariatilor din institutie in mai 2009 fata de decembrie 2008.
Astfel, in luna mai 2009, veniturile salariale nete ale celor 52 de salariati ai Prefecturii Salaj au fost 110.499,00 lei (1,1 miliarde lei vechi) fata de 122.429 lei in decembrie 2008. Diferenta in minus este de 120 de milioane lei vechi.
Prefectul judetului, ne-a spus ca, din cei 52 de salariati, 43 sunt functionari publici. Dintre acestia, sase au functii de conducere si 37, de executie. Diferenta pana la 52, respectiv 9 persoane sunt incadrate pe perioada mandatului prefectului (personal contractual). Prefectul a precizat ca, la Cancelaria prefectului nu a angajat nici o persoana din afara institutiei, desi avea dreptul la cinci posturi. Din cele 5, sunt ocupate 3, a mai spus prefectul.
Revenind la venituri, pentru cele 6 functii de conducere s-au platit, in luna mai, 25.874 lei net fata de 27.588 lei net in decembrie 2008. Pentru personalul de executie, diferenta in minus a fost de 10.216 lei (94.841 lei in decembrie 2008 – 84.625 lei in mai 2009). In privinta sporurilor, in decembrie 2008 au fost in valoare de 24.251 lei, iar in mai 2009, 17.337 lei (un minus de 6.914 lei). Ciunt a facut publice si salariile primilor trei oameni din institutie. Astfel, prefectul are un venit net de 5.400 lei, iar cei doi subprefecti, cate 4.700-4.800 de lei fiecare. “Pentru aceste trei functii, avem un plafon maxim pe care nu-l putem depasi. Pentru celelalte salarii, exista o alocatie bugetara la inceputul anului si, daca nu ne incadram, vom reduce sporurile si la ei”, a explicat domnul Ciunt.
Cu un an in urma, respectiv in mai 2008, fostul prefect avea un venit net de 9.600 lei, iar fostii subprefecti, 8.600 lei. In schimb, in decembrie 2008, aceleasi venituri au scazut la 5.900, respectiv 5.400 de lei.
In privinta secretului pastrat de sefii institutiilor publice asupra salariilor, prefectul judetului Salaj este de parere ca, atunci cand accepti o functie publica, accepti si dezavantajele ei. “Confidentialitatea privind salariile bugetarilor este o gaselnita. Daca nu-i place sa afle lumea ce salariu are, sa mearga in domeniul privat, unde poate sa-si tina salariul secret”, ne-a declarat Ionel Ciunt.
Cheltuieli salariale duble
Potrivit datelor comunicate de actualul guvern, in perioada 2005-2008, cheltuielile cu personalul bugetar s-au dublat. Au aparut 162.000 de posturi noi, din care, 50.000 in administratia centrala. Tot in administratia centrala, veniturile nete lunare depasesc, de cateva ori, salariile de incadrare, prin sporuri, prime si stimulente.