Bani multi, munca mai putina
Mai putin de un sfert din lucrarile necesare pentru construirea viitoarei sosele ocolitoare a Zalaului au fost executate pana acum de firma germana Kemna Bau. Asa dupa cum scriam si in editiile anterioare ale ziarului nostru, contractul de lucrari, incheiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei-MDRL- (in calitate de autoritate contractanta) cu executantul S.C. Kemna Bau Andreae GmbH & Co.KG, are ca termen de finalizare data de 20 noiembrie 2009. Din totalul de 9.113.075,60 euro, reprezentand valoarea contractului, contributiile la realizarea proiectului sunt urmatoarele: 4.999.433,27 euro (54,86%) – contributie Phare; 1.666.781,53 euro (18,29%) – co-finantarea de la bugetul de stat; 2.446.860,80 euro (26,85%) – contributia beneficiarului local (Consiliul Local Zalau). Desi lucrarile avanseaza extrem de lent, iar finantarea europeana poate fi pierduta daca centura nu e construita pana la sfarsitul anului, firma germana a incasat deja peste doua milioane de euro. Este vorba de cei 550 de mii de euro alocati de municipalitatea zalauana si de inca 1.622.517 de euro. “Din aceasta suma, 1.366.961 de euro reprezinta avansul in procent de 15% din valoarea contractului de lucrari, la care, potrivit prevederilor contractului, constructorul este indreptatit in vederea mobilizarii, avans pentru care acesta a inaintat o garantie bancara si care este rambursat de constructor prin deduceri procentuale din certificatele de plata”, a precizat Anuta Iuga, din cadrul biroului de relatii cu presa al MDRL.
Potrivit declaratiilor sale, procentul din totalul lucrarilor executate pana in acest moment de constructor de la data de incepere a lucrarilor (29.05.2008) este de 21%. Motivatiile intarzierilor sunt diverse si nu tin doar de ritmul de melc in care presteaza nemtii. “Pe langa intarzierile cauzate de nominalizarea reprezentantului fiscal, implementarea proiectului a fost intarziata din cauza necesitatii realizarii descarcarii arheologice pentru vestigiile descoperite pe locatia proiectului, dar si ca urmare a descoperirii unor utilitati a caror relocare a fost necesara”, a mai declarat Anuta Iuga.
Nemtii pot primi penalizari de 1 milion de euro
Pentru slaba mobilizare, constructorul se poate alege cu penalitati de intarziere. Astfel, potrivit contractului de lucrari, firma germana va plati penalitati de intarziere pentru fiecare zi inregistrata peste data limita de finalizaare a lucrarilor (20 noiembrie), aceseta putand ajunge la un milion de euro, respectiv 10% din valoarea contractului. Cu sau fara penalitati, cert este faptul ca o investitie importanta si necesara pentru zalauani risca sa ramana in coada de peste daca pana in decembrie 2009 nu va fi taiata panglica inaugurala.
Umili in fata Comisiei Europene
Singura solutie pentru definitivarea in bune conditii a lucrarilor vine de la finantatorul principal, Comisia Europeana, care poate acorda o amanare. “Avand in vedere motivatiile obiective ale intarzierii in executie, va fi analizata posibilitatea transmiterii unei solicitari catre Comisia Europeana in vederea obtinerii unei extensii de timp pentru acest proiect”, a adaugat Anuta Iuga. De ingaduinta comisiei depinde soarta proiectului, deoarece finantarea a fost obtinuta prin Phare 2005, iar platile, prin acest program se pot face doar pana la sfarsitul acestui an.
Asta s-a facut pana acum
Potrivit informatiilor primite de la purtatorul de cuvant al Primariei Zalau, Manuela Ghiurutan, constructorul efectueaza in aceasta perioada lucrari de terasare pe toata lungimea soselei, iar pe 2,5 km din tronson s-a realizat si stabilizarea terenului, urmand sa se treaca la executarea fundatiei drumului. “Lucrarile au inceput si la podul de pe Valea Mitii si este demarata si procedura de stramutare a celor doua fibre optice care se afla pe tronsonul aferent drumului judetean,inclusiv a liniei telefonice aeriene”, a spus Manuela Ghiurutan.