Se preconizeaza scumpiri serioase pentru scoala de soferi

34 de instructori auto din Salaj au dat in judecata Ministerul Transportu-rilor, cerand in instanta suspendarea Ordinului 733 din 2013, pe motiv ca normele prevazute in textul de lege sunt abuzive si obliga instructorii sa achizitioneze echipament sofisticat, fapt ce va conduce inevitabil la cresterea tarifului pentru pregatirea teoretica si practica a cursantilor. Procesul se va judeca la Curtea de Apel Cluj, a spus Arotaritei Avram, presedintele Sindicatului National al Instructorilor Auto din Romania (SNIAR), filiala Salaj, si instructor autorizat in 1976 in Salaj. „Daca nu vom avea castig de cauza si Ordinul va fi pus in aplicare, cu si-guranta ca vom percepe tarife mai mari”, a subliniat instructorul. Pe de alta parte, chiar daca Ordinul nu va intra in vigoare, instructorii auto vor fi nevoiti sa scumpeasca scoala de soferi din cauza cresterii accizei pe combustibil.
Arotaritei spune pastrand o nota de umor ca Ordinul 733 emis de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, intra in „coliziune directa” cu articolul 23, aliniatul cinci, din Ordonanta de Urgenta a Guvernului (OUG) 195 din 2002 privind circulatia pe drumurile publice, care prevede ca normele pentru pregatirea teoretica si practica a cursantilor, in vederea obtinerii permisului de conducere, se stabilesc prin Ordin comun, cu parti-ciparea la consultari a Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne (MAI) si Ministerul Educatiei, care vine cu programa scolara. Avram Arotaritei sustine ca Ordinul 733 a fost emis unilateral si ca este ilegal. Sper ca in maxim doua saptamani Ordinul 733 sa fie anulat. Documentul a fost contestat in instanta in mai multe judete din tara. Acesta a fost deja suspendat prin hotarare judecatoreasca de catre instantele din Suceava, Bacau si Brasov. Instructorii auto au cerut ori suspendarea actului, ori anularea acestuia. „Noi, instructorii din Salaj, am cerut suspendarea Ordinului”, a precizat Arotaritei.
Acesta este de parere ca ministe-rul lezeaza drepturile instructorilor auto independenti si protejeaza scolile de soferi. Potrivit Ordinului 733, scolile auto se pot organiza ca societati co-merciale, regii autonome, dar si scoli auto organizate la nivelul Ministerului Educatiei; sau in regim juridic de persoane fizice autorizate. Masurile de instituire a obligativitatii achizitionarii unor sisteme tehnice, a angajarii cu contract de munca pe o perioada nedeterminata a unui profesor de legislatie rutiera, a incheierii unui contract de prestari servicii de specialitate pentru disciplina „prim ajutor” au consecinte negative imediate si aduc atingere principiului liberei concurente. Instructorii din Salaj invoca in apararea drepturilor lor principiul european al egalitatii in fata legii, ce presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care nu sunt diferite. Potrivit instructorului Avram Arotaritei, in Salaj sunt 38 de instructori auto isi desfasoara activitatea avand intreprinderi individuale.
Ordinul 733, emis in mai de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, obliga instructorii indepen-denti sa se asocieze cu alti parteneri ca sa obtina autorizatie pentru a deschide scoli de soferi. Pentru o astfel de autorizatie, instructorii auto trebuie sa dispuna de o sala pentru cursuri de legislatie rutiera, profesori de legislatie, arhiva, baie, birou, calculatoare. Po- trivit aceluiasi Ordin, instructorii auto trebuie sa achizitioneze echipamente video, audio si de localizare, care vor fi folosite in timpul examinarii elevilor, pentru a creste calitatea examenului pentru obtinerea permisului de conducere. Documentul mai prevede ca scolile de soferi sa obtina un procentaj de promovabilitate intre 40 si 50 de procente in primul an de la intrarea in vigoare a Ordinului si de peste 50 la suta in al doilea an, altfel nu mai primesc autorizatie.