„Dupa terminarea ciclului gimnazial de invatamant, s-a constatat faptul ca elevii care termina clasa a VIII – a nu acced in invatamantul liceal decat intr-un procent foarte scazut, de aproximativ cinci la suta, din care unu la suta reusesc sa definitivizeze studiile liceale”, este una dintre concluziile evaluatorilor.
Copiii romilor din Salaj ajung sa abandoneze bancile scolilor de la varste fragede. Admit asta si autoritatile locale care in anul scolar precedent au evaluat un numar de 20 de scoli din judet ce au avut un procent ridicat de scolari si prescolari de etnie roma. Conform datelor puse la dispozitie la solicitarea Graiul Salajului de catre Alin Lacatus, consilier al Bi-roului Judetean pentru romi din cadrul Prefecturii Salaj, in perioada 22 octombrie 2012 – 08 noiembrie 2012, Institutia Prefectului Salaj, in colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Salaj si cu Asociatia „Sanse Egale” Zalau, a evaluat cele 20 de unitati scolare din judet, iar printre aspectele pe care le-au urmarit reprezentantii organizatiilor amintite se numara procentul de absenteism scolar si procentul de abandon scolar. Rezultatele studiului sunt mai mult decat graitoare. Aproximativ 30 la suta din elevii de etnie roma din ciclul gimnazial au absentat de la scoala si doar cinci la suta dintre ei au urmat invatamantul liceal. Finalizarea studiilor liceale a reprezentat o provocare pentru elevii de etnie roma, pentru ca doar unu la suta au rezistat pana la final si au terminat liceul. Cauzele sunt multiple: dezinteresul parintilor fata de educatia copilului (acestia avand si ei un nivel foarte scazut de scolarizare); situatia financiara precara, casatoriile timpurii, sau exploatarea copiilor din punct de vedere economic.Saracia are un impact major asupra copiilor romi de varsta invatamantului primar si gimnazial, iar specialistii spun ca efectele crizei prelungite vor creste rata nescolarizarii si cea a abandonului scolar in randul copiilor care provin din familii rome.
Cinci scoli gimanziale din Salaj, fruntase la abandon scolar
In urma evaluarii, echipa mixta formata din reprezentantii institutiilor amintite a constatat ca cinci scoli gimnaziale din judet au inregistrat procente ridicate in ceea ce priveste fenomenul abandonului scolar. Cel mai mare procent al abandonului scolar s-a inregistrat la Scoala Gimnaziala Ileanda, unde 60 la suta dintre elevii romi au preferat sa aiba orice alta activitate, dar nu sa invete carte. 45 la suta dintre elevii romi din Buciumi au abandonat scoala in ciclul gimnazial, in timp ce 40 la suta dintre elevii de la Scoala Gimnaziala Gilau si-au luat adio de la studii anul trecut. La Scoala Gimnaziala „Lucian Blaga” din Jibou, 33 la suta dintre elevii de etnie roma si-au incheiat socotelile cu cartea, iar la Scoala Gimnaziala Boghis – 10 la suta.
Unii au profitat de „A doua sansa”
Ministerul Educatiei a intreprins o serie de masuri pentru corectia absenteismului si a abandonului scolar. Conform unui Ordin al Ministerului Educatiei, in 2011 a fost implementat in 216 scoli din 27 de judete, printre care si Salajul, programul „A doua sansa”. Programul ofera posibilitatea elevilor care nu au absolvit invatamantul obligatoriu (zece clase) sa frecventeze cursurile unei scoli speciale.
Conform datelor postate pe siteul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj, in anul scolar 2012 – 2013 a functionat programul „A doua sansa” – invatamant primar, care are ca scop spri-jinirea copiilor/ tinerilor/adultilor pentru recuperarea invatamantului primar, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat acest nivel de studii si care au depasit cu cel putin 4 ani varsta de scolarizare corespunzatoare clasei, iar invatamantul primar poate fi parcurs in doi ani si programul „A doua sansa”- pentru invatamantul secundar inferior, care are drept scop sprijinirea persoanelor cu va-rsta de peste 14 ani care nu au finalizat invatamantul gimnazial, se desfasoara pe durata standard de 4 ani. In anul scolar precedent, programul a fost derulat in urmatoarele unitati de invatamant: Scoala Gimnaziala „Lucian Blaga” Jibou (o grupa de invatamant primar – opt cursanti si o grupa de invatamant secundar inferior – 18 cursanti); Liceul Reformat „Wesselenyi” Zalau (o grupa de invatamant primar – 10 cursanti si o grupa de invatamant secundar inferior – 18 cursanti); Liceul Tehnologic Nr1. Sarmasag (o grupa de invatamant secundar inferior – 12 cursanti) si Scoala Gimnaziala Nr. Somes Odorhei (o grupa de invatamant secundar – 10 cursanti).
Romii pot fi adusi la scoala cu de-ale gurii
Despre cauzele care duc la abandonul scolar in randul copiilor de etnie roma, Adina Mesaros, coordonatorul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica (CJAPS) Salaj, spune ca „in primul rand tine de educatia primita din familie, de lipsa sustinerii din partea parintilor, dar si de obiceiurile si traditiile pe care romii le respecta cu rigurozitate”. „Pentru a-si respecta anumite traditii, spune psihologul, familiile rome isi iau copiii de la scoala pe o anumita perioada, fara sa se gandeasca la repercusiuni”.
Cat despre modalitatile de a combate abandonul scolar in randul elevilor romi, psihologul Adina Mesaros considera ca „un factor motivant ar fi sa li se ofere o masa calda pe zi”. De altfel, Mesaros spune ca in anii scolari anteriori aceasta practica a functionat in unele scoli din judetul nostru (Pusta, Boghis, Almas si Jibou), elevii romi fiind stimulati sa frecventeze cursurile. „Reintroducerea acestui program ar fi o solutie, pentru ca elevii din familiile defavorizate s-ar simti motivati sa nu isi abandoneze cursurile”, a precizat in incheiere Adina Mesaros.