Aventura economica a Salajului depinde de infrastructura rutiera
Daca Autostrada Transilvania se vede doar pe harta, Salajul trebuie sa se descurce cu drumurile pe care le are. Ca sa impulsionam economia judetului, ar trebui sa avem o infrastructura rutiera interna care sa ne asigure legaturi rapide si sa putem iesi fara „sa dam in gropi” catre vecinii nostri.
Cel putin din punct de vedere geografic, Salajul este centrul regiunii Nord Vest a tarii, alcatuita din sase judete. Si daca tot suntem judet central, ar trebui sa avem o infrastructura rutiera bine pusa la punct, care sa asigure comunicarea cu judetele, in special cu orasele resedinta de judet din vecinatatea noastra. Cei de la Centru spun „Pas” regiunii de Nord-Vest cand vine vorba de alocarea de fonduri pentru finalizarea Autostrazii „Transilvania”. Deocamdata, singura speranta este ca ne vom urca pe autostrada din Cluj peste vreo doi ani, de pe E81, la Nadaselu. Asta daca se gasesc bani pentru contractul semnat deja pentru tronsonul Nadaselu-Gilau.
Salajul este tranzitat de un singur drum european, E81. Legatura rutiera cu judetele Cluj si Satu Mare este de foarte buna calitate, de ani buni. Zalaul a fost avantajat, trebuie sa recunoastem, ca se afla pe traseul dintre Cluj-Napoca si Satu Mare, pe drumul european E81.
Nu acelasi lucru putem spune despre drumurile pe care mergem la Oradea sau la Baia Mare. Drumurile au fost peticite pe portiuni, dar traseul intreg a lasat intotdeauna de dorit. Avem sperante ca lucrurile sa se schimbe in curand, dupa finalizarea unor mari lucrari de infrastructura, aflate inca in derulare.
Din 2011 au inceput lucrarile in doua proiecte de reabilitare, pe drumul national DN 1H, care leaga judetul Salaj de judetele Bihor si Maramures. Este vorba despre portiunile de drum Hereclean – Alesd si Zalau-Rastoci. Desi termenul de finalizare este 2013, inca se mai lucreaza pe anumite portiuni. Lucrarile au fost contractate de Compania Nationala pentru Autostrazi si Drumuri nationale din Romania cu regii asfaltului, Umbrarescu si Casuneanu.
Vom avea o legatura buna cu Oradea la anul
Zalauanii nu pot merge inca la Baile Felix pe un drum bun. Ruta Zalau – Marghita-Oradea inca are „hopuri”. Lucrurile se vor schimba dupa finalizarea lucrarilor pana la Alesd, programate a fi executate pana la finele acestui an. Bihorenii sunt interesati si ei sa refaca legaturile rutiere cu judetul nostru, astfel ca drumul DN 1H se va reabilita si pe portiunea dintre Alesd si Oradea. Presedintele Consiliului Judetean Bihor a declarat pentru presa locala ca s-a contractat cu UMB, firma lui Umbrarescu, si Pa&Co International, detinuta de Casuneanu, reabilitarea drumului DN 1H pe portiunea Alesd – Oradea. Lucrarile de reabilitare au inceput deja si au termen pentru a fi finalizate anul viitor. Drumul national 1H este refacut cu fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii si de la bugetul de stat.
Spre Maramures mergem bine daca ocolim putin
Pa&Co International lucreaza si pe tronsonul DN 1H, de la Zalau la Rastoci, pana la intersectia cu DN 1C, care leaga Baia Mare de Dej. Finantarea este asigurata din bugetul de stat, printr-un imprumut contractat cu Banca Europeana de Investitii (BEI). Drumul este executat in proportie de 82 la suta. Pentru zalauani, drumul spre Baia Mare prin Rastoci ar presupune sa faca peste 40 de kilometri in plus.
Pe la Cehu, ruta cea mai scurta, se circula prost. Salajul si-a facut treaba. Pana la iesirea din apropierea orasului Cehu mergem bine mai nou. Insa Maramuresul n-a fost interesat de aceasta ruta, asa ca odata ce iesi din Salaj trebuie sa faci slalom si sa te tii bine de volan.
Consiliul Judetean Salaj a inaugurat recent lucrarile de reabilitare pe o portiune de peste 36 de kilometri din drumul judetean 108 A, intre localitatile Romanasi si Benesat. Potrivit presedintelui Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, drumul judetean este important pentru soferii care merg spre judetul Maramures din Zalau si zonele invecinate si asigura legatura intre drumul european E81 (Cluj Napoca – Satu Mare) si Baia Mare. Daca mergem din Zalau spre Baia Mare pe acest drum, vom face cu 10 kilometri mai mult, dar cel putin nu va trebui sa ferim gropile din asfalt.
Un alt tronson important, reabilitat din fonduri europene, printr-un proiect de finantare accesat de Consiliul Judetean Salaj, este drumul judetean Crasna – Varsolt – Ciucea, care ne duce pana in drumul european E60, ce leaga judetele Cluj si Bihor.
S-a investit masiv in infrastructura rutiera pe principalele artere locale si speram la legaturi bune cu toate judetele invecinate. Pana la arterele principale care ne scot „la liman” avem de strabatut insa multe drumuri judetene si comunale, care…
