Cel de-al saptelea proiect din judetul Salaj finantat prin Programul Operatioal Regio-nal (POR) 2007-2013 a ajuns la final. Este vorba de „Reabilitare drum judetean DJ 108 A Romanasi-Creaca-Jibou-Benesat”. Vineri, Consiliul Judetean Salaj a organizat receptia de terminare a lucrarilor pentru proiectul res-pectiv. Desi au mai fost an-terior inca patru termene de finalizare, noi suntem de acord cu sintagma din popor „mai bine mai tarziu decat niciodata”. O incursiune prin scurta si involburata istorie a investitiei arata ca in 15 decembrie 2010 a fost semnat contractul pentru executia lucrarilor. Licitatia a fost castigata de SC Shapire Structures 1991 Ltd, o firma israieliana care a dat in antrepriza lucrarea firmelor salajene SC Drum-Construct SRL, SC Trans Bitum SRL si SC Inserco SRL. Valoarea totala a investitiei se ridica la 102.697.090 lei. Grosul finantarii a venit de la Fondul European de Dezvoltare Regionala – 85 la suta, Buget de Stat – 13 la suta si contributia proprie a Consiliului Judetean Salaj – 2 la suta. S-au reabilitat si modernizat 36,31 kilo-metrii de drum, s-au construit trei poduri noi, au fost reabilitate si consolidate patru poduri, 75 podete au fost nou construite, iar 21 de podete reabilitate. Lucrarile propriu zise au inceput in martie 2011. Drumul judetean 108 A este cel de-al doilea obiectiv de infrastructura rutiera imbu-natatit prin reabilitare dupa tronsonul Ciucea-Crasna-Varsolt. Investitia finalizata vineri asigura astfel imbuna-tatirea fluxurilor de transport inspre principalele centre industriale si de comert din regiune (Cluj-Napoca, Baia-Mare, Zalau, Satu-Mare, Dej), cu un impact puternic asupra utilizarii resurselor locale.
Salajul are de castigat
La deschiderea festiva a evenimentului inaugurarii, care a avut loc in sala Porolissum, si-au facut prezenta prefectul judetului Salaj, Ionel Ciunt, presedintele Consiliului Judetean,Tiberiu Marc, parlamentari de la guvernare si din opozitie, Sanda Catana, directoarea Programului Opera-tional Regional din Regiunea Nord-Vest, manager de pro-iect Zoe Crihan, ingineri si constructori. Managerul proiectului, Zoe Crihan, in cuvantul sau de deschidere a mentionat ca infrasctructura judetului Salaj este una acceptabila comparativ cu alte judete, iar drumul care urmeaza a fi inaugurat este „o carte de vizi-ta remarcabila si onoranta”. Dupa prezentarea proiectului, Tiberiu Marc a subliniat faptul ca artera rutiera reabilitata nu este una perfecta, dar este una buna spre foarte buna. Asta va duce la o crestere substantiala a traficului rutier. Cu cat, nu se stie. Spune asta pentru ca, analizand traficul pe tronsonul reabilitat Ciucea-Varsolt, a constatat ca acesta a crescut de patru ori fata de cat s-a preconizat. In speach-ul sau, deputatul PDL Lucian Bode a felicitat Consiliul Judetean, constructorii, comunitatile beneficiare, fara a uita insa sa le aminteasca celor prezenti ca demersurile s-au facut si contractele s-au semnat pe vremea cand prim-ministru era Emil Boc. De asemenea, echipa de proiect a primit felicitari din partea directoarei POR, Sanda Catana.
Tiberiu Marc a spart sampania la a doua incercare
Dupa cuvantari, felicitari si aplauze, asistenta a parasit sala Porolissum indreptandu-se spre autoturisme si autocare cu destinatia Romanasi, de unde incepe tronsonul reabilitat. La intersectia cu drumul national 1F, inaugurarea festiva a investitiei s-a concretizat prin taierea panglicii. Momentul culminat de „flendurire” a panglicii a fost savarsit de Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean, Ionel Ciunt, pre- fectul judetului, directoarea POR Sanda Catana si prim edilii comunelor Creaca si Romanasi, Eugen Terec, respectiv Ioan Buda. Multe vorbe nu s-au spus. Ca la orice inaugurare, o sampanie sparta e de bun augur. Tiberiu Marc a incercat sa aduca „puiul norocului” pe tronsonul reabilitat. Sticla nu s-a spart insa din prima; abia a doua oara sampania a facut poc! Cei prezenti au murmurat sceptici ca asta nu-i a buna.
N-a fost usor
Intre Romanasi si Creaca, portiune de drum modernizata de firma Inserco, alaiul a facut un prim popas la podul reabi-litat peste Valea Agrijului. Aici a fost un punct de lucru care a creat probleme. Asta reiese si din cele spune de Stefan Ciubotarenco, diriginte de santier. Acesta a precizat ca, din cauza precipitatiilor, si a te-renului lucrarea a fost o provocare pentru constructori. Totusi, in final podul prezinta maxima garantie, mai ales ca a fost intarit si s-a turnat prag de fund. Tot la acest popas, Sanda Catana a facut cateva precizari. Si anume ca judetul Salaj este singurul din tara care a finalizat doua drumuri judetene. Avand in vedere ca media pe tara este de 10-15 kilometri pe judet, Salajul a reusit performata de a reabilita peste 70 de kilometri de drum.
O alta oprire a fost la kilo-metrul 64, unde se afla un pod nou construit peste Valea Soimus. Firma care s-a ocupat de reabilitarea acestei portiuni de drum (Jibou-Benesat), este Drum-Construct. Repre-zentantul acestei societati, Mihai Garda, nu a uitat sa aminteasca despre conditiile aproape improprii in care s-au facut lucrarile, din cauza ridicarii panzei freatice, menti-onand totodata ca doar 20 la suta din tronson a fost rea- bilitat, restul de 80 la suta fiind facut integral. Grigore Berinde, primarul comunei Somes-Odorhei, a multumit oficialitatilor judetene, constructorului, adaugand ca intreaga comunitate este multumita de lucrare.
La reamenajarea hidrotehnica a torentului din padurea Benesatului convoiul inaugu-rarii s-a oprit din nou. Este o lucrare cu totul si cu totul aparte. Asta sublinia si unul dintre proiectanti. Aparte pentru ca s-a amenjat un sant be-tonat de 60 de metri, cu o capacitate de retentie de 10.000 de metri cubi, iar in amonte s-au amplasat plase de retentie. Lucrarea a fost necesara deoarece torentul din padure bloca circulatia, mai ales in peri-oadele cu precipitatii abundente. Ea a fost executata de o firma locala intr-un timp record de doua saptamani. Asemenea lucrari se regasesc in foarte putine zone ale tarii, cu precadere pe Valea Oltului.
La placinte inainte…
La intoarcere, primarul comunei Somes-Odorhei a invitat tot alaiul in sala de sedinte a primariei spre a-si delecta papilele gus-tative cu placinte calde si gogosi rumene. Desigur, nu a lipsit nici paharul de palinca. Cocktail-ul cel mare a avut loc la pensiu-nea Transbitum din co- muna Ip.
Si cu conducta de apa ce facem?
Pana aici toate bune si la locul lor. Ce ne facem, insa, ca odata cu reabilitarea drumului judetean 108 A, conducta de aductiune a apei potabile din localitatile Creaca si Prodanesti a fost sparta in mai multe locuri. Si investitia de aductiune a apei a costat nici mai mult nici mai putin de 27 de miliarde de lei vechi. Primarul comunei Creaca, Eugen Terec, promitea cu cateva luni in urma ca nu se va face receptia drumului pana nu se va verifica conducta sub presiune. Dar…verba volant. Vineri, Tiberiu Marc spunea ca are cunostinta de acest caz si ca va incerca sa-l rezolve. Nu a uitat insa sa ii critice pe cei care au introdus conducta in pamant ca nu au respectat adancimea. Si uite asa, 27 de miliarde de lei raman ingropate de-a lungul drumului judetean 108 A. Ce ne facem cu trotuarele, care datorita denivelarilor, pe perioade de iarna devin adevarate derdelusuri. Dar vorba lui Marc, „nu e o lucrare perfecta”.