Dupa lupte seculare, vorba lui ‘nea Inacu, care au durat aproape trei ani, iata ca drumul judetean 108 A pe tronsonul Romanasi – Jibou- Benesat va fi inaugurat vineri. Cel putin asa spune Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean Salaj. Cum drumul judetean 108 A este cea mai lunga artera din Salaj (intra in judet pe la Ciucea si iese spre Maramures prin Benesat), acesta a fost reabilitat pe…fragmente. De pilda, in urma cu doua saptamani a fost inaugurat tronsonul Romanasi-Buciumi, pe o distanta de 19 kilometri. Tronsonul Romanasi – Benesat a avut mai multe termene de finalizare a lucrarilor: primul a fost 13 iunie anul acesta, apoi 15 iulie, 30 august, 30 septembrie si, in sfarsit, 4 octombrie. Sa speram ca va fi!
Trotuarele vor deveni partii la iarna
Cateva aspecte din lungul drum al reabilitarii am mai relatat in ziarul nostru, relatari care au starnit nemultumiri, dar nu pot sa trec cu vederea unele aspecte mai putin convenabile constructorului. In contextul de fata este vorba de firmele Inserco si Trans Bitum. Daca marea parte a carosabilului este construita dupa un proiect bine intocmit si cu simtul raspunderii, trotuarele nu-i incanta pe locuitorii satelor Prodanesti si Creaca. Inainte de a se turna betoanele, terenul nu a fost nivelat suficient sau chiar deloc si ai impresia ca te afli in desert, in fata dunelor de nisip. Cum se zice in popor, tot un deal si un gropoi. Iarna, trotuarele nu vor putea fi folosite, pentru ca la diferentele de teren, in loc sa se construiasca trepte s-a facut panta inclinata, un fel de derdelus. In cel mai bun caz, vor putea servi pentru distractia copiilor cu saniuta.
Cate podete prevedea proiectul?
Apoi, in gospodariile care au si poarta mare la intrare si portita s-a acceptat construirea unui pod cu o latime de 5,20 metri. Ce-i drept, sunt si gospodarii care beneficiaza de doua, sau chiar de trei podete, altele de placi de beton pentru intrarea la portita mica. Nici acum n-am inteles care au fost criteriile dupa care construirea podetelor pentu unii a fost muma, pentru altii…ciuma.
Conducta de apa potabila ramane o enigma
Inainte de a se turna asfaltul pe drumul 108 A intre Jibou si Creaca s-au facut unele lucrari de largire a carosabilului. S-a sapat, s-a turnat piatra concasata. Numai ca muncitorii de la Trans Bitum n-au tinut cont ca pe partea stanga a soselei era introdusa o conducta pentru aductiunea de apa potabila. Din cele vazute de mine si din declaratiile satenilor, conducta a fost sparta in zeci de locuri fara a mai fi mansonata. S-a astupat cu pamant si pe-aici ti-e drumul. Valoarea investitiei cu conducta de apa depaseste 27 de miliarde de lei vechi. L-am intrebat atunci pe viceprimarul comunei Creaca, Fabian Sabou, daca are stire de cele intamplate. Mi-a spus ca nu se va face receptia pana nu va fi pusa conducta sub presiune. Asta era parerea lui Fabian Sabou atunci. Ieri l-am contactat pe viceprimar si i-am pus aceeasi intrebare. Raspunsul nu a mai fost atat de hotarat. Mi-a spus ca primarul Eugen Terec a intocmit mai multe acte referitor la distrugerea conductei, acte pe care le-a trimis spre sesizare si rezolvare Consiliului Judetean. „Numai ca pana la ora actuala, afirma Sabou, nu am primit nici un raspuns clar referitor la verificarea conductei de aductiune a apei potabile. Va asigur insa ca apa se va introduce in satele comunei Creaca, asa cum era planificat. Primariei noastre i-au fost alocata suma de 4 miliarde de lei vechi tocmai pentru finalizarea lucrarilor de aductiune a apei potabile.” Pana vineri nu-i o vesnicie. Vom avea si noi ocazia sa constatam daca cele 27 de miliarde de lei vechi vor fi utile comunitatii ori vor zace in continuare sub pamant, fara nici o hazna pentru locuitorii comunei.