O scurta privire pe listele ierarhiei judetene cu mediile de admitere a absolventilor de gimnaziu din acest an la liceu releva o problema grava in sistemul de notare a elevilor si, in general, o hiba a sistemului de invatamant, care, desi este cunoscuta de ani de zile, nu este luata in serios. Sunt foarte multe cazuri de elevi care au diferente de cate trei, patru sau chiar cinci puncte intre mediile de absolvire a ciclului gimnazial (clasele V – VIII) si notele de la examenul de Evaluare Nationala. Nu vom reda nume ale elevilor care au avut anul acesta medii de absolvire a ciclului gimnazial cel putin 7, iar la examen au obtinut note sub 5. De cele mai multe ori, nu este vina lor. Insa datele sunt reale si ingrijoratoare.
La Scoala Gimnaziala „Iuliu Maniu” din Zalau, din cei 38 de absolventi ai promotiei 2013, sase nu au promovat examenul de Evaluare Nationala, obtinand note sub 5 la una dintre mate-riile examenului. Un elev a luat nota 3,50 la matematica si a reusit sa obtina nota 5 la limba romana. Dar media celor patru ani de gimnaziu a fost 7,31. Tot media 7,31 in clasele V VIII a avut un alt coleg de-al sau, care a obtinut nota 5,20 la limba romana si 2,60 la matematica. Situatia unui alt absolvent al Scolii Gimnaziale „Iuliu Maniu” din Zalau arata ca la evaluare a obtinut nota 2.00 la limba romana si 4,20 la matematica; in schimb a avut media celor patru ani 6,84. Un altul a luat 2,40 la romana, 5,50 la matematica, iar media de absolvire 7.01. Parca prea multe exemple de la aceeasi scoala ca sa fie doar simple coincidente.
Si la Scoala Gimnaziala „Poroli-ssum” din Zalau exista astfel de „contraste”. Un elev a avut nota 1.00 (punctul din oficiu) la matematica, 4,50 la limba romana, iar media claselor V – VIII a fost 7,10. O alta situatie iesita din comun este a unui absolvent al acestei scoli, care a avut media de absolvire 8,27, insa la examenul de mate-matica din cadrul Evaluarii Nationale a obtinut nota 3.00. La limba romana a reusit sa ia nota 5. Altul a avut 4,20 la matematica, 5,10 la romana, iar media celor patru ani de gimnaziu a fost 8,19.
La Scoala Gimnaziala „Simion Barnutiu”, una dintre cele mai bune scoli gimnaziale din judet, au fost 65 de absolventi 2013. Pentru doi dintre ei, Evaluarea Nationala pare sa fi fost mai dificila decat toti cei patru ani de invatamant de gimnaziu. Unul dintre ai a luat doar punctul din oficiu la limba romana si 4.00 la matematica. Totusi, profesorii l-au evaluat ca fiind de nota 6,91, atat cat a avut media claselor V – VIII. Celalalt a avut nota 3,50 la matematica, a reusit sa obtina 6,80 la limba romana, dar a avut media de absolvire a ciclului gimnazial 7,98.
Nici Scoala Gimnaziala „Gheorghe Lazar” din Zalau nu face exceptie de la aceasta situatie, fiind in fruntea scoli-lor gimnaziale din judet cu cele mai mari medii de absolvire a ciclului gimnazial. Un elev a avut media de absolvire putin sub nota 9 (8,98), insa la Evaluarea Nationala, la matematica a obtinut doar nota 4,50. In situatie aproape similara se afla un alt absolvent al acestei scoli, care a avut media in cei patru ani de gimnaziu 8,37, iar la examenul de matematica a obtinut nota 4,35. Exemplele continua cu un elev care a luat nota 2,00 la matematica, a reusit sa obtina nota 5,00 la limba romana, iar media de absolvire a fost 6,57.
Liceul cu program sportiv „Avram Iancu” din Zalau a avut 53 de absolventi ai ciclului gimnazial in anul 2013. Sapte dintre ei nu au promovat examenul de Evaluare Nationala, obtinand note sub cinci la cel putin una din materiile exa-menelor, insa au medii de admitere peste nota 7. De exemplu, un elev a avut la Evaluarea Nationala doar 2,50 la mate-matica, 5,00 la limba romana, iar media claselor V – VIII a fost 7,39. Un caz mai aparte este al unui alt absolvent de la „Avram Iancu”, care a avut la Evaluarea nationala 3,40 la matematica, 5,20 la limba romana. Totusi, conform notelor pe care le-a primit de la profesori in cei patru ani de zile, elevul este de nota 7,70, medie pe care a obtinut-o la absolvirea ciclului gimnazial.
La Scoala Gimnaziala „Corneliu Coposu” din Zalau sunt cel putin trei cazuri in care media de absolvire a elevilor este departe de notele pe care acestia le-au obtinut la examenul de Evaluare Nationala. La sfarsit de gimnaziu, un elev a avut media de absolvire 7,65, insa nota la examenul de limba romana a fost 2,80, iar la matematica 4,20. Tot aici, un alt elev a avut media celor patru ani de gimnaziu 7,62, iar notele de la Evaluarea Nationala au fost: 2,50 la matematica si 3,30 la limba romana. Este evident ca exista o problema fie cu pregatirea profesorilor la clasa, fie cu sistemul de notare a elevilor.
Profesorii cu care am discutat despre aceasta situatie nu pot explica motivele pentru care mediile elevilor sunt bine umflate in gimnaziu, iar la Evaluarea Nationala nu reusesc sa ia nici macar nota de trecere. Cert este ca nu e normal sa avem elevi buni la invatatura in gimnaziu, dar repetenti la evaluare. Sistemul are scapari. Este concluzia care se impune.
Sunt si note obtinute cinstit
Mai sunt si cazuri unde notele au fost date cu simt de raspundere. Cele mai relevante exemple sunt ale celor cinci absolventi de gimnaziu din judet care au obtinut nota 10 atat in cei patru ani de gimnaziu, cat si la exa-menul de Evaluare Nationala. Trei dintre ei sunt de la Scoala Gimnaziala „Simion Barnutiu” din Zalau, unul de la Scoala Gimnaziala „Mihai Eminescu” din Zalau, iar unu de la Liceul Tehnologic „Ioachim Pop” din Ileanda”. Nu departe sunt si alti 34 de absolventi de gimnaziu din judet care au avut medii de admitere intre 9,90 si 9,99. Diferenta dintre media de absolvire si notele de la exa-menul de Evaluare Nationala a fost de doar cateva sutimi.
Corigentele sunt o povara
O profesoara din Zalau cu vechime de mai bine de zece ani in invatamant a recunoscut ca tot mai putini elevi sunt lasati corigenti la anumite discipline. Motivul? „Profesorii trebuie sa-i pregateasca pe corigenti in timpul lor liber fara a fi platiti suplimentar”, spune profesoara, adaugand ca multi dintre dascali prefera sa le dea note de trecere elevilor la sfarsit de an, pentru ca „oricum vor fi nevoiti sa ii promoveze si pe corigenti”. In plus, corigentele se sustin la sfarsitul verii, cand cei mai multi dintre profesori sunt in concediu si nu isi vor sacrifica timpul liber pentru corigentele elevilor.