Primaria plateste din bugetul local corectii financiare de peste 1.700.000 de lei pentru cinci proiecte cu fonduri europene

 

In sedinta de Consiliu Local de vineri, pe lista proiectelor de hotarare se afla si o informare in care sunt prezentate sumele si motivele corectiilor financiare primite de Primarie de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), pentru cinci proiecte finantate din fonduri europene prin Programul Operational Regional. Bilantul corectiilor financiare aplicate in anul 2012 si 2013, la aceste cinci proiecte, se ridica la suma de peste 1.700.000 de lei.

“Tinerete fara batranete” – proiect penalizat pentru un perete buclucas

La centrul multifunctional pentru persoane varstnice “Tinerete fara batranete” s-au aplicat anul trecut corectii financiare de 25 la suta din valoarea actului aditional, pentru lucrari la inlocuirea unui perete de zidarie ce prezenta instabilitate. Valoarea actului aditional a fost de aproape 15.000 de lei. Potrivit datelor de pe site-ul Primariei, motivul invocat de MDRAP pentru care s-au aplicat corectii financiare Primariei este ^utilizarea procedurii de negociere fara publicare pentru actul aditional la contractul de lucrari si faptul ca aceste lucrari trebuiau prevazute de catre expertul tehnic in documentatia initiala^. Executantul lucrarilor la acest proiect a fost SC Clio SRL Zalau. Primaria Zalau a contestat decizia MDRAP, dar ministerul a respins contestatia formulata de Primarie si actiunea se afla pe rolul Curtii de Apel, in curs de solutionare, cu termen in septembrie 2013. Acest proiect a fost finalizat in luna mai 2012.

“Buba” la semaforizare a fost ca Primaria a cerut experienta si calitate

La proiectul “Sistem de management al traficului in municipiul Zalau”, contractul de lucrari a fost executat de SC UTI Grup SA, iar contractul de servicii de audit a fost incheiat cu o alta firma. MDRAP a aplicat anul trecut doua corectii financiare. Prima penalizare este de 10 la suta din va-loarea contractului de lucrari – valoa-rea totala a contractului fiind aproximativ 15.440.000 de lei – pe motiv ca Primaria a impus firmelor ofertante pentru executarea lucrarilor sa pre-zinte cel mult trei lucrari similare in va-loare de 10,5 milioane de lei fara TVA, precum si pentru ca a cerut experienta profesionala a inginerului sau a ingi-nerilor in domeniile de telecomunicatii si sisteme de securitate in participa-rea la un proiect similar. Conditiile sunt considerate de minister ^restrictive^ si demne de penalizat.
O alta corectie financiara pe care Primaria a primit-o pentru acelasi pro-iect este tot de 10 la suta, dar din va-loarea contractului de audit – contractul de audit fiind de aproximativ 12.220.000 de lei. Motivul pentru care s-a aplicat penalizarea este ca Primaria a cerut firmei sa prezinte certificatul ISO si diploma de studii superioare specializare “contabilitate sau finante” pentru auditor.
Desi primaria a incercat anul trecut sa ajunga la o intelegere cu Ministerul Dezvoltarii, acesta a respins dupa doua zile pretentiile Primariei si a hotarat mentinerea corectiilor. In consecinta, Primaria a actionat in instanta decizia Ministerului Dezvoltarii, dar a fost respinsa de Curtea de Apel. Primaria a formulat recurs anul acesta in iulie. Corectiile financiare nu au fost platite in totalitate. Pe site-ul Primariei apare ca acest proiect se afla inca in curs de implementare. Acesta a fost totusi finalizat in aprilie, dar nu s-a semnat inca protocolul cu Politia de dare in folosinta a sistemului de supraveghere a traficului.

Nici conditiile cerute pentru Parcul Central nu au placut ministerului

Pentru ca zalauanii sa se bucure de un parc central frumos si functional din toate punctele de vedere, Primaria a primit bani din fonduri europene pentru proiectul “Amenajarea peisa-gera a parcului central municipal Zalau” si a semnat un contract cu o firma din Cluj, SC ACI SA. La acest proiect, Primaria a fost penalizata anul acesta cu 10 la suta din valoa-rea contractului de lucrari – valoarea contractului fiind de aproximativ 4.700.000 de lei, pentru abateri de la aplicarea prevederilor legislatiei in domeniul achizitiilor. Motivul invocat de Ministerul Dezvoltarii consta in abateri de la aplicarea prevederilor legislatiei in domeniul achizitiilor pu-blice prin respingerea a doi ofertanti. Concret, Primaria i-a respins pentru ca nu au prezentat acte doveditoare privitoare la calitatea si studiile executantului si pentru ca nu au prezentat conceptul pentru obiectele de design. Primaria nu a fost in cele din urma nevoita sa plateasca cei 10 la suta, deoarece corectia a fost anulata in urma concilierii care a avut loc la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT). Primaria si-a exprimat punctul de vedere asupra neregulilor gasite de MRDT in mai, iar o luna mai tarziu a facut contestatie impotriva notei de constatare a neregulilor.
Lucrarile la proiectul pentru amenajarea parcului central continua. Ele sunt prevazute a fi finalizate anul acesta in octombrie.

Pentru Cladirea Transilvania, executantului nu trebuia sa i se ceara diploma de studii

La proiectul ^Reabilitarea cladirii monument istoric – Cladirea Transilvania^, Ministerul Dezvoltarii a aplicat corectii financiare Primariei de 5 la suta din valoarea contractului de audit – acesta fiind de aproximativ 7.700.000 de lei. Penalizarea a fost data pe motiv ca Primaria a solicitat contractantului, SC ACI SA din Cluj, diploma de studii superioare in stiinte economice, la fel ca si la proiectul pe managementul trafi-cului, argumentand ca solicitarea Primariei este o conditie restrictiva. S-a incercat concilierea cu MDRT in ianuarie. S-au pus de acord la retragerea corectiei, dar in aprilie Ministerul Dezvoltarii a trimis o comunicare Primariei prin care spunea ca se va pastra corectia de 5 la suta pe motivul invocat. Corectia financiara nu a fost platita integral.
Cladirea Transilvania va fi finalizata anul acesta in octombrie, conform contractului.

Paguba mare la API

Nici proiectul pentru “Moderniza- rea corp A, B si internat si extindere intre corp A si B la Colegiul Tehnic Al. P. Ilarian”, executat de firma Tacon SRL in asociere cu Lotus SA, n-a scapat de corectii financiare de la Mi-nisterul Dezvoltarii. Corectia financiara este de 5 la suta din valoarea contractului de audit – de aproximativ 8.500.000 de lei – si 25 la suta din valoarea actului aditional la contractul de lucrari – care este de aproximativ 10.750.000 de lei. Motivul pentru aplicarea corectiei financiare la contractul de audit este acelasi ca si in cazul proiectului prezentant mai sus. Primaria a solicitat firmei cu care s-a semnat contractul pentru realizarea proiectului studii superioare in stiinte economice, specializarea ^contabilitate sau finante^ pentru auditor. La actul aditional la contractul de lucrari, motivul pentru aplicarea corectiei face referire la faptul ca Primaria nu a facut astfel incat lucrarile suplimentare sa fie prevazute de catre expert in documentatia initiala.
Prin urmare, Primaria a convocat in februarie Ministerul Dezvoltarii la o conciliere, dar acesta a respins pretentiile Primariei in iunie. La doua saptamani dupa, Primaria a facut contestatie la decizia MDRT. Nici la acest proiect corectiile financiare nu au fost platite in totalitate.
Acest proiect ar fi trebuit sa fie finalizat la mijlocul acestei luni, potrivit ultimelor declaratii date luna trecuta de primarul Radu Capilnasiu despre acest proiect.

Radu Capilnasiu a explicat situatia in care se afla Primaria, de a plati corectii financiare, prin faptul ca Ministerul Dezvoltarii cauta orice nereguli pentru a aplica penalitati, pentru ca in urma unor nereguli descoperite la nivel national, pe unele programe europene, trebuie reduse fondurile cu 25 la suta. Banii pentru corectiile financiare provin din banii de la buget, adica banii colectati de municipalitate de la locuitorii Zalaului.