Cine n-are cont pe facebook nu exista. Cum sa socializezi daca nu ai postat nimic, nici o poza. Nici o melodie care-ti place de nu mai poti sa nu o afisezi pe perete (wall)? Te astepti ca prietenii sa sara cu like-urile si verifici notificarile sa vezi cine e in asentiment cu tine. Dintr-o data, persoanele respective ti se par mai simpatice si te grabesti sa le pui, poate, la prieteni apropiati. Cineva te intelege in sfarsit. Nu conteaza ca nu va salutati pe strada. Strada si lumea reala e una, facebook-ul si lumea virtuala, alta. Asta ar fi totusi partea pozitiva a retelei de socializare. Trist de-a dreptul e cand cineva da like la postari despre crime, sinucideri, esecuri si decaderi personale. Mai vezi pe cate unul care comenteaza sec „nasol” la astfel de postari. „Nasol” si „naspa” la comentarii sunt borna zero a comunicarii. Nu inseamna nimic, nu te inspira la nimic, e inceputul si sfarsitul comunicarii. Si totusi, gropari ai comunicarii pe facebook, care defileaza in dricul cu „nasol” sunt destui. Ce mai poti adauga dupa un comentariu cu „nasol”? In cel mai rau caz, mai pui si tu un „nasol de tot”, ca sa arati ca ai inteles ca e vorba de ceva negativ. „Nasol”, „misto” si „naspa” sunt tiganisme ieftine intrate in limba romanilor din vorbirea tiganilor caldarari, si care tradeaza lenea celui care da doar impresia ca vrea sa comunice, dar nu se angajeaza la nimic. E incurajator sa stii ca te poti conecta cu oricine pe orice meridian al globului la orice ora, dar, in acelasi timp, e descurajator sa stii ca facilitatile tehnologice seaca esenta comunicarii si amortizeaza vibratia afectiva. Sociologii englezi concluzioneaza ca, in loc sa darame barierele sociale, tehnologia ii izoleaza pe oameni. Generatia tanara a schimbat televizorul cu calculatorul, dar comunicarea pe internet nu faciliteaza legarea unor prietenii in viata reala. Dimpotriva, tinerii care petrec mult timp online se simt la fel de singuratici ca si persoanele in varsta. Desi reteaua facebook are nenumarate avantaje, ea poate adanci depresia persoanelor vulnerabile si singure. In ultimii zece ani, ne-am lasat cuceriti de noile tehnologii din media. Acum trebuie sa invatam sa le folosim in doze potrivite.