Primarul Radu Capilnasiu a anuntat ieri in conferinta de presa organizata la Primarie ca doreste sa puna capat discutiilor legate de semaforizare, nemultumit de anumite articole „din presa”. Edilul a inceput prin a aprecia ca deja se poate observa o imbunatatire a traficului pe bulevard de la un capat la altul, spunand ca s-au rezolvat foarte multe din problemele legate de circulatie si nu exista pericol de accidente.
In articolul „Noua semaforizare isi rateaza scopul” din 6 iunie din Graiul Salajului – aricolul „din presa” la care facea referire primarul – am scris ca Primaria a cerut in 2009 avizul politiei pentru inlocuirea unor semafoare, in calitate de administrator public al Zalaului. IPJ Salaj a fost de acord cu acea propunere a primariei, dar Iosif Ghiurca, seful IPJ Salaj, spunea saptamana trecuta ca nu s-a pus problema in 2009 sa fie montate si semafoare in plus si ca municipalitatea nu a revenit cu o solicitare in acest sens, pentru a obtine un aviz. Din Ordonanta de Urgenta care reglementeaza Codul Rutier reiese ca administratorului drumului public ii revine obligatia sa instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, sa aplice marcaje pe drumurile publice, si sa le mentina in stare corespunzatoare, cu avizul politiei rutiere din zona. Saptamana trecuta, redactia Graiul Salajului a cerut informatii referitoare la aceasta situatie, iar ieri in conferinta de presa de la Primarie Radu Capilnasiu a tinut sa mentioneze ca avizele exista.

Politia mai spune o data….
Am intrebat din nou reprezentantii Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Salaj care este situatia avizelor, despre care primaria sustine ca le are semnate de IPJ Salaj. Seful IPJ Salaj, Iosif Ghiurca, spune ca „in 26 martie 2009 seful Biroului Rutier de la Politia Municipiului Zalau a avizat favorabil obiectivul de investitii <>, care cuprindea urmatoarele caracteristici tehnice: inlocuirea semafoarelor cu altele noi, canalizatie electrica in trotuar carosabil si spatiu verde, schimbarea cablurilor de legatura a semafoarelor si inlocuirea automatelor de dirijare in toate intersectiile”. Politia specifica faptul ca, „prin aceasta investitie sistem de management al traficului in Zalau trebuiau inlocuite semafoarele amplasate in intersectii situate pe raza municipiului Zalau”.
Potrivit biroului de presa al IPJ Salaj, „dupa terminarea lucrarilor la sistemul de semaforizare, politistii au constatat ca nu au fost doar inlocuite semafoarele existente, ci au fost montate semafoare noi in intersectii, care pana acum nu au beneficiat de un astfel de sistem de dirijare a traficului rutier”. IPJ Salaj a transmis redactiei „Graiul Salajului” raspunsul la solicitarea noastra, in care scrie negru pe alb ca „in iulie anul trecut, Primaria Zalau a solicitat politiei rutiere aviz pentru <>, in cuprinsul caruia nu au fost specificate intersectiile unde se intentioneaza amplasarea de noi semafoare”.

Trebuie sa vedem!
Am cerut Primariei Zalau sa puna la dispozitia redactiei „Graiul Salajului” documentele oficiale pe care primarul Radu Capilnasiu le-a prezentat ieri in fata presei. In baza legii 544 din 2001 referitoare la liberul acces la informatiile de interes public, am solicitat avizul semnat de politie cu privire la implementarea unui nou sistem de semaforizare in oras de catre Primarie, cat si avizul pentru montarea unor semafoare noi in intersectii, in locuri in care nu erau amplasate la momentul intelegerii dintre Primaria Zalau si Politia Zalau. Am intrebat si municipalitatea despre situatia avizelor prezentate in conferinta de ieri, iar primaria a promis ca azi vom primi informatiile cerute.

Sanctionarea in trafic, nu se stie cand, dar s-a gasit solutia
Primarul a tinut sa explice in fata presei situatia cu privire la amenda-rea soferilor indisciplinati in trafic. Intr-un articol anterior, am scris ca efectivul de paisprezece politisti al Biroului Rutier Zalau este insuficient pentru a le permite deplasarea la sediul Directiei Generale de Administrare a Domeniului Public (DGADP) pentru depistarea si sanctionarea soferilor indisciplinati in trafic, asa cum se observa pe ecranul de monitorizare amplasat la sediul Directiei. Am constatat atunci ca sistemul de radare si camere video surprinde zilnic 600 de contraventii. Ar fi imposibil si pentru politisti sa rezolve atatea situatii. Purtatorul de cuvant al IPJ Salaj a anuntat saptamana trecuta ca politistii rutieri nu se vor deplasa la sediul DGADP pentru a monitoriza desfasurarea traficului rutier in Zalau. Politistii Biroului Rutier au activitati de patrulare, interventie si dirijare a trafi-cului, actiuni ce trebuiesc asigurate permanent de politisti. Radu Capilnasiu a anuntat ieri ca s-a des-coperit solutia la aceasta situatie si ca sanctionarea si monitorizarea so-ferilor nu se va realiza neaparat 24 de ore din 24, ci aleator, la un interval de timp, o ora sau doua, in functie de zi si de disponibilitatea agentilor de circulatie. Gata asadar cu scopul supravegherii traficului 24 de ore din 24, mandria sistemului.
Primarul a mai spus ca s-au gasit solutii pentru simplificarea procedurii de completare a proceselor verbale de contraventie, de catre politisti. Sistemul genereaza automat procesele verbale. Politistilor le ramane sa semneze si sa le stampileze procesele. In cel mai rau caz, politistii vor trebui sa completeze numele contravenientului, a mai spus primarul. In conferinta de presa, primarul a vorbit despre o soli-citare de suplimentare a bugetului DGADP pentru achizitionarea unei masini de implicuit si a unui fax, cu sarcina de a prelua comunicarile so-ferului vizavi de numele persoanei ce se afla la volan in momentul incalcarii Codului Rutier, pe baza imaginilor surprinse de camerele de supraveghere montate pe bulevardul Mihai Viteazul. Radu Capilnasiu a precizat ca primaria vrea sa descurajeze incalcarea Co-dului Rutier si ca nu si-a propus sa adune bani la buget prin sanctionarea a sute de soferi. Daca si-ar propune, asa cum am constatat in articolele anterioare, ar putea face cel putin un sfert din bugetul Zalaului numai din amenzi de circulatie. Primarul crede ca in momentul in care camerele de supraveghere si radarele de pe bulevard vor fi activate, numarul soferilor care nu respecta prevederile Codului Rutier va fi mult mai mic. Apreciaza undeva la 50 de contraventii pe zi surprinse de imaginile de supraveghere.

Semafoarele enervante nu se desfiinteaza
Primarul Capilnasiu si autoritatile cauta solutii pentru semafoare care dau batai de cap soferilor, cum ar fi cele de pe strada 9 Mai – la intersectie cu Prefectura; Tudor Vladimirescu – semaforul de la trecerea de pietoni de langa Politie si strada Gheorghe Lazar – semafoarele de deasupra parcului. „Am primit pareri si de la IPJ Salaj asupra acestor semafoare. Nu le vom desfiinta, ci vom cauta solutii pentru a ajuta traficul, nu pentru a-l incurca, probabil le vom pune pe galben intermitent in afara orelor de varf”, a adaugat edilul. In 23 mai, Politia Zalau a trimis Primariei cateva propuneri de modificare a regimului de functionare, in cazul unor semafoare amplasate in intersectii in care circulatia este mai redusa.

Primarul ia in calcul amplasarea unor sensuri giratorii in Zalau
In cadrul conferintei, Radu Capilnasiu a subliniat ca unele intersectii din Zalau ar trebui prevazute cu sensuri giratorii mai mici sau mai mari, in functie de spatiu. Numai ca in unele zone unde ar fi putut fi amplasate sensuri giratorii este trafic greu si nu se prea poate intra cu usurinta in sens. „Daca va fi posibil, si daca se va finaliza soseaua de centura, vom face sensuri giratorii mai mici, ca si cele de la Bancpost sau de la Scala. Atunci, probabil vom lua din nou in calcul acest lucru”, a tinut sa spuna edilul. Odata finalizata soseaua de centura, Radu Capilnasiu a spus ca aceasta ar ajuta fluidizarea traficului de pe strazile cu trafic greu, precum strazile Tudor Vladimirescu, Kossuth si Gheorghe Lazar, deoarece pe aceste strazi cu o singura banda pe sens trec aproximativ 8.000 de masini in 24 de ore. „In acest caz nu putem face nimic, pentru ca asta ar insemna sa largim strazile, ceea ce inseamna ca ar trebui sa demolam trotuare si case”, a adaugat primarul.

Primaria monteaza semafor la zebra de langa casa lui Ceausescu
In contextul in care trecerea de pietoni de la Gradinita numarul 5 din Bradet este foarte circulata de parinti, copii si oameni varstnici, care de foarte multe ori fug pe trecerea de pietoni de frica sa nu fie loviti de masinile care tranziteaza in zona, Radu Capilnasiu a spus ca a luat in calcul amplasarea unui semafor cu comanda manuala, in conformitate cu declaratia de acum doua luni, in care si-a manifestat intentia in acest sens. In cadrul conferintei, edilul a precizat ca a discutat deja cu Aurel Bican, directorul DGADP Salaj, care a promis ca va pune un semafor din vechile echipamente cu sistem manual.