Azi se incheie etapa de selectie si validare a colectorilor auto inscrisi in Programul Rabla 2013. Lista firmelor autorizate sa participe in anul 2013 la Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national va fi publicata pe site-ul Administratiei Fondului de Mediu in maxim doua saptamani. Cine vrea sa scape de harb, poate sa il dea pe un tichet in valoare de 6.500 de lei, pe care il poate folosi sa-si cumpere o masina noua sau poate sa-l vanda. AFM va emite in total 20.000 de tichete valorice, din care 17.000 pentru persoane fizice si restul pentru institutiile publice. Tichetele valorice nu vor fi repartizate in mod egal in judete. Numarul voucherelor distribuite pe judet va fi estimat in functie de numarul masinilor mai vechi de zece ani din parcurile auto judetene, conform statisticilor realizate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Permiselor, se arata in comunicatul de presa postat pe site-ul AFM. Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anuntat la inceputul anului ca Rabla incepe in 15 aprilie. Ulterior, a revenit cu o declaratie in care a spus ca programul va demara in 15 mai. A trecut si acest termen. Inca nu se stie cu certitudine cand si cate tichete se vor distribui pentru fiecare judet in parte.

Patru drumuri la Bucuresti pentru cateva tichete
Pe site-ul oficial al AFM sunt publicate conditiile de validare a colecto-rilor auto din Programul Rabla 2013. In Salaj, exista pe langa REMAT, inca cinci firme colectoare. Patronii acestora reclama birocratia in procedura de evaluare si validare. Vasile Negrean, administratorul unei firme de colectare auto spune ca AFM il obliga sa faca patru drumuri la Bucuresti. Merge in Capitala sa depuna dosarul, dupa care mai merge sa completeze o cerere pentru tichete, in sfarsit merge dupa tichete, iar la incheierea programului mai face o vizita in Bucuresti pentru decontarea tichetelor.
Negrean este nemultumit de numarul de tichete primite anul trecut de la AFM. Spune ca nu se elibereaza toate tichetele odata pentru Salaj. „In prima faza se distribuie doar 25 la suta din tichete. Daca noi, firmele colectoare, mergem dupa restul de tichete, reprezentantii AFM spun ca le-au dat pe toate”, explica Vasile Negrean. Vasile Negrean spune ca anul trecut a fost impreuna cu alti patroni de profil in vizita la Institutia Prefectului Salaj. Au incercat sa il convinga pe prefect sa ia legatura cu AFM. „Miticii de la Bucuresti sunt vinovati pentru toata situatia. Se gandesc la propriile interese”, mai spune Negrean.

Oamenii isi duc masinile la fier vechi
Tiberiu Balogh, reprezentantul unui alt centru de colectare auto inscris in Programul Rabla 2013 este de parere ca profiturile sunt afectate anul acesta din cauza ca oamenii nu sunt interesati sa cumpere masini noi. Din pricina ca programul a fost amanat de mai multe ori, spune ca unii au predat masinile la fier vechi, nemaiavand rabdare pana apar tichetele valorice. Masinile vechi se vand greu. Taxa de timbru pentru o Dacie ajunge la 440 de euro, sustine Tiberiu. De tichete il intreaba multa lume, dar nu stie ce sa le raspunda.

Mult scandal pentru nimic
Un alt administrator din Zalau care participa si in acest an la Rabla, Radu Sfat, spune ca nu intelege ce vrea AFM, de fapt. Sunt prea putine tichete puse la bataie. Se incurajeaza specula, este de parere Sfat. Are aproximativ 300 de persoane care si-au manifestat intentia sa aduca masinile la casat, inclusiv primarii, pentru care trebuie sa completeze mult mai multe acte. Dupa calculele lui, ar trebui sa primeasca in acest an macar 50 de tichete. Se arata nemultumit de procedurile din Progamul Rabla legat de validare si decontare. „Dupa ce se incheie Rabla, ma cheama la Bucuresti sa semnez un proces verbal prin care declar ca am distribuit tichetele. De ce nu ne cheama mai aproape? Daca imi da 300 de tichete ma duc si la Bucuresti”, exclama Radu Sfat. Daca AFM nu ia masuri concrete pentru anul viitor, administratorul ia in calcul retragerea din program.
Nelu Chis, patronul unei firme din Panic spune ca a renuntat sa mai participe in 2013 la Programul Rabla. „Anul trecut AFM a promis 600 de tichete in Salaj. Nu le-am vazut. Eu platesc autorizatie si altii fac afaceri cu tichete”. Din cunostintele lui, vreo 16 masini noi au fost cumparate in Salaj anul trecut prin Rabla.

Piata auto de masini noi este afectata
Si Adrian Indries se plange de tergiversarea Programului Rabla 2013. El este atat colector, cat si dealer auto. Sustine ca AFM amana mult plata pentru contravaloarea tichetelor. Piata auto de masini noi a fost blocata. Multi clienti au renuntat sa isi mai duca masinile la casat deoarece programul s-a amanat in re-petate randuri. Au preferat sa cumpere masini noi. Adrian consi-dera ca AFM are in spate experienta mai mu;tor ani de program Rabla si nu le gaseste nicio scuza. In plus, considera ca statul putea sa obtina profituri consistente din impozitele si taxele platite de proprietarii care ar fi cumparat masini noi daca ar fi inceput programul atunci cand s-a promis. Dealerul are o varianta pentru harababura din Programul Rabla 2013. AFM a intarziat intentionat demararea programului. Nu au fost bani la buget.

Programul Rabla 2012, esuat in Salaj
Anul trecut in Salaj au fost 113 tichete valorice pentru sase colectori aprobati. Programul a fost o dezamagire. S-au inscris multi oameni pe lista de asteptare, iar tichetele au fost putine. Patronii firmelor colectoare au spus atunci ca nu s-a tinut cont nici de numarul populatiei, si nici de numarul de masini care trebuie casate. Potrivit acestora, numarul masinilor care trebuie casate in 2013 se ridica la aproximativ 44.000.