Cine vrea sa scape, sa caute rute care ocolesc bulevardul Mihai Viteazul. Radarele si camerele surprind 600 de contraventii pe zi

Cele cinci camere si cele sase radare de pe bulevardul Mihai Viteazul – parte a „Sistemului inteligent de monitorizare a traficului an Zalau” – surprind in fiecare zi circa 600 de soferi care trec pe rosu si care depasesc limita legala de viteza. In topul incalcarii regulilor de circulatie pe bulevard se afla vitezomanii, 450 la numar. Alti 150 de soferi sunt depistati in timp ce patrund in intersectii pe culoarea rosie a semaforului, potrivit informatiilor transmise de Paul Maghiu, purtator de cuvant al Directiei Ge-nerale de Administrare a Domeniului Public (DGADP). Stau marturie imaginile surprinse in trafic cu soferii indisciplinati, imagini ce sunt stocate in baza de date a DGADP. Politistii vor aplica amenzi soferilor dupa ce se va semna protocolul intre Primarie si Politie. Paul Maghiu spune ca propunerea protocolului a fost inaintata deja Politiei, care trebuie sa isi dea avizul si sa il semneze in perioada urmatoare. Reprezentantul Universal Technical Institute (UTI), firma care a implementat proiectul, spunea in conferinta de presa din 30 aprilie, cand s-a facut receptia lucrarilor, ca Zalaul este singurul oras in care au fost montate dispozitive de sanctionare a soferilor care trec pe culoarea rosie a semaforului.

Politia poate aduna din amenzi pe putin un sfert din bugetul Zalaului
Amenda minima prevazuta de lege pentru soferii care trec pe culoarea rosie este de 150 de lei cu plata pe loc, daca in urma imprudentei nu au produs niciun accident. Un calcul simplu releva ca sanctionarea a 150 de soferi care trec pe rosu intr-o zi pe bulevard ar insemna amenzi in cuantum de 22.500 de lei. Atentie, intr-o singura zi! Minimul amenzii aplicate pentru depasire de viteza este de 75 de lei, daca este achitata pe loc de catre sofer. Cei 450 de vitezomanii ar insuma, asadar, amenzi in valoare de 33.750 de lei pe zi! Adunate, amenzile aplicate intr-o zi soferilor care depasesc viteza si trec pe rosu pe bulevardul Mihai Viteazul totalizeaza 66.250 de lei. Asta in cazul in care sunt aplicate amenzile minime prevazute de Codul Rutier pentru viteza si trecere pe rosu. In timp de o luna, amenzile ar aduna peste 1.987.500 de lei, adica aproape 20 de miliarde de lei vechi. Calculam cat inseamna intr-un an si obtinem 23. 850.000 de lei. Raportat la bugetul Zalaului pe 2013, putem spune ca amenzile aplicate odata cu implementarea noului sistem de semaforizare ar aduna intr-un an un sfert din totalul banilor din oras.

Cum decurge vanatoarea in trafic
Sistemul de supraveghere a traficului pe bulevardul Mihai Viteazul realizeaza sase poze pe contraventie, din care patru sunt de context si doua de certificare. Spre exemplu, daca un sofer trece pe culoarea rosie a semaforului, cele patru imagini de context localizeaza masina si conducatorul auto inainte de a trece pe rosu. Acestea sunt edificatoare pentru a dovedi ca numerele de identificare ale masinii coincid cu autovehiculul proprietarului indisciplinat. Pozele de certificare depisteaza impatimitii de viteza si surprind masina si conducatorul ei in timp ce se angajeaza sa treaca pe rosu. Vitezomanii sunt surprinsi in doua ipostaze de imaginile camerelor de supraveghere in trafic, care inregistreaza datele de identificare ale masinii, precum si viteza cu care s-a deplasat.

Zalauanii asteapta sfarsitul testelor
Am primit asigurari de la reprezentantii municipalitatii ca se va circula din ce in ce mai bine pe bulevardul Mihai Viteazul. Sistemul inteligent de monitorizare a traficului in Zalau a fost ridicat in slavi de fiecare data. Din 15 februarie, sistemul se perfectioneaza, culege date din trafic in timp real si isi calibreaza timpii de asteptare. Cel putin asa au spus cei care l-au implementat si proiectat. Problema nu s-a rezolvat. Traficul rutier e in continuare greoi, atat pe bulevard, cat si pe strazile adiacente. De exemplu, semaforul din spatele Casei de Cultura a Sindicatelor e un adevarat test de rezistenta pentru soferii care trec pe acolo. Se sta in medie doua minute, minute grele pentru soferii care se uita in departare curiosi sa vada de ce, pentru ca pe sensul care are verde nu trece nici un vehicul. In cele trei luni de cand a inceput functionarea noilor semafoare testate pe oameni, soferii s-au intrebat in ficare zi cand oare circulatia pe bulevard va fi cu adevarat fluida, poate nu chiar ca si cu vechile semafoare, dar macar sa se apropie cat de cat, pentru ca in momentul de fata se circula cu mai multe opriri si cu timpi de asteptare mai lungi. Paul Maghiu spune ca softul este functional in acest moment, dar furnizorul UTI lucreaza la optimizari si corelari.