Noul Cod Rutier a intrat in vigoare la data de 19 ianuarie, anul curent. Insa chiar daca legea a fost promulgata, aceasta vine cu multe probleme. Printre ele se numara si cea legata de mopedisti. Mopedele se conduc doar cu permis. Asta stim deja. Ce nu stim, sau stim din auzite, este cum facem sa-l obtinem. Si asta pentru ca nici o scoala de soferi din Romania nu are voie, deocamdata, sa organizeze examenele pentru categoriile AM, A2, A1 si A.
O lege incompleta
Primii afectati sunt scuteristii care conduceau mopede de 49 de centimetri cubi, motorizate, pentru care, pana acum, nu era nevoie de permis. Acestia fie lucreaza in domeniul livrarilor, fie se folosesc zilnic de acestea pentru a merge la serviciu. Deci, chiar daca lumea vrea sa investeasca circa 600-700 de lei, cat costa cursurile unei scoli pentru soferi, nu se stie ce trebuie sa invete si in ce consta examenul. Nu e clar nici daca este similar cu cel de categoria A, pentru motociclete. Ba mai mult, nu au nici instructori nici scutere pe care elevii sa poata invata. Asadar, tipic romanilor, tocmai s-a votat si a intrat in vigoare o lege… incompleta.
Nimic concret
.La ora actuala nu exista normele de aplicare a legii intrata in vigoare pe 19 ianuarie, „Normele de aplicare vor aparea la 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial. Cand se va publica regulamentrul vom vedea si forma finala” a declarat Mihai Enache, comisar sef la Directia de permise. Un calcul simplu ne arata ca normele de aplicare ar putea apare in ultima decada a lui aprilie, dupa spusele lui Enache. Seful Serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatricularea vehiculelor din cadrul Prefecturii Salaj, Remus Stanciu, afirma ca exista un proiect in dezbatere publica privind normele de aplicare a noului Cod Rutier. Din cate stie el, ieri a fost ultima zi de dezbatere. „S-ar putea ca normele de aplicare sa intre in vigoare dupa 15 martie” este de parere Stanciu. Dupa 15 martie, cand, examenele pentru permis se vor tine tot la Serviciul regim permise. Examenul va consta din sala, poligon si oras. Chestionarul pentru mopedisti va avea tot 20 de intrebari, cu promovare la 17 raspunsuri corec-te. Dar pana cand nu se aproba proiectul normelor de aplicare nu se poate face nimic.
Nedreptate pentru scolile de soferi private
Scolile de soferi sunt in stand-by. Patronul scolii de conducatori auto „SC Walex”, Vizacnay Alexandru, primeste cursanti pentru obtinerea permisului de conducere pentru mopede. „Deocamdata instruiesc oamenii, ii pregatesc, pentru cand se da drumul la examen, dupa aprobarea proiectului de lege. Cei care au atestate nu vor mai da exa-men scris, decat proba pe pista de incercare si ca atare ei nu mai trebuie sa faca scoala. La fel, pentru conducerea mopedelor este valabil si permisul de conducere categoria B”. Legea spune ca trebuie sa ai permis pentru motoreta, dar nu zice si ce sa inveti pentru a putea obtine permisul. Prin urmare, chiar daca initial parea o initiativa buna, aceea de a nu mai vedea pusti teribilisti pe sosea facand manevre periculoase, iata ca legea despre mopedisti se dovedeste a fi una foarte complicata. Cel putin pana acum.
O alta problema ivita dupa intrarea in vigoare a noului Cod Rutier este legata de permisele de conducere pentru pro-fesionisti. Regulamentul s-a schimbat in cursul jocului. Zic asta, pentru ca noua lege spune ca poti obtine permisul de conducere pentru profesionisti doar dupa 21 de ani. Asta in timp ce elevii de la scoli profesionale ori licee cu clase cu profil conducatori auto termina cursurile la 18-19 ani. Intrebarea este , ce fac ei inca trei ani? Mai ales ca majoritatea vor sa se angajeze, imediat dupa absolvire. Pentru ca nu au voie sa primeasca permis de conducere categoria C, nu au decat sa someze. Dupa multe insistente ale profesorilor si elevilor s-a aprobat o derogare privind varsta celor care au absolvit in licee sau scoli profesionale cursuri de conducator auto profesionist. Vizancnay Alexandru sustine, referitor la aceasta derogare, ca este o nedreptate. „Adica cei care termina scoli de stat pot obtine permis de conducere profesionist inainte de implinirea varstei de 21 de ani, iar cei care urmeaza scolile de soferi particulare, nu au acest drept. Eu am pregatit pentru categoria C mai multi elevi, insa ei nu pot da examen pentru ca n-au 21 de ani. Scoala de soferi este valabila doar un an de zile. Trebuia sa ne anunte sa nu primim elevi sub 21 de ani, sa nu mai plateasca inca o data scolarizarea. Dar asta este.”
Un ciclu pagubos
Promulgarea unei legi fara normele de aplicare, pedeapsa cu inchisoare de la unu la cinci ani a celor ce incalca legea incompleta, si care nu se poate aplica, anomaliile legate de obtinerea permiselor de conducere pentru profesionisti sunt cateva elemente care fac parte din ciclul „Romania, tara tuturor posibilitatilor”