In primele doua luni ale acestui an, la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Salaj au fost inregistrate 22 de sesizari si reclamatii, in crestere comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand au fost inregistrate 17 astfel de „petitii”.
Dupa cum a explicat Luminita Nemes, inspectorul sef al ITM Salaj, cele mai multe sesizari sunt aduse personal de petenti la institutie. Reclamatiile nu au incetat sa apara nici pe adresa de mail a institutie sau telefonic. Uneori, sub masca anonimatului. Potrivit inspectorului sef al ITM Salaj, cele mai multe reclamatii sunt cele cu privire la munca fara acte. „Munca fara acte este unul dintre aspectele cele mai semnalate in sesizarile inregistrate la institutia noastra”, a precizat Nemes. Nemultumirile angajatilor sunt multe si continua cu neplata drepturilor salariale, munca suplimentara necompensata financiar sau cu zile libere, neacordarea concediului de odihna, ne-acordarea sporului de noapte dar si munca in strainatate.
Contractele pentru „afara” sunt cu probleme
Ca urmare a sesizarilor depuse cu privire la neres-pectarea clauzelor contractuale prevazute in contractul de munca, pentru cei care au ales sa lucreze in strainatate prin intermediul unui firme de plasare a fortei de munca, inspectorul sef al ITM Salaj atrage atentia tuturor persoanelor in cauza, ca, la intocmirea contractului, sa fie foarte atenti. „Daca aleg sa lucreze in Germania, de exemplu, firma intermediara, trebuie sa-i inmaneze angajatului o copie a contractului de munca, atat in limba romana, cat si in limba germana. Le recomand celor aflati intr-o astfel de situatie ca inainte de a semna contractul de munca sa citeasca cu atentie fiecare clauza contractuala, inclusiv modalitatea si suma de plata. Odata ce au semnat … si nu au citit cu atentie prevederile… nu se mai poate face nimic” .
Atentie la relatiile contractuale cu patronul
Toate reclamatiile sunt ve-rificate si inspectorii ITM dispun masuri. Daca angajatorii nu se conformeaza, urmeaza sanctiunile contraventionale. Luminita Nemes atrage atentia „angajatilor nemul-tumiti” ca toate sesizarile pot fi depuse la ITM si au sanse de rezolvare atata vreme cat nu sunt intrerupte relatiile contractuale. In plus, orice litigiu nu necesita nici o cheltuiala. „Daca sesizarea este depusa de o persoana care nu a intrerupt relatiile contractuale cu angajatorul, acesta poate fi verificat de reprezentantii institutiei noastre. In plus, nu necesita nici o cheltuiala din partea recla-matului. In situatia in care re-clamantul nu mai este angajat, singura modalitate de rezolvare a litigiului de munca ramane instanta”, a conchis inspectorul sef al ITM Salaj. Pe tot parcursul anului trecut la ITM Salaj au fost inregistrate 78 de reclamatii.