Statul ii invita pe regii asfaltului sa construiasca pe datorie Autostrada Transilvania, urmand sa plateasca lucrarile in termen de 20-25 de ani.
„Regii asfaltului” din Romania sunt invitati de catre Compania Nationala de Autostrazi sa construiasca pe datorie Autostrada Transilvania, urmand sa isi recupereze investitiile de la stat in termen de 20-25 de ani. Tronsonul din autostrada Transilvania care strabate judetul Salaj, Nadasel – Suplacu de Barcau, nu poate fi finantat din bani europeni, iar in bugetul national nu s-au gasit surse de finantare. Potrivit deputatului USL, Mirel Talos, urmeaza ca in perioada urmatoare sa fie contractate serviciile unui consultant si pe baza proiectului dupa care lucreaza si Bechtel sa se faca selectia unei firme pentru un parteneriat public privat. Practic ar fi o concesiune a lucrarilor, „care este preavibizila pentru anul 2013”, spunea parlamentarul de Zalau.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) mizeaza pe semnarea unor contracte cu firme dispuse sa lucreze in baza unor credite furnizor. Este posibil ca incepand de anul viitor proiectul Autostrazii Transilvania sa fie scos din nou la licitatie pentru executia tronsonului de aproximativ 80 de kilometri care strabate Salajul si a ramas fara finantare. Firmele care vor fi interesate de executia acestui tronson vor lucra doar pe datorie, cu bani imprumutati de la banci, iar statul va achita lucrarile in termen de 20-25 de ani. Varianta este confirmata de catre seful Regionalei Drumuri si Poduri Cluj, Eugen Cecan. „Singura varianta care ne ramane este sa mergem mai departe cu acest proiect intr-o varianta care a fost aplicata cu succes si de alte state din Europa. Este vorba despre varianta creditului furnizor, ceea ce inseamna ca firmele care se vor inscrie la licitatie vor fi nevoite sa convinga bancile sa le asigure sprijin financiar. Statul roman se va obliga sa returneze aceste credite in termen de 20-25 de ani”, a declarat Cecan intr-un interviu acordat ziarului Ziua de Cluj. Acesta mai spune ca cel tarziu pana anul viitor va demara o noua procedura de licitatie pentru atribuirea lucra-rilor de pe tronsonul Nadasel – Suplacu de Barcau. O alta varianta pentru continuarea proiectului Autostrazii Transil-vania ar fi si solutia concesiunii, ceea ce ar insemna ca firmele constructoare vor avea dreptul de a colecta taxele de autostrada pe tronsoanele pe care le realizeaza.
Lipsa autostrazii alunga investitorii
Presedintele Camerei de Comert si Industrie Salaj, Vasile Padurean, atrage atentia autoritatilor ca la nivel macro-economic se discuta si se iau decizii in functie de investitiile in infrastructura. „Din nefericire, investitorii si partenerii nostri nu sunt atrasi de judetul nostru din cauza infrastructurii si ma adresez aici autoritatilor. La nivel macro-economic, se discuta si se iau decizii in functie de autostrada. Iar blocarea realizarii autostrazii Transilvania indeparteaza investitorii si partenerii de judetul nostru. Autoritatile au un rol foarte important sa sprijine mediul de afaceri, astfel incat efectele sa fie pozitive si pentru mediul social”, a declarat Vasile Padurean. De exemplu, Compania Michelin a preferat sa investeasca in Serbia, in detrimentul Salajului pentru ca accesul spre piata din Occident sa fie mai facil datorita infrastructurii din tara vecina.