Evanghelia despre lucratorii cei rai ai viei este ceea ce se numeste o parabola despre ,,istoria mantuiriiI. Ea arata ce a facut Dumnezeu pentru mantuirea omului si cat de vinova?i sunt cei care nu raspund pe masura harului lui Dumnezeu. In aceasta parabola ,,omul stapan al casei saleI este Dumnezeu, iar via pe care El a sadit-o si de la care asteapta roadele cuvenite este poporul Sau. Pentru cine cunoaste cat de pu?in Sf. Scriptura, este limpede ca Mantuitorul preia o tema din Vechiul Testament- cu poporul ales ,,sadit de DumnezeuI(Iesire 15,17; Ieremia 2,21)- si mai ales ilustrarea acestei teme din minunata parabola a vi?ei de vie din Isaia 5,1 si urm. Este drept ca la Isaia via pentru care Stapanul a facut tot ce se putea face, asa incat si intreaba ,,Ce se putea face pentru via mea si n-am facut eu?I, deci via in loc sa rodeasca struguri a facut agurida. si asta nu din pricina lucratorilor, ci din cauza ei. Pentru asta va fi pustiita, abandonata. Textul profetic ne spune in chip direct cine este via si cine este Stapanul viei: ,,Dar via Domnului Savaot este casa lui Israel, iar oamenii din Iuda sunt sadirea lui dragaI(Isaia 5,7). Mantuitorul preia acesta parabola profetica, binecunoscuta iudeilor, in Evanghelia dupa Matei, cap. 21,33-44 si in locurile paralele Marcu 12 si Luca 20, dar apar si elemente noi aici. Putem spune ca acesta parabola despre istoria mantuirii, este adusa la zi, pana la trimiterea Fiului si uciderea Lui. Noutatea din parabola este faptul ca Stapanul, plecand departe, si-a incredin?at via unor lucratori, care trebuia sa ingrijeasca via si sa trimita stapanului, ,,la timpul lor- roadele vieiI. Stapanul nu-si primeste roadele asteptate, si asta nu din cauza viei insesi, ci pentru ca lucratorii viei sunt necredinciosi legamantului facut. Ei ucid rand pe rand pe slujitorii trimisi sa ia roadele si la urma chiar pe Fiul Stapanului, cel in care lucratorii cei rai vad pe ,,mostenitorulI. Lucratorii incredin?a?i de Dumnezeu cu ingrijirea viei Sale, din mana carora El asteapta roadele, sunt pastorii lui Israel, sefii spirituali ai iudaismului, mai marii preo?ilor mozaici, precum si carturarii si fariseii. Parabola este un raspuns dat arhiereilor si batranilor poporului, evanghelistul notand ca ascultand aceasta pilda ,,arhiereii si fariseii…au in?eles ca despre ei vorbesteI. Slujitorii trimisi rand pe rand de stapanul viei sunt proorocii -pe care lucratorii i-au ucis. Dupa slujitorii, este trimis ,,insusi fiul, mostenitorulI. Dumnezeu Il trimite la poporul Sau pe insusi Fiul Sau cel preaiubit, dar lucratorii cei rai Il vor ucide si pe El. Avertismentul Domnului e clar: ,,Se va lua de la voi via si se va da altor lucratori, ce vor da roadele la timpI. Cu alte cuvinte: Va depaseste rolul in care a?i fost distribui?i? Va copleseste mare?ia misiunii? Sau vi s-a stins vechea flacara? Ei bine, se va gasi cineva sa lucreze in numele Meu. Nu se putea, ca ucigasii proorocilor si ai Fiului sa mai continue a de?ine monopolul fagaduin?ei. Ea va trece asupra tuturor neamurilor care alcatuiesc ,,noul Israel -crestiniiI. A lor este acum via, spre lucrare, rodire si imboga?ire. Fie ca ei sa se dovedeasca in adevar, vrednici de misiunea ce li s-a incredin?at, care-i buna si fercita vestire, dar presupune totodata si cutremuratoare raspundere. O! De ni s-ar lumina mintea ca sa pricepem; de ni s-ar inzeci puterile si de ni s-ar aprinde ravna ca sa facem din via aceasta, sadita de dreapta lui Dumnezeu, preafrumoasa gradina pentru inflorirea careia S-a urcat pe Cruce Fiul Sau Cel Unul Nascut!
Preot Gheorghe Cornea , Sfanta-Vinere Zalau