TIR-uri si camioane, prin centrul Zalaului?
Cheltuirea a peste 9 milioane de euro, pentru construirea soselei ocolitoare a Zalaului, s-ar putea transforma intr-un veritabil esec daca nu se va reusi, in cel mai scurt timp, sa se obtina avizele necesare pentru a doua etapa, de la Aghires si pana pe Meses (vis-a-vis cu drumul ce duce inspre Tabara Meses). Din pacate, planurile autoritatilor locale sunt “blocate” de Ministerul Apararii care refuza sa dezafecteze poligonul de la Aghires. In conditiile date, chiar daca vor fi definitivate lucrarile la prima etapa, masinile de mare tonaj nu vor ocoli orasul, ci vor fi obligate sa treaca de-a dreptul prin “buricul targului”, pe strazile 22 Decembrie (Crasnei), Andrei Saguna, Kossuth si Corneliu Coposu.
“Cel mai probabil, situatia existenta ar putea duce la un conflict pe care sa-l provoace locuitorii din Zalau, care locuiesc pe aceste strazi, care, in lipsa inchiderii centurii pe acest tronson, vor fi afectati si pe viitor de traficul greu. Spun acest lucru, avand in vedere numeroasele sesizari si intrebari care vin pe adresa primariei, din partea zalauanilor de pe strazile mentionate, si reactiile lor la raspunsul pe care il putem comunica in acest moment: ca nu exista posibilitatea continuarii centurii, din cauza lipsei avizului Ministerului Apararii”, a declarat primarul Radu Capilnasiu.
Capilnasiu acuza Ministerul Apararii
In opinia prim-edilului zalauan, mingea este in acest moment in terenul celor din Guvern. Potrivit declaratiilor sale, soseaua de centura varianta Aghires – Meses a fost proiectata la comanda Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. In consecinta, rezolvarea acestei situatii nu tine de Primaria Zalau, iar problema ar trebui sa se reglementeze in Guvern si intre ministere.
El a mai precizat ca administratia locala a facut nenumarate demersuri in vederea deblocarii situatiei si obtinerii avizului, ultimul demers fiind chiar o interpelare in Parlament, in aceasta primavara, din partea deputatului de Zalau, Mirel Talos. “Raspunsul primit din partea Ministerului Apararii arata dezinteresul total pe care reprezentantii acestei institutii il au fata de locuitorii municipiului Zalau. Hotararea desfiintarii unui poligon nu se ia de catre un ministru, trebuie sa existe o propunere si o sustinere din partea Statului Major General, iar hotararea trebuie sa treaca prin Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, lucru care nu s-a intamplat”, a mai adaugat Capilnasiu.
Trebuie relocate conductele de utilitati
In aceasta perioada, angajatii SC Kemna Bau Andreae GmbH&Co.KG, definitiveaza lucrarile de terasamente pe intreaga lungime a primului tronson al soselei. “In urmatoarele zile, vor incepe lucrarile de drenaj pe portiunile de drum unde exista apa freatica la cote inalte (camine de descarcare, poduri, podete etc) si urmeaza sa fie relocate utilitatile, unde este cazul – sistemul de aductiune a apei, conductele tehnologice de la CET si doua cabluri electrice pe lungime de 1,5 kilometri”, a precizat Manuela Ghiurutan, purtatorul de cuvant al primariei. De asemenea, potrivit declaratiilor sale, executantul lucrarii a primit ^unda verde^ si de la arheologi care au definitivat descarcarea arheologica.
Drum de 9 milioane de euro
Investitia, care depaseste 9 milioane de euro, va fi realizata in proportie de peste 50% prin fonduri PHARE (5 milioane euro), precum si din bani veniti de la Guvern (1, 66 milioane euro), iar contributia din bugetul local al Zalaului va fi de aproximativ 2,45 milioane. Noua sosea de centura va ocoli municipiul avand un traseu care porneste din drumul national 1F (in zona Valea Mitii) si iese langa podul de la intrarea in localitatea Aghires, intinzandu-se pe o lungime totala de aproximativ 10 kilometri.