Centura Zalău – chinezii se fac că lucrează, statul român se face că plăteşte
Proiectul centurii Zalăului a devenit un simbol al incompetenței și lentoarei în construcția de infrastructură din România. Contractul cu firma chineză Sinohydro a fost semnat în 31 iulie 2020, cu ordin de începere în 25 septembrie același an: șase luni pentru proiectare și doi ani pentru execuție. În realitate, lucrările au început efectiv abia în 14 aprilie 2021 și ar fi trebuit finalizate în aprilie 2023. Vorbim de o șosea cu o singură bandă pe sens, lungă de doar 5,53 kilometri.
Patru ani și jumătate mai târziu, centura este încă departe de inaugurare. Lipsesc giratoriul din capătul estic, stratul final de asfalt, rigolele și alte elemente esențiale. Mobilizarea constructorului a fost “rușinoasă” încă de la început, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Nici Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu scapă de critici. Deși lucrările sunt realizate fizic în proporție de 90%, plățile către constructor sunt efectuate doar în proporție de 60%. Practic, o treime din centură a fost construită pe banii companiei chineze, care “se face că lucrează”, în timp ce statul român “se face că plătește”.
În plus, CNAIR nu a luat nici până acum o decizie privind asfaltul de uzură de pe poduri, deși într-o situație similară – pe Autostrada A7 Ploiești-Focșani – lucrurile s-au rezolvat rapid, sub presiunea inaugurărilor electorale din 2024.
Specialiștii spun că, dacă ar exista voință reală, lucrarea ar putea fi finalizată într-o lună. În lipsa acesteia, Zalăul riscă să intre cu șantierul deschis în 2026. “O rușine internațională româno-chineză” – așa rezumă Asociația Pro Infrastructură situația unei investiții care trebuia să aducă fluidizare traficului, dar a devenit o lecție despre cum nu se construiesc drumuri în România.


Filmarea centurii, realizată de Pro Infrastructura, vineri, 8 august

Oare primarul din Zalău ce a promis în campania electorală referitor la centură ? Inclusiv cu poze de la obiectiv.