Constructorul a inceput sa toarne asfalt pe tronsonul a carui structura de rezistenta nu a fost refacuta din cauza lipsei de bani.
Dupa 20 de ani de asteptari, salajenii sperau ca odata cu reabilitarea drumului national 1H Zalau – Alesd vom avea o legatura mai buna catre Oradea. La scurt timp dupa aprobarea finantarii in 2010, proiectul era prezentat ca fiind „extrem de important pentru infrastructura de transport a judetului Salaj si va constitui o varianta de legatura cu judetul Bihor de o calitate foarte buna, pana la finalizarea tronsonului de autostrada de pe teritoriul judetului Salaj”. Autostrada nu vom avea in viitorul apropiat, iar calitatea drumului reabilitat se dovedeste a fi proasta. Finantarea obiectivului de 28 de milioane de euro se face din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeana in proportie de 69,25 la suta si 30,75 la suta de la bugetul de stat.
Scenariu sumbru pentru reabilitarea drumului national 1H, Zalau – Alesd, pe tronsonul dintre localitatile Hereclean si Varsolt. Din cauza resurselor financiare insuficiente, constructorul va fi obligat sa toarne asfalt si in zonele in care drumul nu a fost consolidat si este surpat. O solutie de compromis, confirmata de reprezentantul firmei de consultanta. „Sunt intr-o sedinta la Bucuresti pentru ca, la aceasta ora, nu avem suficiente fonduri pentru lucrari sa refacem dealul Varsolt in intregime. Daca nu se rezolva problema financiara nu vom avea ce face si trebuie sa turnam asfalt peste tot”, a declarat in exclusivitate pentru Graiul Salajului consultantul Gheorghe Rosu. Intrebat cine este vinovat pentru situatia creata, Rosu a raspuns ca „Bruxelles-ul, deoarece nu a dat bani suficienti”. Toate acestea se intampla la doar o jumatate de an dupa ce Graiul Salajului, alaturi de fostul prefect Alexandru Vegh, au semnalat Ministerului Transportului ca lucrarile de reabilitare si materialele folosite sunt de o calitate indoielnica. Inca din 2011, trageam un semnal de alarma ca lucrarile facute pe dealul Varsolt nu vor rezista daca structura de re-zistenta a drumului nu va fi refacuta si alunecarile de teren nu vor fi stopate. La scurt timp dupa ce a fost refacut, acostamentul s-a surpat din cauza materialelor si lucrarilor proaste. Iar la vizita in teren de ieri am constatat ca peste acostamentul surpat s-a tras asfalt pur si simplu, fara a fi remediata aceasta problema. Este cat se poate de evident ca acest tronson nu va rezista masinilor de mare tonaj, si peste scurt timp vom constata ca drumul trebuie carpit, iar milioanele de euro au fost aruncate in vant.
Seful de la drumuri sustinea ca lucrarile sunt bune
In iarna lui 2011, am participat alaturi de fostul sef al Regionalei de Drumuri si Poduri Cluj, Ioan Pantelimon, si deputatul PDL Lucian Bode la o vizita in teren pe tronsonul Zalau – Simleu. Dupa controlul si discutiile purtate cu dirigintele de santier si consultantii, Pantelimon concluziona: „Pe dealul Varsoltului tot timpul s-au produs alunecari de teren din cauza apelor de infiltratie. Prin proiect se elimina cauza prin drenajele de adancime. Nu se pune problema sa nu mai avem alunecari la anul (nr. – 2012), ci nu trebuie sa mai avem alunecari deloc, mai ales ca proiectantul a dat asigurari ca aceasta solutie este viabila”. In momentul de fata, alunecarile de teren nu s-au oprit, iar constructorul a facut, pe langa drejane, si excavaje suplimentare pe o portiune de aproximativ un kilometru. Pe dealul Varsolt sunt urme vizibile ale alunecarilor de teren.
Prefectura are alte prioritati
L-am contactat telefonic pe prefectul Filonas Chis pentru a-i aduce in atentie probleme ivite in reabilitarea DN1H. Acesta ne-a transmis ca are alte prioritati in aceste zile, fiind preocupat de o intalnire la Bucuresti cu membrii Guvernului, si spune ca vom relua discutiile abia saptamana viitoare. In schimb, deputatul Lucian Bode a fost mai deschis si ne-a promis ca va intreprinde toate demersurile pe care le are la indemana pentru ca semna-lele trase de Graiul Salajului sa nu ramana fara urmari. „Personal voi merge din nou in teren, impreuna cu specialisti in constructia de drumuri, ca sa vedem daca solutia propusa de proiectanti si constructori este cea corecta. Este regretabil in acest moment faptul ca actuala guvernare nu reuseste sa asigure pa-rametrii calitativi ai acestui obiectiv realizat intr-o foarte mare masura in perioada guvernarii PDL”, afirma deputatul Lucian Bode.