Firmele din Zalău care dețin „clădiri verzi” ar putea primi reduceri la plata taxelor și impozitelor pentru respectivele imobile.
Primăria a pus în transparență decizională un proiect care prevede acordarea unor facilități de cel mult 20 de mii de euro pe an pentru întreprinderile contribuabile la bugetul local al municipiului care deţin clădiri aflate în „clasă energetică A” şi o certificare oficială recunoscută Ia nivel mondial (BREEM, LEED, DGNB, CASBEE şi GREEN STAR) ca şi „clădire verde”.
Eventualele propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare faţă de proiectul de act normativ propus se pot formula până la data de 5 august, inclusiv. Acesta poate fi consultat la sediul primăriei sau pe site-ul instituției.
Obiectivul acestei scheme de minimis vizează susținerea și stimularea firmelor în vederea construirii de „clădiri verzi” sau aducerea la acest nivel a clădirilor deja existente.
Se va acorda o reducere cu 50% a impozitului în cazul în care clădirea deţine un certificat de performanţă energetică clasa A, precum şi un certificat care atestă sustenabilitatea clădirii de nivelul: OUTSTANDIG sau EXCELLENT în sistemul BREEAM; PLATINUM şi GOLD în sistemul LEED; GOLD în sistemul DGNB; S sau A în sistemul CASBEE; 6 STARS în sistemul GREEN STAR.
Reducerea va fi de 35% în cazul în care clădirea deţine un certificat de performanţă energetică clasa A, precum şi un certificat care atestă sustenabilitatea clădirii de nivelul: VERY GOOD în sistemul BREEAM; SILVER în sistemul LEED; SILVER în sistemul DGNB; B-” în sistemul CASBEE, 5 STARS în sistemul GREEN STAR.
Impozitul se va reduce cu 20% în cazul în care clădirea deţine un certificat de performanţă energetică clasa A, precum şi un certificat care atestă sustenabilitatea clădirii de nivelul: GOOD din sitemul BREEAM ; CERTIFIED din sistemul LEED; BRONZE în sistemul DGNB, B’ în sistemul CASBEE, 4 STARS în sistemul GREEN STAR.
Valoarea totală a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul schemei, pe toată durata de aplicare a acesteia, adică pe perioada 2025 – 2027, este de 1.050.000 lei. Numărul estimat de beneficiari este 10, acesta putând fi extins până la epuizarea bugetului schemei.
În situaţia în care prin aplicarea cotei specifice de impozitare fiecărui solicitant eligibil se depăşeşte bugetul alocat prin schemă pentru anul respectiv, reducerea de impozit/taxă pe clădire va calculat cu ajutorul pro ratei, pro rată obţinută prin raportarea totalului de ajutor de minimis solicitat, la bugetul alocat pentru anul respectiv prin schemă. Ulterior, cu ajutorul pro ratei, se calculează ajutorul de minimis acordat fiecăui solicitant prin înmulţirea ajutorului solicitat de către contribuabil cu pro rata obţinută anterior.
Pentru a beneficia de prevederile schemei, solicitanţii trebuie să depună toate documentele prevăzute în schema de ajutor de minimis şi să achite toate obligaţiile faţă de bugetul local al municipiului Zalău. Această cerinţă va fi avută în vedere atât la acordarea facilităţii, cât şi pentru menţinerea acesteia.