Mircea Ciocian, seful serviciului Management Institutional din cadrul Institutiei Prefectului Salaj, a prezentat nu cu mult timp in urma situatia absorbtiei fondurilor europene si guvernamentale in judet la nivelul anului 2011. Din raport reiese ca valoarea totala a proiectelor aprobate este de circa 223 de milioane de euro, iar a platilor efectuate de 15,5 milioane de euro, rezultand un procent de absorbtie de 6,95 la suta. Asta din fonduri structurale europene. Din fonduri guvernamentale, gradul de absorbtie este de 59 la suta.

Principalele dificultati la contractarea si implementarea proiectelor din fonduri UE sunt virarea cu intarziere a prefinantarilor si a rambursarilor si birocratia excesiva, care, in unele cazuri, presupune zeci de bibliorafturi de documentatii, sustine Sandu Bercean, primarul comunei Mesesenii de Jos. Bercean a avut in toamna o interventie la ministrul Agriculturii din acea vreme, Valeriu Tabara, tocmai pe fondul lipsei unui calendar clar privind fiecare etapa de evaluare, astfel ca de la depunerea proiectului si pana la contractare expira autorizatiile. Apoi, precizeaza edilul de Meseseni, primariile din mediul rural, ale caror bugete sunt destul de subtiate, se confrunta cu imposibilitatea accesarii de credite, respectiv dobanzile mari la creditele obtinute, care ingreuneaza implementarea investitiilor^.

Cofinantare ioc si munca voluntara

Consultantii implicati in realizarea proiectelor europene admit ca exista o mare problema in gasirea creditelor necesare implementarii proiectelor. ^Apetitul pentru fonduri UE este urias^, declara |tefan Silaghi, consultant pe probleme de absorbtie a fondurilor europene, ^insa cea mai mare problema o reprezinta cofinantarea. Oamenii sau autoritatile locale fara bani nu vor putea accesa niciodata fonduri europene^. De pilda, Baksai Csaba din Biusa a depus un proiect pentru infiintarea unei ferme de bovine. Proiectul a devenit eligibil. Cand a venit insa vorba de cofinantare, nici o banca nu a fost dispusa sa-i acorde fermierului din Biusa credite, cu toate ca depusese garantii dublu fata de valoarea creditului. Abia dupa doi ani, cand multe dintre acte au expirat, o banca s-a indurat si i-a acordat credit. Era tardiv, dar omul nu s-a descurajat. ^Apoi, continua consultantul, birocratia reprezinta o mare piedica, deoarece merge foarte greu cu corectarea dosarelor, in timp ce decontarile se fac cu intarziere. Primariile din mediul rural, cu mici exceptii, nu au departamente pentru proiecte europene. Din acest motiv, angajatii care se ocupa de acest domeniu nu pot fi platiti pentru munca lor, asa ca ajung sa munceasca gratuit, benevol^, a mai spus Silaghi.

Dosare aprobate, dar amanate

Anul trecut, peste o suta de apicultori salajeni au depus proiecte pe Masura 141, masura finantata din fonduri europene in proportie de 80 la suta. S-a trudit mult pana la finalizarea unui dosar. Numai ca, in mai bine de jumatate din cazuri, truda a fost in zadar. Dosarele au intrat la criterii de departajare, fiindca sumele solicitate au depasit nivelul alocat. Astfel, o serie de dosare au fost declarate eligibile, dar din lipsa de fonduri au ramas pe dinafara. Li s-au scos ochii apicultorilor cu promisiunea ca dosarele vor putea fi depuse din nou in sesiunea urmatoare. Gheorghe Ursente, presedintele Asociatiei Crescatorilor de Albine din Salaj, este de parere ca ar trebui revazute criteriile de departajare stabilite la nivel national, pentru ca ele in actuala forma duc la blocarea accesului la fonduri pentru 50 la suta dintre apicultori.

Un camion cu hartoage

Fiecare Ghid al Solicitantului are inclus formatul de cerere de finantare pentru tipul respectiv de proiect, in care sunt precizate informatiile si documentele care trebuie furnizate de catre solicitantii finantarilor. Dosarul de finantare cuprinde formularul cererii de finantare completat si documente anexe cererii de finantare. Componentele principale ale cererii de finantare conform formatului cadru, sunt urmatoarele: informatii privind solicitantul, date despre proiect, concordanta cu politicile UE si legislatia nationala, bugetul proiectului, surse de finantare, lista de anexe. Exemple de documente anexe: statut sau documente de asociere, bilanturile oficiale pe ultimii ani, adeverinta ca solicitantul nu are datorii la bugetul de stat, cazierul fiscal al reprezentantului legal al solicitantului si al reprezentantului tehnic, aviz de mediu, analiza impactului de mediu, autorizatia de constructie, documente de confirmare a contributiei solicitantului, plan de afaceri, studiu de fezabilitate, analiza cost-beneficiu, proiectul tehnic si CV-urile persoanelor implicate in managementul implementarii proiectului. Cu alte cuvinte, o birocratie excesiva. Din aceasta cauza, mult visatele proiecte europene se transforma intr-un veritabil calvar.