Sălajul are strategie de marketing teritorial și branding
Sălajul este un județ cu un potențial turistic impresionant, care nu este pus suficient în valoare. Este principala concluzie a întâlnirii care a avut drept scop prezentarea Politicii de marketing teritorial și branding a judeţului Sălaj pentru perioada 2023-2033.
Evenimentul, organizat de Consiliul Județean Sălaj, împreună cu prestatorul de servicii care a elaborat documentul, S.C. Brandberry SRL, a avut loc miercuri, 24 aprilie, în prezența a peste o sută de persoane: reprezentanți ai mediului de afaceri din turism, ONG-uri din zona de turism, reprezentanți ai primăriilor din județ, reprezentanți ai instituțiilor subordonate ale Consiliului Județean Sălaj, reprezentanți ai aparatului propriu al Consiliului Județean Sălaj.
Documentul pune pe tapet potențialul major de care dispune Sălajul, precum și soluțiile pe care le avem la îndemână pentru o mai bună promovare a destinațiilor turistice din județ.
Avem, ca avantaje, o imagine “curată”, un patrimoniu cultural și istoric bogat, diversitate în tradiții, peisaje naturale vaste, gastronomie locală, comunități neafectate de turismul de masă. Tot pe lista avantajelor de care trebuie să profităm se înscriu gradul ridicat de curiozitate pe care județul în poate genera, finalizarea autostrăzii, care va face zona mai accesibilă, faptul că putem dezvolta turismul rural și eco-turismul într-o manieră integrată. De asemenea, învecinarea cu județul Cluj, care este supra aglomerat, trebuie privită că pe o oportunitate.
Ca dezavantaje, au fost subliniate faptul că județul este momentan greu accesibil, că suntem încă necunoscuți, că infrastructura turistică este limitată, cu puține locuri de cazare, lipsa experienței de a deservi turiștii, ceea ce duce la o calitate slabă a serviciilor, concurența în creștere, percepția publicului conform căreia Sălajul nu ar fi o destinație turistică.
“Ne dorim din tot sufletul ca Sălajul să devină cât mai cunoscut, cât mai atractiv și cât mai frecventat de toți turiștii care pot să vină la noi. Noi suntem județul Sălaj și, ca brand, putem să fim Țara Silvaniei. Ne dorim să creștem prin brandul pe care l-am putea avea, la nivel de țară. Avem istorie, avem prezent! E obligatoriu ca noi, cei care suntem în administrația locală, să creăm un viitor așa cum și-l doresc toți cetățenii județului Sălaj. Dacă ne uităm la credință, în Țara Silvaniei sunt cele mai multe biserici de lemn din România. Vorbind despre gastronomie, îl avem aici pe Mircea Groza. Cine din România a mai scris atâtea cărți și a dat atâtea rețete de gastronomie locală? Dacă vorbim de multiculturalism, avem și slovaci, și maghiari, și romi. Legat de tradiții, suntem județul cu cele mai multe zone etnofolclorice din Transilvania. Avem cinci văi distincte, plus alte particularițăți. Niciun județ nu mai are așa ceva. Dacă vorbim de istorie, avem cel mai important complex arheologic din România, Complexul Arheologic Porolissum. Deci, suntem bogați”, a punctat președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, în discursul său.
Valorile Sălajului, rezumate în 10 cuvinte, sunt: credință, autenticitate, modestie, gastronomie, natură, multiculturalism, istorie, solidaritate, tradiție, comunitate, iar sloganul care ne definește cel mai bine este “Țara Silvaniei, sălaș al autenticității”, consideră specialiștii care au elaborat “Politica de marketing teritorial și branding a judeţului Sălaj”.
Călin Ile, expert în turism și partener senior Brandberry, a vorbit, în cadrul evenimentului, despre importanța experiențelor autentice în atragerea de turiști. “Privim la județul Sălaj ca la o mare oportunitate de a deveni o destinație turistică sustenabilă și atractivă pentru turiștii care caută experiențe transilvănene autentice. Cheia dezvoltării turismului județului Sălaj stă în cultura socială pe care turiștii o vor descoperi prin gastronomie, tradiții, solidaritatea comunității și multiculturalismul locului”, a explicat acesta.
“Din toate cercetările realizate în cele șase luni de documentare, am identificat un element de identitate definitoriu, acesta fiind «Silvania». Valoarea primordială asociată cu Sălajul de către toți cei care au interacționat cu această zonă este autenticitatea. Plecând de la realitatea unui spațiu multietnic și multicultural – ce oglindește atributele cele mai pure ale Transilvaniei – și de la asocierea pozitivă cu definirea regiunii drept Țara Silvaniei, a apărut în mod firesc conceptul «Țara Silvaniei, sălaș al autenticității». Dezvoltarea turismului autentic, nealterat de consumerism, se va putea face cu efortul solidar al sălăjenilor. Doar lucrând împreună și susținându-se unii pe ceilalți, acest proiect va avea succes. Tocmai de aceea, pentru locuitorii Sălajului, propunerea noastră este «Țara Silvaniei, sălaș al solidarității»”, a precizat, la rândul său, dr. Romulus Oprică, sociolog și manager Brandberry.
Votează Porolissum în competiția “Destinația Anului 2024”!
Un prim pas pe care îl putem face pentru a promova frumusețile județului este să votăm Complexul Arheologic Porolissum în competiția “Destinația Anului 2024”. Acesta a intrat în finala concursului la categoria “Atracții cultural-educative”, după ce Consiliul Județean Sălaj, prin ADI-ITI Țara Silvaniei, a depus, în luna martie a acestui an, un proiect de promovare a celui mai valoros obiectiv turistic al județului.
“Porolissum este o adevărată comoară turistică nu doar a Sălajului, ci și a României. Calificarea în finala competiției <Destinația Anului 2024> reprezintă o confirmare a valorii inestimabile a acestui sit arheologic și a potențialului său turistic. Complexul Arheologic Porolissum merită cu prisosință să câștige această competiție. De aceea, îi îndemn pe toți cei care iubesc Sălajul, iubesc istoria, cultura și natura, să ne sprijine în acest demers și să voteze pentru Porolissum. Împreună, putem transforma acest sit într-o destinație turistică de top pe harta României”, a transmis Dinu Iancu-Sălăjanu, președintele Consiliului Județean Sălaj.
Procedura e cât se poate de simplă. Intrați pe site-ul www.destinatiaanului.ro , faceți click pe “Votează”, apoi alegeți destinațiile preferate din cel puțin trei categorii. Continuați cu “Apasă pentru validarea votului!” din partea de jos a paginii, apoi introduceți o adresă de e-mail validă și bifați “Am citit și sunt de acord cu Termenii și condițiile”. Pe adresa de e-mail folosită pentru vot, veți primi un link de confirmare pe care trebuie să-l accesați pentru a valida votul.
Complexul Arheologic Porolissum îl găsiți la categoria “Atracții cultural-educative”.
“Destinația anului” este una dintre cele mai importante platforme pentru promovarea turismului din România. Competiția cu același nume se organizează anual, publicul fiind cel care alege cele mai atractive, cele mai vizibile și cele mai iubite destinații turistice din țară.
Câștigătorii ediției din acest an vor fi anunțați în 21 mai.