Un numar de 13 scoli si gradinite din mediul rural sunt desfiintate din toamna din cauza numarului redus de copii inscrisi la unitatile respective. Primarul din Cristolt este nemultumit ca la scoala din Valeni vor functiona doar clasele I – IV
Numarul tot mai mic de copii inscrisi la gradinitele si scolile din mediul rural determina autoritatile publice si Inspectoratul Scolar Judetean sa puna lacatul pe cateva scoli din judet si sa comaseze, in unele situatii, unitatile de invatamant. Astfel, potrivit retelei unitatilor de invatamant propuse Ministerului Educatiei de catre reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj, in anul scolar 2012-2013 vor fi desfiintate cinci scoli cu clasele I-IV, iar alte opt gradinite din mediul rural vor deveni structuri ale altor unitati scolare. Inspectorul general Ioan Abrudan a declarat marti in cadrul conferintei de presa ca unele unitati de invatamant au fost desfiintate la solicitarea administratiilor locale pentru ca numarul copiilor care frecventeaza aceste unitati de invatamant este insuficient pentru a le mentine functionale si rentabile. In plus, unele administratii locale prefera sa cheltuie bani pentru transportul elevilor, decat sa suporte cheltuielile functionarii unei unitati de invatamant in care frecventeaza cursurile cinci – zece elevi.
Vor functiona doar 443 de unitati de invatamant in Salaj
In prezent, in Salaj exista functionale 456 de unitati de invatamant, iar in anul scolar 2012-2013, in urma desfiintarii celor 13 unitati, vor ramane functionale 443 de unitati de invatamant. Conform informatiilor furnizate de reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean, incepand cu anul scolar urmator, sunt desfiintate cinci scoli cu clasele I-IV : Scoala Solomon, Scoala Chizeni, Scoala Dabaceni, Scoala Mal si Scoala Sancraiu Almasului. Astfel, elevii din Solomon vor invata la Garbou, cei din Chizeni la Galgau, elevii din Dabaceni vor invata la Grupul Scolar „Ioachim Pop” Ileanda, elevii din Mal vor invata la Grupul Scolar Sag, iar cei din Sancraiu Almasului la Scoala Gimnaziala Zimbor. Aceasta miscare este posibila pentru ca unitatile de invatamant desfiintate devin structuri ale unitatilor de invatamant in cadrul carora vor invata copiii. Totodata, sunt desfiintate si transformate in structuri ale altor unitati de invatamant si opt gradinite din judet. Astfel, conform proiectului retelei scolare, Gradinita Ban devine structura la Scoala Banisor, Gradinita din Cizer devine structura la Scoala „Horea” Cizer, Gradinitele Ciglean si Brusturi devin structuri ale Scolii Gimnaziale „Marcus Aurelius” din Creaca, Gradinita Doh devine structura a Scolii Maeriste, Gradinita Stana devine structura la Gradinita nr. 12 Zalau, Gradinita Vadurele devine structura la Scoala Napradea, iar Gradinita Braglez devine structura la Scoala Gimnaziala Surduc.
Ioan Cheseli: „Si C.A.P.-urile s-au infiintat la solicitarea taranilor”
Daca pentru desfiintarea unor unitati de invatamant au optat unii primari, nu acelasi lucru se poate spune si despre comasarea claselor V-VIII de la Scoala Gimnaziala Valeni cu Scoala Gimnaziala Cristolt. Primarul comunei Cristolt, Ioan Cheseli este nemultumit de faptul ca la scoala din Valeni vor functiona doar clasele I-IV, iar ceilalti elevi vor invata la scoala din centrul de comuna pentru ca profesorii vor ramane fara ore si vor fi nevoiti sa se prezinte la reintregire. In urma restructurarii, unele cadre didactice vor face naveta „poate la Surduc, poate la Simleu sau poate la Marca, pentru ca legislatia noua prevede ca numarul de ore sa fie completat cu ore predate la cea mai apropiata unitate de invatamat”, este de parere primarul din Cristolt. „Comasarea scolii este o mare greseala din punctul meu de vedere. In Constitutie este prevazut clar ca cetatenii sunt egali in drepturi, insa, in realitate, clasele cu predare in limba maghiara pot functiona indiferent de numarul elevilor din acea clasa, iar clasele cu predare in limba romana le comasam ca nu avem suficienti elevi. Degeaba se spune ca noi solicitam comasarea sau desfiintarea scolilor… la fel s-a spus si in anii @50 ca si CAP-urile au fost infiintate la solicitarea expresa a taranilor, asa ca s-a realizat colectivizarea. Adevarul e ca asteptam o guvernare care sa nu faca discriminare intre oameni”, a declarat primarul Ioan Cheseli pentru Graiul Salajului. In satele apartinatoare comunei Cristolt, respectiv Poiana Ontii, Muncel si Valeni, vor functiona numai clasele primare, iar la Crisolt va exista atat invatamant prescolar, cat si primar si gimnazial. Inspectorul Ioan Abrudan spune ca la Cristolt nu vor fi probleme cu transportul elevilor pentru ca, in urma cu numai o luna de zile, Primaria Cristolt a primit un microbuz scolar destinat transportului elevilor din satele apartinatoare comunei.
In celelate sate in care au fost desfiintate unitatile de invatamant primarii spun ca au optat pentru aceasta solutie pentru ca in gradinite sau ciclul primar sunt inscrisi intre cinci si 10 elevi, astfel ca este mai rentabil sa transporte elevii si prescolarii decat sa suporte cheltuielile cu incalzirea, electricitatea si postul de dascal. In plus, una e ca un invatator sa predea numai 10 minute la o clasa sau sa predea o ora intreaga, pentru ca, acolo unde exista un singur dascal la clasele I-IV, ora este impartita pentru fiecare clasa, ceea ce duce la o pregatire deficitara a elevilor.
Se imputineaza scolile si gradinitele
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...