Lucrările de modernizare a căii ferate de la Cluj la Oradea au lăsat locuitorii din comuna Almașu fără mijloc de transport în comun spre locul de muncă sau spre școală.
Peste 240 de persoane din satele Stâna și Jebucu au semnat o petiție prin care cer ca autobuzele introduse ca urmare a închiderii circulației feroviare pe calea ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor pentru efectuarea lucrărilor de moderizare să deservească și locuitorii din comuna Almașu.
Oamenii spun că depindeau de calea ferată și cer mai multe autobuze pe relația Cluj-Napoca – Huedin, dar și înființarea unor stații suplimentare pe teritoriul localității Jebucu (la capătul satului sau la punctul de oprire feroviară) și a uneia temporare, în localitatea Stâna (de 3-4 ori pe săptămână), pe durata lucrărilor la calea ferată.
„Milităm pentru introducerea unui sistem de oprire la cerere, de exemplu dacă sunt făcute programări sau sunt cumpărate bilete în avans, autobuzul va intra în localitate. Această masura ar avea ca efect optimizarea costurilor companiilor feroviare, fără a lăsa pasagerii din Jebucu și Stâna fără alternative de transport. Mulți locuitori ai comunei noastre, care au beneficiat de serviciile feroviare înaintea închiderii liniei nu dețin autoturisme, iar stația de autobuz desemnată pe DN1 pentru Jebucu, în localitatea Șaula, se afla la 6 km distanță de sat, astfel, călătorii sunt nevoiți să parcurgă distanțe suplimentare pe jos. Pentru Stana, stația amenajată în Izvorul Crișului se află la 12 kilometri de sat și este accesibilă numai prin Jebucu. Pe lângă populația navestistă, stațiile Jebucu și Stâna de cale ferată erau folosite de majoritatea locuitorilor comunei de mai multe ori pe săptămână la intervale regulate deoarece mulți dintre ei sunt legați de Cluj prin muncă, familie și învățământ”, a arătat Székely Örs, unul dintre semnatarii petiției.
Oamenii mai spun că, pe lângă neajunsurile create de inexistența unor stații de autobuz în localitățile amintite, odată cu punerea în circulație a autobuzelor pe sectorul de cale ferată afectat de lucrările de modernizare, nu de puține ori oamenii din cele două localități nu au putut urca în autobuze, având în vedere că acestea au fost arhipline.
„Odată cu începerea lucrărilor pe calea ferată, ne-am confruntat cu faptul că autobuzele înlocuitoare puse la dispoziție de companiile feroviare sunt puține la număr. Mulți pasageri, printre care minorii Centrului de Plasament Bethesda, elevii și studenții care se întorc acasă săptămânal, navetiștii nu au putut urca în autobuzele arhipline sosite de la Oradea sau pornite din Cluj”, susțin locuitorii din Almașu.
Petiționarii spun că s-au adresat celor două companii private care aveau curse în Almașu și acum asigură transportul cu autobuze/autocare prin această zonă, mai precis Transferoviar și InterRegional Călători. Prima dintre companii a transmis un răspuns negativ, iar cea de-a doua nu a formulat niciun răspuns.
Oamenii sunt deciși să facă plângeri la Oficiul pentru Protecția Consumatorului, având în vedere că operatorii nu pot asigura servicii decente oamenilor, așa cum se întâmpla înainte, când era funcțională calea ferată și circulau autobuzele.
Și Asociația Pro Infrastructura a sesizat că, deși operatorii privați au angajat autobuze pentru a deservi sectoarele feroviare de pe traseul de cale ferată Cluj – Episcopia Bihor, la care se lucrează pentru electrificare și pe care s-a închis circulația trenurilor, acestea sunt ticsite. O lege intrată recent în vigoare prevede circulația autobuzelor în ”regim de tren”, pe baza biletelor și abonamentelor feroviare, mai arată Asociația Pro Infrastructura care acuză CFR Călători că sfidează oamenii și nevoile lor.