Șansele de a circula anul acesta pe cel de-al doilea tronson al șoselei de centură a Zalăului sunt minime, dacă ne luăm după realitatea din teren. Deși ar fi trebuit să fie inaugurați în martie 2023, cei aproximativ 5 kilometri de drum, la care se lucrează de mai bine de 3 ani, nu sunt încă finalizați, iar mitul chinezilor harnici pare să se năruie la poalele Meseșului. De altfel, centura Zalăului este primul drum din România construit de chinezi.

O vizită în teren, pe șantierul centurii, au făcut și reprezentanții USR Sălaj – consilierul local Gabriela Olar, candidatul formațiunii la Primăria Zalău, și consilierii județeni Cosmin Ardelean și Nicolae Olar-, alături de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Concluzia e că se bate pasul pe loc și că nu vom circula pe centură nici în 2024.

“În 2 ani și jumătate de mandat, Grindeanu a venit o singură dată pe șantierul centurii Zalău. A promis finalizarea centurii în această vară, a promis mobilizare, a promis rezolvarea șantajului financiar practicat de unul dintre constructori, a promis actualizarea prețurilor pe contract. Nu s-a întâmplat nimic. Vorbe în vânt. Pe o vreme perfectă de lucru, centura e abandonată, utilajele parcate, muncitorii dispăruți. După 3 ani de șantier care ar fi trebuit să fie doi, pe cei 5 km de centură nu e nici măcar o palmă de asfalt. Alunecarea de teren e tot nerezolvată. Nicio șansă să se termine în 2024, în ritmul acesta. Cine suferă? Evident, zălăuanii, care mai au de suportat ani de zile aglomerația din oraș, poluarea și lipsa dezvoltării economice”, spune Horațiu Cosma.

Cel de-al doilea tronson al centurii Zalăului are o lungime de 5,53 kilometri. Executantul lucrării, cu o valoare de 186 milioane de lei, este Asocierea SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (CHINA) – SC GOOD PROOD S.R.L.

Fostul secretar de stat îl acuză pe ministrul Sorin Grindeanu că a abandonat și Autostrada Transilvania.

“Pe sectorul dintre Cluj și Zalău abia dacă mai zărești câte un muncitor pe ici pe colo. Departe de imaginile impresionante din 2021 cu sute de utilaje și muncitori care mutau dealurile transilvănene zi și noapte. De ce nu se lucrează? Pe scurt, Grindeanu nu și-a făcut treaba. Suprafețele forestiere nu sunt eliberate, banii din buget nu sunt suficienți, viaductele de pe traseul modificat la Nădășelu și Mihăiești nu au constructor, iar nodul Românași de la capăt nu e licitat. Și, colac peste pupăză, același Grindeanu le va face da sătenilor din Sutoru o autostradă pe la geam fără panouri antifonice.

USR a pornit în 2021 acest șantier, primul din PNRR. După 2 ani de bătaie de joc cu Grindeanu la Transporturi, a ajuns ultimul, cu șanse mari de a rata finalizarea în 2026 și banii europeni aferenți.

Și dacă credeți că nu se poate mai rău, haideți să mergem pe celelalte tronsoane spre Zalău și Oradea. Nu se lucrează pe niciunul dintre cei 100 km lipsă. Tronsonul cel mai dificil Românași – Zalău – Nușfalău cu tunelul Meseș nu are constructor de 2 ani, după o primă licitație anulată de Grindeanu.

Pe primul sector din Bihor cu vestitul viaduct de la Suplacu de Barcău început de 20 de ani de Bechtel nu se lucrează nici azi, după 2 contracte reziliate și 2 licitații anulate. Iar pe următorul lot din Bihor pornit tot de Bechtel, Grindeanu nu vrea să semneze contractul de lucrări la a 4-a încercare, deși Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor l-a obligat de dou[ ori să o facă.

Am putea face o oră și câteva minute de la Cluj la Oradea doar pe autostradă. Rapid, sigur, civilizat. Dar lui Grindeanu nu-i pasă, el are elicopter. Noi să mergem în continuare pe un DN1 aglomerat și criminal”, spune Horațiu Cosma de la USR.