Aplicația E-factura, care a dat numeroase bătăi de cap utilizatorilor încă din prima zi de la implementare, a fost simplificată. Vestea bună vine de la ministrul Marcel Boloș, care susține că noile modificări au fost făcute la solicitarea contribuabililor.

“Am tot avut întâlniri cu reprezentații mediului de afaceri și una dintre solicitările lor a fost aceasta: o versiune simplificată a aplicației e-Factura.

Ea vine cu o serie de avantaje și funcționalități care vor face gestionarea facturilor mai ușoară și mai accesibilă pentru toți utilizatorii. Printre cele mai importante sunt: aplicația web de completare a facturii într-un format simplificat răspunde solicitărilor venite din partea microîntreprinderilor, ce nu utilizează în mod curent elemente operaționale complexe;a fost redesenată pentru a include automat ghidaje și bife pentru a afișa elementele de identificare obligatorii în funcție de categoria de plătitor de TVA; au fost restrânse nomenclatoarele de TVA la cele utilizate frecvent pentru tranzacții domestice și incluse procentele de taxă sub format selectabil.

Ne-am gândit în primul rând la cei aproximativ 670.000 contribuabili mici care trebuie să utilizeze sistemul și au nevoie de o aplicație gratuită, intuitivă și ușor de folosit”, spune ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

De la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică a devenit obligatorie în țara noastră pentru toate tranzacțiile între firme.

Autoritățile consideră că, în acest fel, va fi diminuată evaziunea fiscală, deoarece se elimină posibilitatea utilizării facturilor false sau duplicat, pentru că fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic.

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii.

Facturile se transmit prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Orice factură se va trimite în sistem imediat după emitere. ANAF verifică dacă factura trimisă este corectă, o analizează, apoi o validează sau o trimite înapoi către furnizor pentru a fi corectată.

Facturile electronice se trimit pe portalul SPV de la ANAF. Este important de știut faptul că acesta poate fi accesat doar prin utilizarea unui certificat digital calificat pentru semnătură electronică, emis de un furnizor acreditat.

Legea a intrat în vigoare din 1 ianuarie 2024, dată de la care emitenții de facturi trebuie să le raporteze atât în sistemul e-Factura, cât și să le transmită în format fizic sau pe e-mail. În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează. Din 1 aprilie 2024, se trece la amendarea celor care nu respectă termenul de maxim 5 zile pentru transmiterea facturilor prin sistemul e-Factura. Sancțiunile pornesc de la 1.000 lei și pot ajunge la 10 mii de lei. Din 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singura cale prin care se vor mai putea transmite facturile, orice altă formă urmând a fi considerată lipsită de efecte fiscale.