Soferii care se ocupa cu piratatul traseelor in detrimentul transportatorilor autorizati au crescut preturile. Daca pana de curand puteai sa te duci la Cluj cu 12 lei, acum cursa este ItaxataI cu 15 lei. Faptul ca o firma autorizata practica un pret mai mic nu-i incurca pe IpiratiI. Ei pleaca din Ipole positionI. Vin inaintea cursei autorizate, incarca clientela si…spre Cluj ti-e drumul. Spun ca e traiul greu, ca nu-i mai angajeaza ni-meni etc; ce mai, au toate motivele sa castige fara sa plateasca taxe la stat.
Scumpirea carburantilor are ca efect majorarea de la 12 la 15 lei a unei curse cu „piratii” catre Cluj Napoca.
Soferii care practica „pirateria” pe traseul Zalau – Cluj au decis ca din acest an sa mareasca pretul unei calatorii de la 12 la 15 lei. Dau vina pe scumpirea carburantului si se plang ca le este greu, iar unii spun ca au aproape varsta pensionarii si nu ii mai angajeaza nimeni. Sustin ca dorm noaptea in masina, doar pentru a reusi sa prinda dimineata o cursa buna. Ba chiar se intampla sa doarma in Cluj daca nu au clienti sa se intoarca la Zalau. Desi nu platesc taxe si impozite la stat, tariful pentru o calatorie pana la Cluj este mai mare decat cel practicat de exemplu de catre firma Cento Trans, care percepe 12,5 lei pe un bilet. In Bradet s-a format o adevarata „autogara” in fata Hanului, unde soferii isi asteapta clientii pentru a-i duce la Cluj. Te ameninta daca opresti sa le furi „clientii” de parca e mosia lor si nimeni nu are voie sa le ameninte „afa-cerea”. Grav este faptul ca toate aceste ilegalitati se petrec chiar sub ochii autoritatilor.
Politistii au dat 19 amenzi „piratilor” in 2011
„Piratii” circula pe toate traseele din judet aproape zilnic, de dimineata pana seara, si fura clientii firmelor autorizate. Cu toate acestea, in cursul anului 2011, politistii au aplicat doar 19 amenzi, in baza legii „privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, respectiv pentru desfasurarea de fapte de comert prevazute de codul comercial fara indeplinirea conditiilor prevazute de lege”, potrivit purtatorului de cuvant al IPJ Salaj, Tincuta Dumuta. Valoarea amenzilor aplicate se ridica la 19.000 de lei. De asemenea, oamenii legii au amendat 22 de persoane care „efectuau transport rutier de persoane fara autorizatie si se certau intre ei, provocand scandal in locuri publice pentru a-si adjudeca pasagerii”. Intrucat unele autoturisme care transportau persoane, de capacitate 4+1 sau 8+1 locuri, prezentau diverse defectiuni tehnice, politistii i-au amendat pe soferi, in 12 cazuri si au retinut certificatele de inmatriculare, pana la inlaturarea deficientelor constatate. Chiar daca sunt amendati, „piratii” nu renunta la afacerea lor, iar a doua zi sunt din nou in trafic.
Distrug afacerile autorizate
Activitatea intensa a „piratilor” de pe mai toate soselele din Salaj afecteaza puternic afacerile transportatorilor autorizati, care trebuie sa faca fata si unei perioade de criza nu da semne sa se sfarseasca. „Banii pe care oamenii ii platesc pentru cursa nu ajung la stat, ci in buzunarele soferilor, ceea ce inseamna evaziune fiscala. Chiar daca stiu acest lucru, oamenii continua sa incurajeze fenomenul, prin faptul ca aleg sa circule cu acesti «pirati ai soselelor». O companie de transport plateste la stat TVA, impozit pe profit, licente de transport si traseu, asigurari pentru persoane si bagaje, chirii in autogari, plus salariile angajatilor, taxe pe care un sofer pirat nu le plateste”, ne-a declarat administratorul unei firme licentiate pentru mai multe trasee din judet. Patronul sustine ca „piratii stiu orele cand ajung cursele regulate si cu 10 minute inainte sa ajunga autobuzul acapareaza clientii, iar masinile autorizate merg mai mult goale”. Este nemultumit ca Politia Rutiera, Garda Financiara sau ARR-ul nu iau masuri, iar „firmele autorizate sunt amendate chiar daca nu merge un bec la masina”. „Eu tai bilet si pe 2 lei. Eliminarea piratilor ar aduce mai multi clienti firmelor care lucreaza legal. Ne plangem ca nu sunt bani la bugetul de stat? Dar de unde sa fie daca autoritatile incurajeaza pirateria?”, conchide respectivul administrator.