În țara în care desemnarea constructorului durează mai mult decât lucrarea propriu zisă,nicci nu ar trebui să ne mai mire vestea primită de la CNAIR la început de an: anularea licitației pentru lotul Poarta Sălajului -Nușfalău, care include și Tunelul Meseș.

Informația vine după ce, în mai 2022, eram anunțați că au fost desemnați șase constructori care rămân pe lista scurtă în cursa pentru proiectarea și execuția investiției, din cele 12 firme sau asocieri de firme care au depus oferte în februarie 2021. Din cele 6 firme, ar fi trebuit aleasă una.

,,Au fost selectate 6 oferte pentru construcția sectorului din Autostrada Transilvania care cuprinde și tunelul Meseș! CNAIR a finalizat astăzi procesul de evaluare a candidaturilor pentru proiectarea și execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului – Zalău (inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș) și Zalău – Nușfalău (cu o lungime totală de 41 de km). Constructorii și proiectanții din Turcia, Austria, Spania și Italia, care au fost acceptați, vor primi în perioada imediat următoare Invitația de participare la Etapa a II-a a procedurii de atribuire. Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor. Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construit Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens, 65 de viaducte, poduri și pasaje. Valoarea estimată a contractului este de 3,926 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile (POT)”, anunța, în mai 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Doar că acum procedura se va lua de la capăt, de această dată pe metoda clasică, adică licitație fără precalificare, și pe bani mai mulți. Costul iniţial de aproximativ 4 miliarde de lei (calculat în urmă cu 3 ani) nu mai poate fi respectat după creşterea preţurilor la materialele de construcţii. Circa un sfert din sumă este necesară doar pentru construcția tunelului.

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, spune că această metodă a dat rezultate într-o situație asemănătoare, făcând trimitere la prima licitație pentru secțiunea cu ecoducte A1 Lugoj – Deva, câștigată inițial de Mapa, dar anulată și atribuită la a doua licitație firmei UMB. “Anul trecut am avut o procedură similară, Lugoj – Deva, lotul 2, o procedură pe care am anulat-o, am relansat-o și într-un timp record și am semnat contractul cu un antreprenor serios, UMB. Aceeași procedură o vom aplica și acum pentru ceea ce înseamnă Tunelul Meseș”, a declarat șeful CNAIR.

Nu se știe deocamdată când se va relua procedura de licitație pentru tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului -Nușfalău, care include și Tunelul Meseș.

Pe secțiunea “blestemată” de la Suplacu de Barcău la Chiribiș se mai face o încercare

Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) a Autostrăzii Transilvania a fost relansată în licitație, iar 15 martie 2023 este data limită pentru depunerea ofertelor.

Contractul finanțat prin fonduri europene prevede 24 de luni (6 de luni pentru etapa de proiectare si 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor), iar suma alocată este de 937,53 milioane de lei (fără TVA).

Constructorul care va câștiga acest contract trebuie să execute o serie de lucrări printre care: 3 viaducte, 8 pasaje, 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m peste lacul de acumulare.

Lucrările la acest lot au fost abandonate după rezilerea contractului Bechtel, în anul 2013.

CNAIR a reușit să mai atribuie o dată contractul în anul 2015 dar constructorul spaniol nu a reușit să se mobilizeze iar contractul a fost reziliat din nou, în anul 2016.

Săptămâna trecută, Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a aprobat Proiectul Tehnic al Drumului Expres care va asigura conexiunea între A3 (zona Turda) și DN1 (zona Tureni), în Transilvania. Pe drumul cu o lungime de aproximativ 5 km vor fi construite două noduri rutiere și 9 poduri și pasaje.

Urmează lansarea în licitație a contractului pentru execuția acestui drum de mare viteză.