S-a muncit la document încă din anul 2019 și este așteptat cu ardoare încă de pe atunci. Ar fi trebuit să fie în vigoare încă din 2020, însă etapele de actualizare și procedurile legale l-au întârziat cu mai bine doi ani.

Planul Urbanistic General, căci despre acest document este vorba, s-a întors de la capitală la Primăria Zalău. Mult așteptat să obțină toate avizele, documentele au fost preluate la Urbanism și amenajarea teritoriului, după cum ne-a răspuns solicitării biroul de presă al municipalității.

”Noul Plan Urbanistic General a ajuns și acum urmează o perioadă de circa două săptămâni în care se analizează comparativ partea scrisă a documentului cu partea desenată. În cazul în care există necorelări, vor fi transmise proiectantului, iar după această etapă va fi pus la Transparență 30 de zile lucrătoare”, a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Zalău, Cristian Bîrjac, pentru Graiul Sălajului.

Noul PUG vine atât în sprijinul investitorilor privați, cât și în sprijinul administrației locale, prin faptul că peste 200 de hectare de teren trec, odată cu intrarea în vigoare a documentului, din extravilanul Zalăului în intravilan.

Administrația locală a ținut cont de solicitările venite din partea cetățenilor, de posibilitatea extinderii rețelelor tehnico-edilitare, dar și de situația juridică a drumurilor de acces în aceste zone. E bine știut faptul că în numeroase zone de la periferia orașului, aflate în extravilan, oamenii și-au construit, totuși,
locuințe. Unele sunt fără autorizații, altele  figurează ca și anexe gospodărești sau cabane. Cuprinderea acestor zone în intravilan ar reprezenta o ușurare pentru zălăuanii aflați în astfel de situații, dar și o sursă de venit importantă pentru bugetul local, dacă luăm în calcul taxele și impozitele ce urmează a fi încasate pe construcții și pe terenuri, valoarea acestora fiind mai mare pentru intravilan decât pentru extravilan.

Lungul drum al actualizării unui Plan Urbanistic General

La fiecare zece ani, administrațiile locale sunt obligate prin lege să actualizeze Planul Urbanistic General. La Zalău, cel întocmit în anul 2010 a expirat, iar cel nou este încăașteptat, deși termenul anunțat inițial pentru finalizarea sa a fost decembrie 2020.

Documentația de urbanism <Actualizare PUG 2010 și RLU aferent acestuia> s-a aflat în perioada de avizare mai bine de doi ani. S-a prelungit mult contractul de elaborare a noului PUG și din cauza faptului că a fost necesară parcurgerea etapei de informare și consultare a publicului conform Regulamentului
local de informare, 
iar în urma parcurgerii acestei etape s-au înregistrat un număr mare de solicitări din partea cetățenilor. Analiza și modul de cuprindere a acestora în varianta preliminară a necesitat, din nou, o durată mai mare de timp, iar Raportul informării și consultării publicului cu propunerile preliminare a fost însușit de către Consiliul Local al Municipiului Zalău în 25 iunie 2020. S-a ținut cont că activitatea tuturor instituțiilor publice, cât și a firmelor private a fost mult încetinită în contextul pandemiei de Coronavirus. De asemenea, în perioada stării de alertă și imediat în perioada următoare nu s-au putut organiza întâlniri și întrevederi necesare cu reprezentații instituțiilor avizatoare, responsabile cu furnizarea informațiilor ce trebuiau cuprinse în propunerile noului PUG.

După înaintarea documentației pe circuitul legal de avizare, documentația a trebuit actualizată în permanență cu condițiile impuse de către avizatori. Pe parcursul avizării a apărut necesitatea întocmirii unor studii de specialitate suplimentare în vederea obținerii avizelor favorabile din partea unor instituții: stabilirea compatibilităților teritoriale din jurul amplasmentelor de tip SEVESO și Raport de mediu, necesare obținerii avizul APM Sălaj; studiu pedologic și agrochimic în vederea încadrării în clasa de calitate a terenurilor propuse pentru a fi incluse în intravilan, întocmit de OSPA Sălaj, în vederea obținerii avizului ANIF Sălaj. Ultimul aviz înainte de avizarea PUG de Către Consiliul Județean Sălaj și aprobarea de către Consiliul Local al Municipiului Zalău a trebuit obținut de la Ministerul Dezvoltării.