După succese în lumea întreagă, pianistul de origine română stabilit la New York, Lucian Ban și violistul american nominalizat la premiile Grammy, Mat Maneri, vor lansa în data de 18 noiembrie, de la ora 19:00, în Sala „Porolissum” a Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj din Zalău (intrarea fiind liberă), albumul „Transylvanian Folk Songs”, editat la casa de discuri Sunnyside Records și înregistrat la Timișoara în Sala Barocă a Muzeului de Artă. La finalul concertului va avea loc o sesiune de întrebări și răspunsuri.
„Transylvanian Folk Songs” se bucură de ecouri în presa internațională și este nominalizat printre cele mai bune discuri de jazz din anul 2020 din lume. Albumul a fost propulsat în topul Billboard (unul dintre cele mai vechi și reputate topuri muzicale) unde a rămas timp de mai multe săptămâni. Criticul Kevin Whitehead scrie despre „misterul și claritatea cu care Ban și Maneri infuzează cântecele tradiționale din Transilvania, despre cum pianul cântă precum clopotele unei biserici”. Revista Jazz Times descrie albumul drept “un act de tribut, dar și de transformare”, în timp ce Jazziz vorbește despre „dansul impunător al saxofonului bariton cu ritmul pianului și sunetul riguros al violei”. În iunie 2020, criticul olandez Henning Bolte include albumul în Europe Jazz Media Chart, apreciind „conexiunea profundă a muzicienilor la esența colecției lui Bartók”, în timp ce prestigioasa revistă Times dedică o cronică în print cu titlul „Dansuri sătești reinterpretate” („Village dances with a fresh spin”).
Articole și cronici despre album au apărut și în numeroase publicații americane dedicate jazz-ului, printre care Jazz Times, Jazziz, Jazz Views, Jazz Trail, dar și în publicații din Brazilia, Suedia, Iran, Letonia și Ungaria.
Proiectul „Retracing Bartók” este conceput ca o celebrare a extraordinarei diversități și bogății a muzicii românești tradiționale, fiind în același timp o reflecție artistică asupra transformării cântului popular în cultura contemporană și o reconstituire a poveștii lui Béla Bartók și a dragostei lui pentru muzica din această parte a lumii. Începând cu 1907, Béla Bartók întreprinde o serie de călătorii de cercetare în Transilvania și Banat, înregistrând și documentând o colecție de peste 3400 de cântece instrumentale și vocale românești.
Clasicul format al dialogului dintre pian şi violă dobândeşte, în albumul propus de Ban şi Maneri, dimensiuni cu totul noi – de la jazz și blues, la doina românească și muzica camerală, la compoziții și direcții în jazz-ul secolului al XXI-lea, prin chimia extraordinară dintre cei doi muzicieni. Aceștia au colaborat pentru prima oară în mult-premiatul octet Enesco Re-Imagined, condus de pianistul Lucian Ban și de contrabasistul american John Hebert, un proiect ce „re-imagina” muzica lui George Enescu din perspectiva jazz-ului contemporan.