Pentru început, municipalitatea ar avea bani pentru aproximativ 600 de beneficiari

 

Administrația municipală intenționează să se înscrie în Programul privind casarea autovehiculelor uzate, gestionat de către Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului pentru Mediu.

Prin intermediul programului, zălăuanii care vor casa o mașină mai veche de 15 ani vor putea primi, de la primărie, un stimulent în valoare de 3.000 de lei, fără a fi obligați să-i folosească pentru a cumpăra o mașină nouă. De menționat însă că beneficiarii acestor bani nu vor putea cumpăra, timp de 3 ani de la primirea stimulentului, o mașină cu normă de poluare Euro 4 sau mai mică.

De asemenea, programul este destinat exclusiv persoanelor fizice, spre deosebire de Rabla Clasic și Rabla Plus, unde sunt acceptate și firmele.
Scopul Programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii mediului prin casarea autovehiculelor uzate. Administrațiile locale participante vor primi înapoi, de la Ministerul Mediului, jumătate din suma acordată fiecărui beneficiar, adică 1.500 lei, sub formă de finanțare.

Municipiul Zalău va achita, astfel, din surse proprii, o sumă de 1500 lei pentru fiecare autovehicul casat.
Intenția municipalității de a participa la acest program va fi supusă votului consilierilor locali în cadrul țedinței din 27 septembrie.

“Ținând cont şi de posibilităţile financiare ale UAT Municipiul Zalău, considerăm că pentru început am putea asigura din bugetul local maxim suma de 1.800.000 lei, sumă aferentă casării unui număr de 600
autovehicule uzate, pentru un contract de finanţare derulat pe 3 ani, urmând ca în funcţie de evoluţia solicitărilor la nivelul Municipiului Zalău şi de posibilităţile financiare ale bugetului local, să depunem o altă cerere de finanţare cu ocazia altor sesiuni de finanţare. După aprobarea cererii de finaţare si semnarea contractului de finanţare, Municipiul Zalău va încasa de la Administraţia Fondului pentru Mediu în baza contractului de finanţare suma de 900.000 Iei”, explică municipalitatea.
Consiliul Local trebuie să își dea acordul pentru participarea la acest program, dar și pentru cuprinderea sumei de 150.000 lei în bugetul anului 2022, necesară derulării programului privind casarea autovehiculelor uzate. În plus, consilierii locali sunt chemați să își dea aprobarea și pentru creditele de
angajament pentru anii următori, pentru participarea UAT Municipiul Zalău la Programul privind casarea autovehiculelor uzate: pentru anul 2023 suma de 600 mii lei, pentru anul 2024 suma de 600mii lei, pentru anul 2025 suma de 450 mii lei, cu menţiunea că sumele vor putea suferi modificări în funcţie de
prevederile Ghidului de finanţare în anii următori.

În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obţine finanţare pentru cel mult 100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie de cel mult 1.000 de locuitori; 500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 1.001 si 5.000 de locuitori; 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 si 10.000 de locuitori; 5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 si 50.000 de locuitori; 20.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 si 200.000 de locuitori; 50.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie de peste 200.001 locuitori.

În Zalău sunt peste 22 de mii de mașini mai vechi de 15 ani

Potrivit informațiilor furnizate de Primăria Zalău, în baza datelor deţinute la data de 31 august 2022 de către organul fiscal al municipalității, persoanele fizice dețin 28.873 vehicule.
Raportat la vechimea de minim 15 ani, s-ar încadra pentru a participa la programul de casare 22.587 de vehicule. Asta înseamnă o sumă de 67.761.000 lei, din care contribuţia de la bugetul local ar fi de 33.880.000 lei.

Conform datelor comunicate de către DRPCIV anul trecut, numărul total de autovehicule înmatriculate în municipiul Zalău, pe persoane fizice și pe persoane juridice, este de 30.715 vehicule.

Pe de altă parte, impozitele şi taxele locale pe proprietate (impozit pe clădiri, impozit pe teren, impozit pe mijloacele de transport) estimate a fi încasate în anul 2022 de la contribuabilii persoane fizice din municipiu se ridică la 11.434.000 lei, din care impozitul pe mijloace de transport reprezintă 4.875.000 lei.

Deși înscrierea unităților administrativ teritoriale în program ar fi trebuit să înceapă în 27 septembrie, Administrația Fonului pentru Mediu a amânat lansarea acestuia.
“În urma discuțiilor purtate cu asociațiile implicate în desfășurarea Programului
privind casarea autovehiculelor uzate, pentru o derulare eficientă cu participarea cât mai
multor unități administrativ-teritoriale, a reieșit necesitatea actualizării anumitor condiții,
astfel că, la data prezentei, se lucrează la modificarea ghidului de finanțare aferent acestui
program”, a anunțat AFM.
Crearea conturilor de utilizator în aplicația informatică de către solicitanți se va putea realiza începând cu data de 14 octombrie 2022.
Conturile create și utilizate pentru înscrierea în cadrul Programului Iluminat public, Programului Stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități, Programului Eficiență energetică în clădirile publice, Programului Rabla Clasic și a Programului Rabla Plus rămân valabile și pot fi accesate pentru depunerea cererilor de finanțare pentru Programul privind casarea autovehiculelor uzate.
Ulterior, în perioada 21 octombrie 2022, ora 10:00 – 23 decembrie 2022, ora 14:00 sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanțare, solicitanții vor depune cererile de finanțare, împreună cu documentația aferentă, în aplicația informatică prin intermediul conturilor de utilizator create.