Statul roman plăteşte americanilor de la Bechtel 50 de milioane de euro pe an pentru conservarea lucrărilor şi staţionarea utilajelor.
Oprirea lucrărilor la autostrada Transilvania incepand din toamna anului trecut a costat bugetul de stat pană in prezent aproape 50 de mili-oane de euro, potrivit unei analize făcute de romanialibera.ro. O parte a facturii de plată este cauzată de părăsirea lucrărilor pe tronsonul Marca – Borş acum unu-doi ani, iar reluarea acestora nu e simplă. Mai intai trebuie inventariate cele făcute, expertizată starea lor tehnică, totul sub controlul consultantului şi al Inspectoratului de Stat in Construcţii. „Intre kilometrul 13 şi 31 sunt taluze care curg, structuri cu armăturile de oţel beton expuse. O evaluare făcută acum un an stabilea la 10 milioane de euro costul reluării lucrărilor. In realitate costurile pot fi considerabil mai mari”, a declarat un oficial al Ministerului Transporturilor, citat de către Romania Liberă. Pe langă asta, potrivit contractului semnat cu americanii, statul roman trebuie să le achite tarife de staţionare pentru oricare utilaj nefolosit, sumă ce se ridică la aproximativ 22 de milioane de euro. „Pe langă tarifele de staţionare, Bechtel mai incasează lunar, fie că munceşte, fie că stă, cheltuieli indirecte cu orga-nizarea şantierului de un milion de euro, ceea ce inseamnă alte nouă milioane de euro, după octombrie 2010. In plus statul are restanţe la plată către americani de aproximativ 110 milioane euro, penalităţile de intarziere fiind de jumătate de milion de euro lunar, adică aproape cinci milioane euro pe nouă luni”, precizează sursa citată.
Sălăjenii aşteaptă să fie expropriaţi
Chiar dacă au fost incepute in 2004, lucrările nu pot fi continuate pe tot traseul autostrăzii deoarece exproprierile nu au fost efectuate. Din această cauză, deputatul Seres Denes spune că este nevoie de o reglementare legislativă cat mai exactă in acest domeniu. „Vechile legi nu prevedeau un termen in care comisia de expropriere trebuie să ia o hotărare in sensul admiterii sau respingerii exproprierii, ţinandu-i astfel pe proprietarii selectaţi pentru expropriere in incertitudine luni sau chiar ani intregi. Se pare că ne aflăm intr-o situaţie de limitare abuzivă şi nejustificată a dreptului de proprietate”, se arată in interpelarea udemeristului către Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.
Promisiuni sunt, kilometri finalizaţi nu
Ioan Pantelimon, şeful regionalei Cluj a drumurilor naţionale, spunea la ultima vizită in Sălaj că anul acesta, in urma negocierilor purtate cu Bechtel, este prevăzută „finalizarea lucrărilor pe tronsonul Borş – Marca, urmand a se incheia un protocol şi pentru demararea lucărilor pe tronsonul Marca – Nuşfalău, de 8,5 kilometri”. La ritmul in care se mişcă negociatorii Guvernului, de kilometri de autostradă finalizaţi pe teritoriul Sălajului vom putea vorbi la anul şi la mulţi ani.