Din Sălaj, au susținut evaluarea standardizată la final de an școlar elevii de la Liceul Pedagogic ”Gheorghe Șincai” Zalău, Școala Gimnazială ”Gheorghe Lazăr” Zalău, Școala Gimnazială ”Horea” Șimleu Silvaniei, Liceul Teoretic ”Ion Agârbiceanu” din Jibou, Școala Gimnazială nr.1 Valcău de Jos, Școala Gimnazială ”Gheorghe Șincai” Bobota și Liceul Tehnologic ”Liviu Rebreanu” din Hida.
Programul Pilot Național de Testare Standardizată la finalul anului școlar 2021-2022, derulat de Ministerul Educaţiei, prin inspectoratele școlare județene și în parteneriat cu Brio®, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale, s-a încheiat cu succes, spun reprezentanții ministerului.
Obiectivul urmărit a fost determinarea nivelului de competențe atins de elevi la finalul unui an școlar, la disciplinele Limba română, Matematică și Istorie.
Aproape 150.000 de elevi din 526 de școli din țară au luat parte la acest program-pilot. Din Sălaj, au susținut evaluarea standardizată la final de an școlar elevii de la Liceul Pedagogic ”Gheorghe Șincai” Zalău, Școala Gimnazială ”Gheorghe Lazăr” Zalău, Școala Gimnazială ”Horea” Șimleu Silvaniei, Liceul Teoretic ”Ion Agârbiceanu” din Jibou, Școala Gimnazială nr.1 Valcău de Jos, Școala Gimnazială ”Gheorghe Șincai” Bobota și Liceul Tehnologic ”Liviu Rebreanu” din Hida.
Potrivit Ministerului Educației, 80% dintre elevii participanți au apreciat această metodă de evaluare, iar 71% au exprimat o preferință clară pentru testarea în mediu digital. În privința nivelului de dificultate, 75% au considerat că subiectele de la Limba română au fost simple și medii, 59% susținând același lucru pentru testele de Matematică și Istorie.
În medie, elevii din clasele I-IV au petrecut câte 24 de minute la efectuarea testelor de Matematică și 19 minute la cele de Limba română, timpul dedicat fiind de câte 30 minute pentru fiecare dintre ele.
Elevii de gimnaziu și cei de liceu au avut nevoie, în medie, de 34 de minute pentru a finaliza testele de Matematică sau Istorie și de 24 de minute pentru cele de Limba română, timpul prevăzut fiind de 60 de minute pentru fiecare disciplină.
Rapoartele vor fi disponibile etapizat, în perioada următoare. Elevii vor putea accesa rapoartele individuale începând cu data de 15 iunie pe platforma Brio, folosind același cod unic de conectare ca în cazul testării. Unitățile de învățământ vor primi rapoartele agregate până la data de 30 iunie. Raportul agregat la nivel național va fi disponibil în data de 15 iulie.
Rapoartele descriptive de evaluare nu se transformă în calificative/note acordate elevilor și nu vor fi utilizate în eventuale ierarhizări ale elevilor, profesorilor sau școlilor.
Testele standardizate sunt folosite pe scară largă în țările cu o tradiție solidă în educație, atât pentru evaluare, cât și pentru detectarea aptitudinilor.
Ministerul Educației va analiza rezultatele procesului de pilotare și le va folosi pentru a realiza, în termen de doi ani, propria platformă de evaluare standardizată, ca parte a PNRR. Evaluarea standardizată va avea la bază standarde curriculare și standarde de evaluare care vor fi dezvoltate până în anul 2024, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană.