Noul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Zalău pentru perioada 2021-2027, în baza căruia se vor realiza proiectele de dezvoltare a Municipiului Zalău, a fost aprobat marți, 17 mai, de către aleșii locali întruniți în ședința extraordinară de Consiliu Local.
PMUD Zalău pentru următorii ani cuprinde un set de 70 de proiecte și un buget de 358 de milioane de euro și a fost întocmit bazându-se pe câteva deziderate: un sistem de transport public metropolitan rutier şi feroviar completat de o reţea de trasee pentru biciclete, sistem de transport public local, competitiv, “verde” şi eficient, cu peste 75% din flotă nepoluantă /Frecvenţă de sub 5-7 min pe arterele principale şi 15 min pe metropolitan, 90% din zonele urbanizate deservite; un centru istoric valorificat şi preponderent pietonal, cartiere accesibile şi orientate către deplasări pietonale, reţea de piste pentru biciclete accesibilă din orice punct la o distanţă de 350 de metri completată de
dotări şi servicii de bike-sharing, rastele, garaje și staţii de tip self-care.
Așa cum arată inițiatorul proiectului de hotărâre, primarul Ionel Ciunt, dacă aceste deziderate vor fi îndeplinite prin implementarea proiectelor de dezvoltare, vor conduce către un oraş în care autoturismul personal devine treptat un mijloc alternativ
de transport.
”Portofoliul de proiecte include şi o suită de proiecte din PMUD aflat în vigoare la aceasta dată, care sunt completate cu proiecte gândite până în 2035 (adică două perioade de programare financiară). Toate proiectele sunt grupate pe 3 scenarii dimensionate în funcţie de resursele disponibile *Do minimum*, *Do something* și *Do maximum*. Obiectivele principale ale PMUD sunt îmbunătăţirea eficienței serviciilor și infrastructurii de transport; reducerea nevoii de a folosi mijloace de transport motorizat, reducerea impactului asupra mediului şi reducerea consumului de energie pentru activităţile de transport; asigurarea unui nivel optim de accesibilitate în cadrul localităţii şi în cadrul zonei periurbane; asigurarea unui mediu sigur pentru populaţie; asigurarea accesibilităţii tuturor categoriilor de persoane (inclusiv pentru persoane cu dizabilităţi) la serviciile şi infrastructură de transport”, se arată în referatul de specialitate al proiectului.
Exemple de proiecte cuprinse în planul de dezvoltare a Zalăului ”verde” și ”smart”
Printre proiectele propuse în noul PMUD, regăsim și o serie de proiecte aflate în diferite etape de implementare, cum este pietonalizarea străzii Unirii sau modernizarea DJ 191C – Centru -T. Vladimirescu-capăt Ortelec, dar și multe proiecte noi. Spre exemplu: reabilitarea pasarelei Gara Zalău Nord, reconfigurare străzi – “home zone” Traian, Şcoala Velo în parcarea din spatele Primăriei Zalău sau la Sala Sporturilor, program multianual de amenajare rastele pentru biciclete – 50 bucăţi (etapa 1), extinderea reţelei de pisţe pentru biciclete către zona periurbană: Hereclean, Crişeni, Meseşeni şi Moigrad; realizare infrastructură pietonală și pentru biciclete pe traseul cursurilor de apă (Valea Zalăului și Valea Sărmaş), pasarelă pietonală peste b-dul Mihai Viteazul, zona Zalău Value Center – intersecție cu ştr. Dragalina, amenajare sistem de bike sharing; program de reconfigurare a circulaţiilor în jurul şcolilor (10 şcoli), reconfigurare străzi / “home zone” cartier Stadion; program multianual de amenajare garaje “smart” pentru biciclete în cartierele de locuinţe colective, extinderea zonei pietonale din centrul istoric (Etapa 2) -str. Gh. Lazăr/Alee Finanţe Publice; pietonalizare zona centrală II – str. Căpitan Maxim Constantin şi str. Gheorghe Lazăr (acces rezidenţi), pietonalizare zona centrală III – extindere zonă pietonală Piaţa luliu Maniu – pârâul Meseş, proiecte de regenerare urbană în cartierele Brădet, Simion Bărnuțiu- Sf. Vineri -Aleea Toamnei, Dumbrava I și II, Bulevardul Mihai Viteazul (N2-N10 / T159), proiecte care includ demolarea garajelor și construirea de parcări etajate subterane și supraterane, trecerea la sens unic pe o serie de străzi, parcare multietajată Tribunal, achiziţia a 10 autobuze electrice de 12 m, achiziţia a 15 autobuze electrice de 6-8m, achiziţia de 6 autobuze electrice de 18 m, amenajare a 10 noduri de mobilitate locală.