Anul trecut, media lunară a facturilor la energia electrică a fost de aproximativ 45 de mii de lei, în condițiile în care prețul de achiziție al energiei a fost de 470 de lei/MWh. În toamna trecută, când societatea a făcut achiziția de energie electrică pe Bursa Română de Mărfuri, cel mai mic preț a fost de 2.200 de lei/ MWh.

Transurbis Zalău va avea pentru anul 2022, cu votul consilierilor locali, un buget mai mare cu aproximativ 26,67 la sută față de bugetul realizat în anul 2021.

Veniturile societății propuse în proiectul de buget sunt de 18,6 milioane de lei, iar la partea de cheltuieli este prevăzută suma de 18,47 milioane de lei. Profitul estimat de societate este de 162 de mii de lei, cu 376 de mii de lei mai mic comparativ cu cel realizat anul trecut (538 de mii de lei).

Potrivit proiectului de hotărâre, bugetul propus pe anul 2022 ”s-a fundamentat în baza realizărilor anului precedent, în funcţie de numărul de kilometri propuşi pentru prestarea serviciului public de transport local, tarifele noi aprobate atât la costul pe km cât şi pentru bilete şi abonamente, facilităţile acordate precum şi în funcţie de suma propusă a fi repartizată din bugetul local în anul 2022”.

Scumpirea energiei electrice schimbă planul de investiții

Transurbis Zalău a reușit anul trecut să facă o serie de investiții, după ce parcul auto a fost dotat cu autobuzele electrice prin fonduri europene accesate de Primăria Zalău. Profitul societății pe anul 2020 a fost direcționat spre asfaltarea autobazei pe o suprafață de 4,7 mii de metri pătrați, au fost construite copertine pentru autobuze și pentru stațiile de încărcare electrice și a fost înlocuit acoperișul clădirii fiind deteriorat de gheață. Pentru anul 2022, planul era să fie reabilitată și modernizată clădirea societății, însă directorul Alin Oros spune că această investiție a devenit oarecum secundară. Energia electrică s-a scumpit foarte mult, iar consumul de energie a crescut prin dotarea cu autobuzele electrice. O variantă luată în calcul de managementul societății este înființarea unui parc fotovoltaic în care să se producă măcar o parte din energia electrică necesară.

”Intenția noastră a rămas să modernizăm clădirea pentru a scădea cheltuielile curente de funcționare. Însă, prețul mare al energiei electrice ne determină să facem o altă investiție, credem noi, necesară. Un parc fotovoltaic. Suntem mari consumatori de energie electrică iar prețul s-a majorat de 4 ori. Dacă am produce măcar jumătate din energia de care avem nevoie pentru încărcarea autobuzelor electrice, ar fi economie la cheltuieli. Încă nu am decis concret cum procedăm, dar asta ar fi o prioritate”, a precizat directorul general al Transurbis.

Potrivit acestuia, media lunară a facturilor la energia electrică anul trecut a fost de aproximativ 45 de mii de lei, în condițiile în care prețul de achiziție al energiei a fost de 470 de lei/MWh. În toamna trecută, când societatea a făcut achiziția de energie electrică pe Bursa Română de Mărfuri, cel mai mic preț a fost de 2.200 de lei/ MWh. Adică de peste 4 ori mai mare, ceea ce se va resimți din plin la factura pe luna ianuarie. Efectele ordonanței de plafonare/ compensare a prețurilor se vor resimți doar de la 1 februarie și pe perioadă determinată, iar transportul public de călători trebuie să fie asigurat în permanență.

Alin Oros mai spune că un parc fotovoltaic le-ar permite să producă măcar 400 de KW zilnic, în condițiile în care consumul zilnic, cu toate autobuzele electrice încărcate, înseamnă 800 de KW. ”Chiar și în aceste condiții, cu limită de producție de energie, am face economie la facturi. Prețurile au explodat și trebuie să gândim în perspectivă”, a declarat, pentru Graiul Sălajului, directorul general al Transurbis.