După ce Graiul Sălajului a scris, în exclusivitate, despre petiția pe care au trimis-o mai mulți angajați de la Ambulanță autorităților, reclamând o serie de probleme cu care se confruntă la locul de muncă, instituția a trimis un drept la replică, “astfel încât publicul cititor să-și poată da seama de valoarea de adevăr a celor scrise”.

Redăm, integral, punctul de vedere al Serviciului de Ambulanță Sălaj, cu privire la neregulile semnalate de cei 24 de angajați în documentul trimis ministrului Sănătății, Ioana Mihăilă, premierului Florin Cîțu, Avocatului Poporului, președintelui Federației Naționale Sindicale Ambulanța, Gheorghe Chiș, europarlamentarului Rareș Bogdan și prefectului județului Sălaj, Dari Toma. Oamenii au reclamat, printre altele, defecțiuni tehnice și condiții improprii de dezinfectare a mașinilor cu care se deplasează la intervenții.

“Având în vedere că prin publicarea unor opinii subiective ale unor angajați fără a fi însoțite de documente doveditoare sau situații punctuale detaliate astfel încât publicul cititor să-și poată da seama de valoarea de adevăr a celor scrise se transmite publicului larg o stare de neîncredere nejustificată în ceea ce privește capacitatea Serviciului de Ambulanță Județean Sălaj de a asigura asistența medicală de urgență prespitalicească în condiții de siguranță pentru pacienți. Referitor la aspectele menționate în materialul publicat, pentru o informare corectă a cititorilor dumneavoastră vă transmitem punctual următoarele precizări:

Administrarea defectuoasă a parcului auto-minimal în funcție de către un director tehnic, o persoană angajată pe perioada pandemiei, care nu are pregătire de specialitate.

Persoana care ocupă funcția de director tehnic a fost numită prin ordin de ministru cu respectarea prevederilor legale iar administrarea parcului auto nu a întâmpinat nici o problemă, serviciile de reparații fiind asigurate permanent atât pentru ambulanțe cât și pentru aparatura medicală din dotare.

Personalul angajat în perioada pandemiei numit în posturi de coordonare (dispecerat 112).

Nu a existat nici o persoană angajată în timpul pandemiei care să fi avut funcție de coordonare a activitătii serviciului 112.

Întocmirea de grafice fără continuitate și modificarea lor fără anunțarea celor implicați.

Rolul graficului de muncă este de a asigura continuitatea asistenței medicale de urgență prespitalicească și nu există situații în care modificările să nu fie aduse la cunoștința angajaților implicați.

Plata orelor de gardă selectiv și pentru activități administrative.

Plata orelor de gardă sau a celor efectuate pentru asigurarea continuității asistenței medicale de urgență se face conform prevederilor legale, neexistând criterii de selecție. Nu există ore suplimentare efectuate pentru asigurarea asistenței medicale de urgență care să nu fie plătite sau compensate cu timp liber corespunzător. Nu se plătesc orele suplimentare efectuate pentru activități administrative. Cu ocazia controlului efectuat de Camera de Conturi Sălaj în anul 2021 nu au fost identificate astfel de situații în perioada iunie 2018-prezent.

Comisii de disciplină cu drepturi îngrădite și prezența fizică a managerului în timpul desfășurării.

Participarea managerului la audierile organizate de comisia de cercetare disciplinară nu se practică în cadrul S.A.J. Sălaj. Audierile la care participă în mod uzual managerul general sunt cele organizate în cazul abaterilor considerate minore, în aplicarea art. 251 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii coroborat cu art. 44 din Regulamentul Intern al SAJ Sălaj ” Art. 44 Sancționarea unui angajat cu avertisment scris poate fi dispusă fără cercetarea disciplinară prealabilă a faptei, cu condiția audierii prealabile a acestuia.” Participarea managerului general la aceste audieri este firească având în vedere că acesta urmează să dispună eventuala sancționare a angajatului. Scopul audierii este de a-i furniza managerului toate informațiile necesare formării unei opinii corecte cu privire la necesitatea și oportunitatea aplicării/neaplicării unei sancțiuni disciplinare.

Chemarea personalului din timpul de repaus legal pentru note explicative, fără drept de refuz, indiferent de distanță și activități personale.

Solicitarea unor note explicative de la angajați se face doar în situația existenței unor sesizări, constatarea unor situații deosebite sau alte asemenea. În aceste situații, ca regulă generală notele explicative se redactează de angajat, fiind ulterior comunicate persoanei responsabile de soluționarea sesizării. Prezentarea efectivă a angajatului, dacă se consideră utilă, se face în timpul programului de muncă, în funcție de disponibilitatea angajaților implicați. Nu au existat cazuri în care angajații să nu aibă dreptul să refuze prezentarea, existând un număr semnificativ de situații în care angajații, din diverse motive nu s-au prezentat la momentul agreat, situația fiind rezolvată ulterior. În cadrul S.A.J. Sălaj nu există nici un caz în care un angajat să fi fost anchetat/sancționat pentru că nu s-a prezentat din timpul liber pentru note explicative/declarații sau alte acte cu caracter similar.

Controlul și verificarea ambulanțelor și echipajelor în urma cărora se amenință și se umilește fără a asculta explicațiile celor implicați.

Afirmație falsă și fără nici o susținere, controalele ambulanțelor fiind efectuate în prezența echipajului sau a șefului de echipaj. Persoanele prezente semnează procesul verbal, având posibilitatea de a a face mențiuni atât la semnarea acestuia cât și ulterior, dacă se demarează verificări subsecvente.

Punerea în circulație a ambulanțelor cu defecțiuni tehnice care au referate de necesitate repetate depuse la biroul tehnic. Refuzul preluării ambulanței atrage cercetare disciplinară.

Exploatarea ambulanțelor se face în funcție de starea tehnică a acestora, respectiv în funcție de îndeplinirea condițiilor tehnice necesare circulației pe drumurile publice. Referate de necesitate prin care se semnalează diverse disfuncționalități/defecțiuni ale ambulanțelor sunt întocmite permanent de către ambulanțieri, introducerea acestora în exploatare sau planificarea pentru reparații fiind decisă de către personalul cu atribuții în domeniu. Nu toate defecțiunile semnalate de către șoferi/ambulanțieri duc la scoaterea din exploatare a ambulanței. În cazul situațiilor de dubiu, se solicită opinia scrisă a furnizorului de servicii de reparații auto/ITP cu privire la capacitatea ambulanței de a circula în siguranță pe drumurile publice. Nu există situații în care motivul cercetării disciplinare să fie refuzul preluării ambulanței.

Substații improprii pentru spălat și dezinfectat ambulanțe.

Spațiile în care se defășoară operațiunile de spălare și dezinfecție a ambulanțelor/aparaturii medicale sunt verificate si avizate de către autoritățile competente. Spațiile în care își desfășoară activitatea SAJ Sălaj au făcut obiectul auditului pentru autorizare și pentru acreditare, fiind declarate corespunzătoare.

Coordonatori de substații cu comportament neadecvat.

Nu există sesizări cu privire la eventuale situații în care coordonatorii de substație să fi avut un comportament inadecvat.

Substația Crasna, de foarte mult timp, detașată în totalitate la substația Șimleu Silvaniei, pe motiv de lipsă de spațiu, cu toate că autoritățile locale au pus la dispoziție mai multe spații.

Sediul substației Crasna este în reabilitare prin grija autorităților locale. Până la asigurarea condițiilor necesare desfășurării activităților specifice unei substații a serviciului de ambulanță, angajații își desfășoară activitatea utilizând sediul substației din Șimleu-Silvaniei, suprafața și dotările acestuia permițănd suplimentarea numărului de angajați care-l uitilizează. Autoritățile locale nu au pus la dispoziție nici un spațiu care să corespundă din punct de vedere al necesităților operative ale unei substații de ambulanță. Conducerea S.A.J. Sălaj colaborează permanent cu autoritățile locale în ceea ce privește evoluția lucrărilor.

Nedecontarea transportului personalului detașat.

S.A.J. Sălaj nu are personal detașat. În cazul personalului delegat, decontarea cheltuielilor de transport se face cu respectarea prevederilor legale.

Schimburile de tură se aprobă selectiv și trebuie specificat cu amănunte motivul.

Schimburile de tură efectuate în cadrul SAJ Sălaj, acestea se fac în conformitate cu prevederile legale, motivarea cererii este obligatorie conform art. 13 alin. (8) din OMSP nr. 870 /2004 pentru aprobarea Regulamentului privind timpul de muncă, organizarea şi efectuarea gărzilor în unităţile publice din sectorul sanitar, aprobarea acestora fiind condiționată de respectarea celorlalte prevederi legale imperative referitoare la asigurarea timpului de odihnă. Deși aprobarea nu este obligatorie, nu există cereri de schimb de tură neaprobate.

Unii angajați au voie să muncească 24 de ore, celorlalți angajați nu li se permite, fiind în neconformitate cu legea.

Respectarea timpului de odihnă este obligatorie, efectuarea a 24 de ore fiind permisă doar în cazul medicilor. În cazul identificării unor situații de nerespectare a programului de muncă și/sau a celui de odihnă se vor dispune măsurile necesare.

Menționăm că persoanele angajate recent sunt favorizate mai mereu.

Nu există angajați favorizați sau defavorizați.

Mențiunile referitoare la posibila relație cauzală între accidentele grave din anii precedenți și starea tehnică a ambulanțelor este neîntemeiată, în urma tuturor expertizelor tehnice efectuate de instituțiile abilitate urmare a accidentelor rutiere nereieșind nici o problemă în ceea ce privește starea tehnică a ambulanțelor.

Spațiile în care se defășoară operațiunile de spălare și dezinfecție a ambulanțelor sunt verificate si avizate de către autoritățile competente. Toate spațiile în care își desfășoară activitatea S.A.J. Sălaj au făcut obiectul auditului pentru autorizare și pentru acreditare, fiind declarate corespunzătoare. Au fost luate toate măsurile necesare pentru asigurarea unei dezinfecții și igienizări corespunzătoare ale echipamentelor medicale și ale ambulanțelor, fiind asigurate permanent toate resursele necesare acestor activități vitale în contextul pandemiei de Covid-19. Indicator al succesului acestor măsuri este numărul mic de infectări din cadrul S.A.J. Sălaj raportat la instituții similare din țară și alte instituții sanitare din județ. Asigurăm pe acestă cale toți cetățenii județului că Serviciul de Ambulanță Județean Sălaj dispune de toate resursele necesare asigurării unei dezinfecții și igienizări corespunzătoare atât a echipamentelor medicale cât și a ambulanțelor din dotare. Totodată, instituția dispune de suficient echipament de protecție pentru asigurarea unei asistențe medicale de urgență corespunzătoare condițiilor generate de pandemia Covid-19″, scrie în dreptul la replică primit la redacție.

Acesta este semnat de manager general Narcisa Balint, director medical interimar Dan Gabriel, director economic Muntean Anca, director tehnic interimar Rus Alin, asistent șef Rodica Ardelean.