Medicul Alexandru Rafila, membru în Comitetul Executiv al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, i-a sugerat ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, să urgenteze procedura de testare a elevilor în școli. Rafila e de părere că situația se poate rezolva prin folosirea testelor rapide în unitățile de învățământ.

“Majoritatea copiilor fac forme ușoare sau chiar inaparente. Așa că cea mai bună măsură ar fi ca părinții și persoanele vârstnice din familie, cu care copiii pot intra în contact, să fie vaccinate. Acesta e primul lucru. Și cel de-al doilea (…) este legat de stabilirea unei proceduri foarte clare și mai ales simple, încât să fie posibilă testarea, de exemplu, de două ori pe săptămână, a copiilor, tocmai pentru aceste cazuri care au mai puține simptome și care ar putea să fie detectate în cazul unei astfel de testări rapide” , a declarat Alexandru Rafila, la un post național de televiziune.

Argumentul pe care l-a adus până în prezent Sorin Cîmpeanu este lipsa acordului părinților pentru testarea în masă a elevilor.

“Acordul părinților e important. Aici e undeva o contradicție, pe care, sincer, o înțeleg mai puțin. Părinții, pe de o parte, își manifestă îngrijorarea în ceea ce privește participarea la cursuri a copiilor pentru că s-ar putea să nu fie în condiții de siguranță, și, pe de altă parte, nu își dau acordul pentru testare.Trebuie totuși un dialog sincer și bazat pe argumente, mai puțin pe chestii exclusiv emoționale, iar utilizarea unor teste rapide, mai puțin traumatizante, trebuie să țină pasul cu ce recomandă Centrul European. Cred că există deja unul sau două, și atunci se poate găsi o soluție și în școlile din România”, a explicat Rafila.

Medicul Alexandru Rafila consideră optimă testarea de măcar două ori pe săptămână a copiilor.

“Acum nu putem să facem teste în fiecare zi, dar măcar de două ori pe săptămână cred că s-ar putea face. Sigur că e un anumit efort finanaciar, dar consecințele legate de nefuncționarea școlilor față în față cred că sunt mult mai costisitoare, nu numai din punct de vedere financiar, cât mai degrabă legat de modul în care acești copii se vor dezvolta, din punct de vedere al modului în care acumulează cunoștințe, cât mai ales din punct de vedere al dezvoltării lor psihologice, de integrare socială ulterioară. Consecințele sunt mult, mult mai grave decât să le punem în balanță, raportat la aceste eventuale costuri care ar putea să fie necesare pentru acoperirea testării”, a concluzionat acesta.