Elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) au locuri rezervate la admiterea în licee și școli profesionale, pe modelul celor alocate copiilor romi. Per total, în județul Sălaj sunt disponibile 52 de locuri speciale incluse în planul de școlarizare pentru învățământul liceal (clasa a IX-a liceu) și învățământul profesional de stat (clasa a IX-a profesională), alocate elevilor cu CES.

Din aceste locuri, 44 sunt în învățământul liceal, și, deși aparent cererea ar fi mult mai mare, pentru fiecare profil/specializare/domeniu  din unitățile de învățământ sălăjene locurile alocate sunt de 1, maximum 2. Dintre acestea, 8 sunt destinate claselor cu predare în limba maghiară, iar restul de 36 de locuri merg către clasele cu predare în limba română. Locurile speciale din învățământul liceal de stat sunt distribuite pe zone, astfel: unitățile de învățământ care fac parte din zona Zalău dispun de 28 de locuri pentru elevii cu CES, zona Cehu Silvaniei- 3 locuri, zona Jibou- 5 locuri și zona Șimleu Silvaniei- 8 locuri.

Planul de școlarizare pentru învățământul profesional de stat pentru anul școlar viitor are alocate un număr infim de locuri destinate elevilor cu nevoi speciale – 8. Dintre acestea, 2 locuri sunt la secția maghiară, iar 6 sunt pentru clasele cu predare în limba română. Pe zone, locurile pentru elevii cu CES sunt distribuite în felul următor: zona Zalău – 3 locuri, zona Jibou – 2 locuri, zona Șimleu Silvaniei – 2 locuri și zona Sărmășag – 1 loc.

Școlile trebuie să ofere șanse egale la educație fiecărui copil, indiferent de posibilitățile sale de învățare, participare și dezvoltare. Prin alocarea acestor locuri speciale, se dorește tocmai avantajarea copiilor care au anumite talente și abilități și a celor care sunt foarte buni la anumite discipline și materii, pentru că vor putea accede la un liceu  sau o școală în care să-și dezvolte acele abilități, după o programă special adaptată.

Însă, din păcate, o problemă arzătoare, care de multe ori este ascunsă sub preș, este aceea că profesorii nu sunt pregătiți să lucreze cu elevii cu nevoi educaționale speciale. Există o lipsă acută în școlile de pe întreg teritoriul României de psihologi și consilieri școlari, astfel că, nu de puține ori, au fost cazuri de marginalizare, bullying sau abandon școlar în rândurile acestor elevi.

De asemenea, sunt voci din sindicatele din învățământ care spun că, acolo unde există clase cu elevi cu CES, numărul elevilor ar trebui diminuat, astfel încât profesorii care predau să se poată ocupa mai bine de copii.

Reamintim faptul că membrii Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) au decis, în februarie 2020, că elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri alocate în licee, școli profesionale și universități, la admitere.