După ce a anunțat cu surle și trâmbițe încă de marți că structura anului școlar 2020-2021 se modifică prin prelungirea vacanței de Paști și, implicit, a anului școlar cu două săptămâni, fiind emis miercuri și un Ordin de Ministru în acest sens, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu s-a răzgândit și structura anului școlar rămâne cum a fost aprobată anul trecut.
Decizia ministrului vine pe fondul revoltei pe care a stârnit-o în rândul părinților, al elevilor, dar și al cadrelor didactice.
Ministrul nu a dorit să închidă școlile pe fondul creșterii numărului de cazuri de infectare cu SARS-Cov-2, decizia părând a fi una pur politică, pentru a face pe plac miilor de părinți care au solicitat de atâtea ori reluarea fizică a cursurilor în condiții de siguranță, motivele părinților fiind multiple și justificate. În schimb, Sorin Cîmpeanu a dat publicității informația că modifică structura anului școlar în plină derulare a acestuia. Mai precis, a dorit prelungirea vacanței de primăvară cu două săptămâni, și, implicit, a anului școlar. Dacă această decizie rămânea bătută în cuie, Guvernul scăpa de subvenționarea salariilor părinților nevoiți să stea acasă cu copiii din cauza trecerii școlilor în on-line, cheltuielile cu salariile cadrelor didactice erau mai mici pentru că ieșea din ecuație plata cu ora și măsura ar fi fost și una de limitare a infectării cu SARS-Cov-2.
Decizia de modificare a structurii anului școlar pe perioada derulării lui a fost una ilegală, din capul locului, deoarece în Legea Educației este stipulat clar că datele examenelor naționale nu pot fi altele decât cele stabilite înainte de debutul fiecărui an școlar. Propunerea de marți a ministrului prevedea inclusiv organizarea și desfășurarea evaluării naționale și a bacalaureatului la alte date decât cele stabilite anul trecut. Probabil a aflat și ministrul de ilegalitate și s-a răzgândit în privința vacanțelor și a datelor de încheiere a anului școlar.
Ministrul Cîmpeanu, acuzat că a vrut să împace și capra, și varza
În ultimele două zile, mai multe voci din spațiul public au susținut că ministrul a vrut, prin decizia de a modifica structura anului școlar, să salveze de cheltuială bugetară Guvernul României care, prin vacanța elevilor nu ar mai fi fost nevoit să subvenționeze plata salariilor părinților. Dacă școlile trec în online pentru limitarea răspândirii virusului, conform legii adoptate anul trecut, părinții pot solicita angajatorilor concediu plătit cu 75 la sută, subvenționat de stat, ca să își poată supraveghea copiii acasă.
Explicațiile cu privire la deciziile ministrului Educației au fost lansate oficial de Iulian Cristache, reprezentantul părinților la nivel național:”Era foarte bine să vorbim de școală online, dar în acest caz statul trebuie să vină să plătească 75% indemnizația pentru părinții care stau cu copiii acasă și efortul financiar nu este unul neglijabil pentru că nu mai vorbim de un județ-două, vorbim de o rată crescută a incidenței la nivel național. Nu ai cum să spui că dorești, prin această decizie, să reduci rata incidenței atâta timp cât tu, ministrul, vii și susții că trebuie să ținem școlile deschise chiar și când rata incidenței este mai mare de 6 la mie. Deci când declară domnul ministru adevărul? Atunci când mărim vacanța cu două săptămâni și nu mai plătim indemnizația și nu mai facem nici măcar ore online, pentru care suntem pregătiți de un an de zile cu eforturi financiare făcute la nivelul guvernului, cu echipamente cumpărate de consiliile locale și de minister, sau când vrei să continui școala în mod evident chiar și când rata incidenței este peste 6 la mie și pericolul este chiar evident în acea situație?”, spunea Cristache.
Opinia lui Cristache este aceeași cu a multor părinți care s-au ”prins” de motivele care au stat la baza deciziei ministrului: ”Prin urmare, sunt Guvern și vreau să limitez răspândirea virusului. Dacă închid școlile și trimit copiii acasă, am o lege prin care trebuie să plătesc 75% din salariul unui părinte care va fi nevoit să aibă grijă de copil, la home sweet home. Asta pe lângă faptul că afectez zeci de mii de firme, în care acel părinte nu va mai produce nimic. Cu onlin-ul e delicat pentru că deja există legi tocmai adoptate care prevăd deplasarea parțială a copiilor la școală, chiar și în scenariu roșu. Dar eu, Guvern, (…) nu am bani nici de o acadea. Așa că ce fac? Se numește <un românism>. Ofer vacanțăăăă. Se bucură și copiii, îi țin acasă și limitez răspîndirea lui virusache, ocazie cu care scap elegant și de plata a 75%. Că școală să fim serioși, oricum nu se făcea mai nimic”, este opinia unui părinte care a adunat foarte mulți susținători pe rețelele de socializare.
Semestrului al II-lea al anului școlar 2020-2021 este dispus astfel:
*8 februarie 2021 – 1 aprilie 2021 cursuri
* 2 aprilie 2021 – 11 aprilie 2021 vacanță
* 12 aprilie – 29 aprilie 2021 cursuri
* 30 aprilie – 9 mai vacanță
* 10 mai 2021 – 18 iunie 2021 cursuri
Dacă decizia lui Sorin Cîmpeanu rămânea valabilă, finalul semestrului al II-lea s-ar fi decalat cu două săptămâni, adică finalul anului școlar 2020-2021 ar fi fost pe 2 iulie. Practic, cele două săptămâni din vacanța de vară au fost mutate în vacanța de primăvară.
Elevii clasei a VIII-a ar fi terminat cursurile pe 25 iunie, în loc de 11 iunie; elevii clasei a XII-a încheiau cursurile pe 18 iunie, în loc de 4 iunie, și elevii din învățământul profestional și tehnic pe 23 iulie în loc de 9 iulie.
Nu face azi ce poți lăsa pe mâine, s-ar putea să nu mai trebuiască !