Camera de Conturi a prezentat Raportul privind finanțele publice locale pe anul 2019, la nivelul județului Sălaj. În urma controalelor, au fost găsite nereguli la aproape toate primăriile din județ.

Cele mai semnificative abateri cu impact asupra exactității și realității datelor reflectate în situațiile financiare sunt:
-menținerea nejustificată în categoria de mijloace fixe a unor bunuri care nu îndeplinesc condițiile legale pentru a fi încadrate în această categorie la ordonatori de credite: Sărmășag (208 mii lei), Sălaj (31 mii lei), Crișeni (15 mii lei), Spitalul Orășenesc ”Prof. Dr. Ioan Pușcaș” Șimleu Silvaniei (73 mii lei); Șimleu Silvaniei (3 mii lei);
-neconcordanță între evidența contabilă analitică cu cea sintetică: Sălaj (16.127 mii lei), Năpradea (1.935 mii lei), Gârbou (27 mii lei), Halmășd (1.035 mii lei), Șimișna (895 mii lei);
-nestabilirea corectă și neînregistrarea amortizării activelor fixe corporale și necorporale: Letca (1.275 mii lei), Cristolț (168 mii lei), Vârșolț (156 mii lei), Măeriște (76 mii lei), Jibou (70 mii lei), Rus (7 mii lei), Someș Odorhei (1 mii lei);
-neînregistrarea în evidența contabilă și tehnico-operativă a unor bunuri care constituie domeniul public sau privat al UAT-urilor la: Bocșa (660 mii lei), Creaca (47 mii lei), Sărmășag (36 mii lei), Gârbou (29 mii lei), Letca (22 mii lei), Someș Odorhei (5 mii lei), Năpradea (5 mii lei);
-înregistrarea eronată în evidența contabilă a unor bunuri aparținând domeniului public sau privat al UAT-urilor consemnată la: Zalău (337 mii lei), Crișeni (199 mii lei), Rus (134 mii lei), Vârșolț (112 mii lei), Agrij (73 mii lei), Șimleu Silvaniei (70 mii lei), Someș Odorhei (54 mii lei), Sălaj (48 mii lei), Cristolț (11 mii lei), Creaca (7 mii lei), Gâlgău (5 mii lei), Măeriște (5 mii lei), Năpradea (1.935 mii lei);
-nu a fost efectuată reevaluarea și înregistrarea în evidența contabilă rezultatele reevaluării elementelor patrimoniale la: Sălaj (6.673 mii lei), Jibou (4.873 mii lei), Măeriște (4.567 mii lei), Gârbou (3.881 mii lei), Letca (269 mii lei);
-neînregistrarea unor operațiuni de intrare/ieșire a unor elemente patrimoniale: Sălaj (590 mii lei), Rus (450 mii lei), Zalău (328 mii lei), Cristolț (34 mii lei), Jibou (28 mii lei), Creaca (27 mii lei), Bocșa (15 mii lei), Mirșid (4 mii lei), Buciumi (3 mii lei), Someș Odorhei (3 mii lei);
-înregistrările în contabilitate nu au fost efectuate pe baza documentelor justificative corect întocmite, în mod cronologic și sistematic, în conturile sintetice și analitice: Băbeni (1.971 mii lei), Creaca (272 mii lei);
-neevidențierea în contul activelor fixe a obiectivelor de investiții finalizate, recepționate și date în folosință pentru care au fost întocmite procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor: Buciumi (5.013 mii lei), Sărmășag (1.282 mii lei), Năpradea (818 mii lei), Băbeni (56 mii lei), Măeriște (25 mii lei);
-neconcordanțe între datele existente în evidența tehnico-operativă și cele din contabilitate la: Băbeni (695 mii lei), Creaca (684 mii lei), Letca (185 mii lei), Vârșolț (182 mii lei), Măeriște (33 mii lei);
-neconcordanță între evidența contabilă și cea fiscală: Creaca (41 mii lei), Măeriște (3 mii lei);
-menținerea în conturile de creanțe și datorii a sumelor care se află în afara termenului legal de prescripție prevăzut de lege pentru încasare și respectiv lichidarea acestora: Șimleu Silvaniei (4 mii lei), Vârșolț (1 mii lei);
-drepturi și obligații de plată neraportate prin contul de execuție: Șimleu Silvaniei (1.451 mii lei), Vârșolț (979 mii lei), Spitalul Județean de Urgență Zalău ( 565 mii lei), Jibou (80 mii lei), Letca (14 mii lei), Spitalul Orășenesc ”Prof. Dr. Ioan Pușcaș” Șimleu Silvaniei (4 mii lei) ;

-reflectarea reală și exactă a operațiunilor financiar-contabile în bilanțurile contabile și conturile anuale de execuție bugetară: Măeriște (3.255 mii lei), Spitalul Orășenesc ”Prof. Dr. Ioan Pușcaș” Șimleu Silvaniei (833 mii lei), Năpradea ( 441 mii lei), Băbeni (62 mii lei), Hida (10 mii lei);

Potrivit raportului făcut public de Camera de Conturi Sălaj, cauzele abaterilor sunt determinate de necunoașterea prevederilor legale în domeniul financiar-contabil sau interpretarea eronată a unor prevederi legislative, gradul de pregătire profesională scăzut a personalului din compartimentele financiar-contabile ale unităților administrativ teritoriale ale comunelor în general și interesul scăzut în cunoașterea și aplicarea legislației, entitățile verificate nu au proceduri operaționale de lucru în activitatea financiar-contabilă și nu este organizată activitatea privind circuitul documentelor, care să asigure înregistrarea în contabilitate, pe bază de documente justificative, sistematic și cronologic a tuturor operațiunilor patrimoniale sau a modificărilor aduse acestora, neefectuarea la finele exercițiului bugetar a regularizărilor privind obligațiile angajate și neachitate, reflectarea în evidența contabilă și necorelarea datelor cuprinse în posturile bilanțiere, cu cele din balanțele de verificare sintetice și analitice și contul de execuție al bugetului local, exercitarea formală a controlului financiar preventiv propriu asupra operațiunilor economico-financiare, precum și neorganizarea sau organizarea defectuoasă a controlului intern managerial, ceea ce a condus la abateri financiar contabile care au influențat datele înscrise în situațiile financiare.